وقتی بقعه 700 ساله در الویت نیست/ نبود اعتبار بهانه آسیب بقعه هارونیه

وقتی بقعه هارونیه در معرض آسیب قرار دارد مسئولان ما در انتظار تامین اعتبارات هستند.

احسان زهره وندی مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهرستان  توس در گفتگو با خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  در خصوص  وضعیت نا بسامان (بقعه هارونیه) و یادگاری‌هایی که بر روی آثار دیده می‌شود، گفت: ما برای نگهداری این مکان نیاز به اعتبارات لازم داریم. نوشته سنگهایی که در آنجا وجود دارد را مورد مطالعه قرار دادیم و شناسنامه برایشان تهیه کردیم.

وی در ادامه افزود: هیچ کس به راحتی اجازه خروج آثار از این مکان را ندارد و برای هر بازدیدکننده نمی‌توانیم یکی را مسئول کنیم تا مواظب بازدیدکنندگان باشد و روی آثار خدشه‌ای وارد نشود. شما در اماکن تاریخی دیگر مثل تخت جمشید هم بروید، مشاهده می‌کنید که روی آن آثار هم یادگاری نوشته می‌شود.

زهره وندی تصریح کرد: ما در حال حاضر یه علت نبود نیروی مناسب و اعتبارات لازم، بیشترین تمرکز خود را بر روی آرامگاه فردوسی داریم و اگر تامین اعتبارات ما تامین شود، ساماندهی کل بلوار پردیس که بقعه هارونیه هم در مسیر قرار دارد را در الویت خود قرار می دهیم.

وی در پایان با ابراز گله مندی، در خصوص کارهای اخیر گفت: ما از زمانی که پایگاه سپرده شد، ورود کامیون و وسایل سنگین را در محوطه تاریخی توس ممنوع کردیم و شورای راهبردی را تشکیل دادیم. ما در انتهای هارونیه انباری که در حال تخریب بود را تبدیل به فروشگاه صنایع دستی کردیم. کارهای خوب و درست بسیاری انجام دادیم که اینها به چشم نمی‌آید اما تا یک مورد منفی پیدا می‌شود به چشم می‌آید.

اما سرهنگ سيد مهدي حسینی فرمانده یگان حفاظت استان خراسان رضوی در خصوص نوع نگهداری از آثار موجود بقعه گفت: ما از نظر حفاظت به دوربین مدار بسته ،حس گرهای حرارتی و حرکتی مجهز هستیم و یادگاری‌هایی که بر روی آثار دیده می‌شود به قبل از حضور یگان بر می گردد.

وی ادامه داد: من منکر این که بعضی جاها از دید ما خارج بوده و عده‌ای سوءاستفاده کرده و بر روی آثار یادگاری نوشتند، نمی‌شوم. سنگ‌هایی که در بقعه هارونیه دیده می‌شوند، یک سری سنگ قبر است و بقیه ابزاری که مردم در زمان قدیم از آن استفاده می‌کردند. هر اثری که به ما سپرده می‌شود و به درستی از آنها نگهداری می‌کنیم.

گفتنی است؛ بقعه هارونیه، این بنای تاریخی که در شهرستان توس واقع شده طی چند سال اخیر به علت بی‌توجهی مسئولان و نگهداری نامناسب به مرز نابودی رسیده است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.