حذف کارت هوشمند سوخت فساد آور است/ اجرای ریجستری موبایل تا دو هفته دیگر

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: نظام دونرخی و حذف کارت های هوشمند سوخت فساد را در این بخش گسترش می دهد به همین دلیل با حذف کارت سوخ مخالفیم.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان ،قاسم خورشیدی سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز امروز در نشست خبری با بیان اینکه سامانه هوشمند کارت سوخت تاثیر بسزائی در اقتصاد کشور و بخش نفت داشته ، تصریح کرد :این ستاد مخالف حذف کارت‌های هوشمند سوخت از فعالیت‌های اقتصادی کشور است ، چراکه این سامانه متحمل پرداخت هزینه‌های زیادی در کشور شده و خدمات قابل ملاحظه‌ای را ارائه داده است.

وی گفت : کارت هوشمند سوخت آمارهای مربوط به بخش حمل و نقل کشور را در اختیار برنامه‌ریزان قرار می‌دهد، بنابراین حذف آن کار درستی نیست.

خورشیدی با اشاره به فسادانگیزبودن نظام دونرخی است عنوان کرد: مصوبه مجلس در این زمینه دارای اشکال است و بر اساس این مصوبه ، قیمت‌های فرآورده‌های نفتی در اسفندماه ۹۴ فریز شده که تغییرات مربوطه مستلزم اجرای نظام دونرخی است. اما درصورت حذف این قید از مصوبه توسط نمایندگان می توان سازوکار دیگری را تمهید کرد که بدون استفاده از نظام دونرخی، سامانه هوشمند کارت سوخت را حفظ کنیم.

خورشیدیدر خصوص راه‌اندازی کامل سامانه جامع ارزی کشور، گفت: پورتال ارزی کشور از زمان بحران ارزی کشور در سال‌های ۹۰ و ۹۱ شکل گرفت ، در سال ۹۲ طراحی‌ها و پیاده‌سازی و سال ۹۳ راه‌اندازی شد.

وی استقرار این پرتال در بانک مرکزی را یکی از اشکالات اساسی این پورتال دانست و اظهار داشت: این سامانه در ابتدا به بانک‌های عامل، گمرکات کشور و سازمان توسعه تجارت به عنوان متولیان تجارت خارجی کشور متصل نبود، اما در حال حاضر متصل شده است.با این وجود صرافی‌های کشور به این سامانه متصل نیستند، این درحالیست که بر اساس آیین‌نامه‌های مربوطه باید این اقدام صورت گیرد و تمام معاملات صرافی‌ها باید در پورتال انجام شود.

خورشیدی ادامه داد : بر این اساس کشف ارز بدون منشاء در کشور در دست اشخاص ، قاچاق محسوب می‌شود مگر اینکه منشاء آن در پورتال جامع ارزی قابل اثبات و مورد تائید بانک مرکزی باشد. همچنین در آینده نزدیک معاملات صرافی‌ها به پرتال ارزی کشور متصل خواهد شد و خلاءهایی که در این زمینه وجود دارد از بین می‌رود.

خورشیدی تشکیل پرونده‌های بزرگ ارزی قاچاق گفت: ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار در یک پرونده، ۲ میلیون یورو در پرونده دیگر و ۹۷۲ هزار دینار عراق در پرونده دیگری کشف شده که مربوط به موارد ورودی و خروجی ارز است.

این مقام مسئول در ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به کشف ۲۰ میلیارد تومان مصنوعات طلای خارجی در یزد به صورت قاچاق کشف شد، افزود: ۱۴ لنج لوازم خانگی در سواحل میناب، ۲ لنج در سواحل نخل تقی و عسلویه، ۹ کانتینر البسه گران‌قیمت در بندرعباس، ۵۷ هزار دستگاه لوازم خانگی در یک انبار در اشتهارد، ۲۲ هزار تخته پتو در یک انبار در پاکدشت، ۵۹۳ تُن لوازم چینی‌آلات و کریستال در ۲ انبار در یزد، و ۸ کامیون لوازم آرایشی و بهداشتی و لوازم یدکی خودرو کشف شده است.

وی با تاکید بر مبارزه با قاچاق سازمان‌یافته گفت: طی قراردادی نیروی انتظامی متعهد شد که در ۱۹ استان مرزی ،در مسیر عبور قاچاق، قرارگاه مبارزه با قاچاق راه‌اندازی کنند که این کار انجام شده است.

ظرف دو هفته آینده عملیات رجیستری آغاز می شود

این مقام مسئول در ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مورد طرح رجیستری موبایل گفت: بر اساس مصوبه ۲۸ اردیبهشت ماه امسال دو ماه به وزارت ارتباطات برای انجام این کار فرصت داده شد. در جلسه ۹ تیرماه جاری با حضور وزرا و ریاست معاون اول رئیس‌جمهوری بر اجرای این مصوبه صحه گذاشته شد. قرار است پایلوت اجرای این طرح تا اول مرداد آغاز شود و عملیات اصلی آن ظرف یکی دو ماه آینده پس از آن انجام گیرد.

وی ادامه داد: با توجه به وعده‌های سازمان تنظیم مقررات، ظرف دو هفته آینده عملیات رجیستری آغاز می شود ،با این وجود در حال حاضر مانعی برای خرید وجود ندارد.

الزام آیفون به ایجاد نمایندگی

خورشیدی در مورد استفاده از گوشی‌های آیفون و گوشی‌های جدیدی که وارد بازار می‌شوند، گفت: بر اساس قانون امور صنفی و حمایت از مصرف کنندگان هر کالایی برای توزیع در کشور باید زنجیره خدمات پس از فروش داشته باشد، اما سرویس‌گیری این نشان تجاری از اپراتورها با قانون مغایر است، ولی در شرایط فعلی عملیات رجیستری انجام نمی‌شود، زیرا اپراتورها انگیزه‌ای برای خدمات‌دهی به این گوشی‌ها ندارند.

وی ادامه داد: اما با راه‌اندازی این سرویس به این نشان تجاری و به گوشی‌های جدیدی که وارد بازار می‌شوند از اپراتورهای سه گانه می‌توانند سرویس بگیرند. این به شرطی است که نمایندگی‌های مجاز آن به طور مستقیم در کشور تاسیس شوند. منع قانونی در این زمینه وجود ندارد، البته بستگی به سیاست‌های کشور مربوطه و همچنین وزارت صنعت ایران دارد.

خورشیدی گفت: طی سه ماهه اول سال ۹۴ بالغ بر ۱۸۱ میلیارد تومان کالای قاچاق در کشور کشف و به سازمان اموال تملیکی تحویل شد که این رقم در سه ماهه نخست سال جاری به هزار و ۶۳۱ میلیارد تومان افزایش یافته که رشد ۹۰۰ درصدی داشته است. تعداد پرونده‌های کشف شده قاچاق و تشکیل شده در سه ماهه اول سال گذشته، ۱۰ هزار و ۷۰۰ فقره بوده که در سه ماهه امسال به ۱۸ هزار و ۱۹۷ پرونده افزایش یافته است.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۵ ۲۸ تير ۱۳۹۵
این دوستان خوابند . همین الان هم با آویختن یک کارت سوخت با ظرفیت نامحدود در کنار هر پمپ جایگاه سوخت بدون حذف کارت عملا زحمت خروج کارت از جیب افراد نیز کم شده است .
پیشنهاد میگردد
اول: یک نمایشگر در بالای هر جایگاه شماره و نوع خودرو در حال سوختگیری را نمایش دهد که قابل کنترل ساده باشد
دوم: زدن بنزین بدون محدودیت و با نرخ 1000 تومان صورت پذیرد
سوم: سوختگیری با کارت جایگاه به قیمت تمام شده گردد ( حداقل 1500 تومان)
چهارم: نرم افزاری جهت کنترل و آلارم میزان مصرف غیر متعارف در کارتها به تفکیکی خودرو های شخصی و عمومی تدوین گردد و قابلیت نظارت مهیا گردد
پنجم: جایگاه داران مکلف به نظارت استفاده از کارت شخصی گردند و با افزایش سود در فروش بنزین با کارت خود جایگاه بجای کارت شخصی( مثلا کارمزد 2 برابری )و پاداش به پرسنل انگیزه کنترل و نظارت فراهم گردد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۴ ۲۸ تير ۱۳۹۵
جلوی تبلتها و مودمهای 3g و 4g i هم گرفته میشود؟
آخرین اخبار