شکیبایی، کلید راهگشای پرونده پزشکی کیارستمی

درگذشت عباس کیارستمی حساسیت و واکنش‌های سینماگران کشور و نیز تقابل جامعه پزشکی را به‌همراه داشته و این جنجال‌ها ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار  حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ عباس کیارستمی کارگردان مشهور سینما شامگاه 14 تیر، یک هفته پس از سفر به کشور فرانسه که به منظور پیگیری‌های درمان بود ، به دلیل ایجاد لخته خونی و سکته مغزی درگذشت.

موضوع بیماری و درگذشت کارگردان فقید سینما - عباس کیارستمی، موجب عمل و عکس‌العمل متقابل، حواشی و جنجال‌های ادامه‌دار اهالی سینما و جامعه پزشکی کشور شده است. تیم معالج کیارستمی در طول روند درمان بیماری وی در بیمارستان، با انتشار اطلاعیه‌هایی گزارش وضعیت وی را اعلام می‌کردند. به گواهی پزشکان کیارستمی، در فاصله اولین بستری شدن کیارستمی تا ترخیص از بیمارستان و مراجعه به یک بیمارستان دیگر، بارها تشخیص سرطان روده، عنوان و رد شد. گروهی اعتقاد به سرطان در دستگاه گوارش وی داشتند و عده‌ای دیگر با رد آن، مشکل روده را عامل بیماری وی می‌دانستند.

بنا ‌بر گزارش تیم معالج، در مدت زمانی که کیارستمی در ایران درمان می‌شد، سه بار تحت عمل جراحی قرار گرفت که به دنبال آن، عفونت در بدن و خون وی منتشر و گسترده شد. پزشکان به منظور متوقف کردن روند پیشروی عفونت، برای بار چهارم کیسه صفرای کیارستمی را تحت عمل جراحی قرار دادند اما به اعتقاد خانواده وی، مبارزه با عفونت که ناشی از تعدد عمل جراحی بود فایده‌ای نداشت و به دلیل زمان خاص بستری بودن وی در بیمارستان (روزهای پایانی سال 94 و ایام نوروز 95) که تحت نظارت پزشک کشیک بستری بود، وضعیت کیارستمی حاد و بحرانی و درمان‌ وارد مسیر دیگری شد.

به گزارش یکی از پزشکان که معالج وی بود، کیارستمی پس از اعزام به فرانسه دچار خونریزی شدید مغزی می‌شود و به دلیل اینکه برای درمان از داروهای رقیق کننده خون استفاده می‌کرد، امکان انجام عمل جراحی نیز وجود نداشته و در نهایت باعث فوت وی می‌شود.

4روز پس از درگذشت کیارستمی، علیرضا زالی رییس کل سازمان نظام پزشکی طی نامه‌ای به معاون و دادستان انتظامی نظام پزشکی برای پیگیری و رسیدگی به پرونده پزشکی عباس کیارستمی دستور داد. وی در زمان بستری بودن ، چند مرتبه به عیادت وی رفته بود. همچنین وزیر بهداشت طی نامه‌ای از رییس کل سازمان نظام پزشکی خواست تا با توجه به درخواست خانواده مرحوم کیارستمی و جامعه هنری کشور، پرونده پزشکی این کارگردان نامی، در تهران و پاریس با دقت، سرعت و شفافیت بررسی و گزارش آن به وی ارائه شود.

صف‌آرایی جامعه هنر و پزشکی کشور مقابل هم

پس از انتقال پیکر کیارستمی به ایران، جنبش اعتراض به نحوه درمان وی از اعضای خانواده آغاز شد و به جامعه سینما سرایت کرد.

دکتر «امید ربانی‌فر» با بیان این‌که «متأسفانه سیستم پزشکی ایران نتوانست سرشناس‌ترین شهروند خودش را درمان کند»، در صفحه شخصی‌اش نوشته بود: «کیارستمی به علت عمل پولیپ روده (و نه سرطان) و به توصیه دوستانش و به اعتبار یکی از پزشکان در بیمارستان جم بستری می‌شود. دکتر معالج، استاد را نمی‌شناسد و به جای این‌که عمل را خودشان انجام دهد، عمل را به پسرشان می‌سپارد. در ظاهر عمل موفقیت‌آمیز بوده و متخصص جراح و متخصص عفونی،  درحالی ‌که بیمار هنوز بستری است، برای تعطیلات عید راهی مسافرت نوروزی می‌شود، اما عفونت بعد عمل اتفاق می‌افتد و چون کسی نمی‌تواند دو پزشک مسئول را پیدا کند، خانم حکمت با وزیر تماس می‌گیرند که استاد دوباره تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند و این‌بار با شک به عفونت کیسه صفرا، کیسه صفرا برداشته می‌شود. حین عمل لوله حالب هم پاره شده و سوند دبل‌جی برای ایشان تعبیه می‌شود. استاد از بیمارستان مرخص اما این‌بار برای برداشتن دبل‌‌جی در بیمارستان آراد بستری می‌شوند و بعد هم با رضایت خانواده به فرانسه اعزام و در آن‌جا به علت آمبولی (و نه سرطان) فوت می‌کنند».

همسر و فرزندان کیارستمی، به صراحت دلیل مرگ وی را خطای پزشکی اعلام کردند و در مصاحبه‌هایشان نسبت به این موضوع واکنش جدی نشان دادند. سینماگران نیز با الهام از این سخنان، به‌تدریج زمزمه‌های اعتراض را آغاز کردند. 

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی و معاون وزیر ارشاد در مصاحبه‌هایشان پیگیری پرونده پزشکی کیارستمی را در دستورکار خود قرار دادند و به خانواده این کارگردان، جامعه سینما و سینما دوستان قول مساعد پیگیری تا رسیدن به نتیجه قطعی را دادند. 

اما این قول‌ها خیال اهالی سینما را راحت نکرد و موج بزرگ و ادامه‌دار جنگ لفظی و اعتراض علیه پزشکان معالج کیارستمی مسیر مستقل خود را می‌پیماید.

اولین اعتراض رسمی و شدید سینماگران در مجلس ختم وی، در کانون پرورش فکری کودک و نوجوان رقم خورد.

داریوش مهرجویی خطابه شدید الحنی بر علیه پزشک معالج کیارستمی بیان و اورا با الفاظ احمق و قاتل خطاب کرد. 

پس از این مراسم هنرمندان سینما با هماهنگی قبلی، مقابل بیمارستان جم تجمع و علیه کادر پزشکی معالج کیارستمی اعتراض کردند. 

به دنبال این اعتراضات شفاهی و مکتوب در شبکه‌های اجتماعی، یکی از پزشکان با تخصصی نامرتبط با گوارش، با نوشتن جمله‌ای خطاب به داریوش مهرجویی، موجب خشم بیشتر جامعه سینما شد و بهنوش بختیاری در پست اینستاگرام خود، با واکنش تند نسبت به توهین این پزشک به کیارستمی، وی را تهدید به اقدام متقابل کرد.

صرف‌نظر از اینکه بررسی پرونده پزشکی عباس کیارستمی حق طبیعی خانواده او محسوب می شود، اما تقابلات احساسی و هیجانی که خروجی آن چیزی جز تنش‌زایی و تشویش در روند پیگیری پرونده پزشکی این کارگردان ندارد، به نفع هیچ یک از دو طرف نخواهد بود و حتی می تواند دستاویزی برای انحراف اصل جریان باشد.

با این اوصاف در حال حاضر که با پیگیری مسئولان و مدیران فرهنگی و شخص وزیر بهداشت، این پرونده مسیر خود را برای رسیدن به حقیقت ماجرا طی می‌کند بهترین کنش و حمایت برای دوستداران کیارستمی و هنرمندانی که بدنبال روشن شدن زوایای این پرونده هستند، سعه صدر و انتظار برای رسیدن به حقیقت امر است.

از طرفی نیز جامعه پزشکی باید با درک شرایط موجود و بدون جانبداری احساسی از صنف مورد نظر خود در انتظار پاسخی دقیق باشد و مهم تر اینکه نباید در صورت وجود خطا و اثبات آن همه جامعه پزشکی چنین چیزی را به خود نسبت دهد، بلکه کاملا مشخص است که چه کسانی در روند درمان کیارستمی دخیل بوده اند و طبیعی است که خطای احتمالی آنها را نمی توان پای تمام صنف پزشکان نوشت.

همانطور که سیدرضا میرکریمی مدیرعامل سابق خانه سینما نیز در خصوص پرونده پزشکی این کارگردان مشهور، موضعی منطقی را در پیش گرفته و هر دو گروه را دعوت به شکیبایی و تحمل کرده است. 

میرکریمی گفت: «این موضوع چندان فوری نیست، می‌شود با صبر و حوصله آن را پیگیری کرد و نیازی به رودررو قرار دادن جامعه پزشکی و جامعه هنری نیست»

پرونده عباس کیارستمی تبدیل به یکی از جنجالی‌ترین پرونده‌های پزشکی کشور شده است که به‌دلیل شهرت، گزارش‌های خانواده وی و پزشکان فرانسه و اعتراض‌های دنباله‌دار سینماگران، رسیدن به واقعیت امر و انتشار گزارش آن از سوی افکار عمومی هم مطالبه می‌شود. 

می‌توان گفت آرامش، سکوت و متانت عباس کیارستمی در زمان فعالیت سینمایی و حتی در بحبوحه بیماری و مرگ، نقطه مقابل اتفاقات پس از درگذشت وی است. هرچقدر او درون‌گرا، آرام  و بی‌حاشیه زندگی و فعالیت کرد، جنجال و سر و صداهای پس از مرگش بلندتر و رساتر شنیده شد. اما رسانه‌ها هم باید در این موقعیت به جای دامن زدن به اختلافات و واکنش‌های طرف‌های این پرونده، از خانواده، اهالی سینما و جامعه پزشکی دعوت به شکیبایی در این موضوع کنند و همه در فضایی آرام و بدون اعمال فشار روحی و اجتماعی منتظر رای نهایی در خصوص این پرونده باشیم تا زوایای پرونده و واقعیت ماجرا روشن شود.

گزارش از شیما شفیعی
 


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار