گزارش/

گزارشی که قبضه روح شد/ اولتیماتوم مجلس روی میز مذاکرات

دبیرکل سازمان ملل که بلندگوی غرب است باید برجام را به درستی مطالعه می‌کرد تا اینگونه درباره اقدامات ایران گزافه‌گویی نکند.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛   بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد اخیرا در یک گزارش "محرمانه" خطاب به ۱۵ عضو شورای امنیت گفت که آزمایش‌ موشک‌های بالستیک ایران با روح سازنده توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی سازگار نیست. با این حال، وی تصمیم درباره اینکه آیا این آزمایش‌ها نقض قطعنامه سازمان ملل به شمار می‌رود یا نه را امری مربوط به شورای امنیت دانسته است.


مجلس
 

در واکنش به انتشار این گزارش علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی روز  (چهارشنبه 30 تیر) در نطق پیش از دستور خود با اشاره به گزارش دبیرکل سازمان ملل و شورای امنیت درباره توافق هسته‌ای و اظهارات برخی از نمایندگان 1+5 در شورای امنیت گفت: این گزارش گرچه از نظر حقوقی حاوی تعهدی نبود اما از جهات مختلف خطاهایی را دربر داشت که برای جایگاه دبیر کل سازمان ملل و شورای امنیت نوعی سقوط آزاد محسوب می‌شود.

لاریجانی خاطر نشان کرد: در توافق هسته‌ای هیچ اشاره‌ای به موضوع موشک بالستیک وجود ندارد و صرفا در قطعنامه 2231 آن هم در ضمیمه آن به این امر اشاره شده است که ایران از ساخت موشک‌هایی که طراحی آن برای حمل سلاح هسته‌ای باشد پرهیز کند مگر ایران چنین طراحی کرده است که آقای دبیرکل آن را با روح برجام در تغایر اعلام کرده است.



مجلس

رئیس مجلس اظهار داشت: آقای دبیرکل پس از توافق هسته‌ای تاکنون 52 لایحه و قطعنامه در کمیته‌های مختلف مجلس نمایندگان و سنای آمریکا علیه کشور ما طرح شده که اکثر قریب به اتفاق آن کاملا با روح برجام مخالف است گرچه همه آنها مسیر تصویب را طی نکرده اما سه مصوبه اخیر در مجلس نمایندگان آنقدر صراحت در مخالفت با برجام دارد که مقامات کاخ سفید هم با آن اعلام مخالفت کردند چطور در این زمینه‌ها سکوت کرده‌اید.

وی خاطر نشان کرد: آیا مصوبه مجلس آمریکا درباره روادید مخالف روح برجام نبود چرا در گزارش خود ذکر نکردید؟ سبک‌تر از این دعاوی اشاره دبیرکل و برخی اعضای شورای امنیت به سفرهای فرمانده نیروی قدس به عراق است که آن را مصداق نقض دانستند گزافه گویی هم حدی دارد به جای تشکر از ایران و نیروی قدس که با حضور غیرتمندانه خود در مقابل تروریست‌های وحشی به کمک دولت عراق پرداختند و توانستند از بسیاری از شهرهای عراق داعش را بیرون کنند ادعانامه‌ای کذایی منتشر می‌کنید.

لاریجانی خاطر نشان کرد: مجلس شورای اسلامی کمال تأسف از اقدام دبیرکل، دولت آمریکا، مجلس نمایندگان و سنا هشدار می‌دهد اقدامات ایذایی در مقابل توافق هسته‌ای به نقطه‌ای رسیده است که راهی جز مقابله برای ایران باقی نمانده است و ضمنا لازم است سازمان انرژی اتمی مطابق قانون مربوطه طرح راه اندازی کارخانه هسته‌ای برای غنی‌سازی در درجات مورد نیاز کشور را آماده نموده و مجلس شورای اسلامی ایران در جریان امر قرار دهد. (برای مشاهده نطق کامل لاریجانی اینجا کلیک کنید)

همچنین الیاس حضرتی نماینده مردم تهران با اشاره به سالگرد برجام گفت: جا داشت دولت  از نتایج ملموسی که در این یکسال نصیب کشور شده است گزارشی دقیق و نمایی درست ارائه دهد که متأسفانه دولت در این زمینه همچنان قصور دارد و دستگاه‌ تبلیغاتی و رسانه‌ای‌اش همچنان خوابیده و بی‌انگیزه است.


بان کی مون برجام را قبض روح کرد

وی ادامه داد: از آن طرف مخالفین داخلی در جهت تخریب برجام و کمرنگ نشان دادن دستاوردهای آن از تلاش شبانه‌روزی فروگذار نیستند. همانطور که در آمریکا مخالفین برجام، صهیونیست‌ها و سعودی‌ها هم در تلاش هستند.

حضرتی ابراز امیدواری کرد که دولت اگر به خود و مجموعه مدیرانش رحم نمی‌کند به ملت رحم کند و راجع به دستاوردهای برجام که کل ملت به آن چشم امید بسته‌اند گزارش دهد.

در همین رابطه شهاب نادری نماینده مردم پاوه  در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در واکنش به گزارش دبیرکل سازمان ملل مبنی بر اینکه آزمایش های موشکی ایران با برجام ناسازگار است، گفت: دولتمردان شاهد بدعهدی های مکرر آمریکایی ها در برجام و پسابرجام هستند و باید از این بدعهدی ها تجربه کسب کنند.



بان کی مون برجام را قبض روح کرد

وی افزود: متاسفانه شاهد هستیم که دولت به دنبال برجام ها 2 و 3 و... است؛ برجام چه گلی به سر مملکت زده است که حالا شاهد برجام های دیگری باشیم؟

نادری خاطرنشان کرد: برجام از طرف آمریکا بارها نقض شده، در حالی که جمهوری اسلامی به تعهداتش در برجام عمل کرده است اما مکررا شاهد هستیم که آمریکا در برجام بدعهدی می کند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: آزمایش های موشکی ما به هیچ عنوان به برجام ربطی ندارد و آمریکایی ها فقط به دنبال بهانه تراشی هستند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، مقام معظم رهبری در دیدار مسئولان نظام در تاریخ 94/04/02 ، نکات کلیدی و خطوط قرمز بحث مذاکرات هسته ای را به خوبی مشخص کردند و مجلس شورای اسلامی نیز براساس آن مصوبه ای را تصویب کرد که به صراحت در آن آمده است که بحث نظامی، دفاعی و موشکی جمهوری اسلامی ایران هیچ یک مورد بحث و مذاکره با طرف غربی نبوده و هیچ گونه ارتباطی با آن ندارد بنابراین گره زدن مسائل هسته ای به موضوعات دفاعی و موشکی ایران، با روح توافق هسته ای متضاد بوده و برخلاف مصوبه مجلس و فرمایشات مقام معظم رهبری است.

با همه این تفاصیل، از دبیر کل سازمان ملل متحد که گویا فقط بلندگوی غرب است انتظار می رود به جای جانب داری از طرف های غربی، در جایگاه حکم و داور بی طرف بنشیند و یک بار دیگر متن توافقنامه هسته ای ایران را مطالعه کند و به قول لاریجانی انقدر گزافه گویی نکند زیرا تنها مسائل مربوط به متن برجام قابل بحث است و هرگونه مطلب خارج از این موضوع هیچ گونه توجیهی ندارد.


گزارش از مریم السادات قوامی

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار