گزارش/

راهکاری ساده برای پیشگیری از 31 درصد قتل‌ها/چرا برخی به اقوام خود رحم نمی‌کنند؟

با اینکه آمار قتل هر ساله کاهش می‌یابد اما باز هم می‌توان با راهکاری ساده از وقوع 31 درصدد قتل‌ها جلوگیری کرد.

راهکاری ساده برای پیشگیری از 31 درصد قتل‌ها/چرا برخی به اقوام خود رحم نمی‌کنند؟
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،اساسا گرفتن جان یک انسان موضوعی تلخ و دردآور است و جنایت خویشاوندی به مراتب تلخ تر و درد آورترکه می توان آن را یک خشونت تمام عیار نام نهاد.

 در قتل های خانوادگی عامل قتل به درجه ای از خشم سوق پیدا می کند که از کشتن عزیزترین و نزدیک ترین افراد سببی و نسبی خود ابایی ندارد.

بسیاری از افرادی که مرتکب قتل خویشاوندان همچون خواهر،برادر،پدر،مادر و یا همسر خود شده اند،انسان ها و افراد عادی جامعه بوده اند که شاید هیچگاه خود و اطرافیان آنها گمان نمی کردند روزی واژه قاتل برآنها اطلاق شود.

کارشناسان و آسیب شناسان مسائل اجتماعی،قضاوت زودهنگام را یکی از اصلی ترین عوامل ظهور و بروز این نوع خاص از جنایت عنوان می کنند.

البته دلایل و عوامل دیگری همچون عدم یادگیری مهارت ها زندگی و فنون کنترل خشم نیز در این نوع از ناهنجاری های رفتاری دخیل و تاثیرگذار است،اما در بسیاری از این حوادث،اندکی صبر و تامل و منطق می تواند از بروز فاجعه ای مصیبت بار جلو گیری کند.

*قتل 31 درصد از مقتولان توسط بستگان و خویشاوندان

چندی پیش سردار محمد رضا مقیمی،رئیس پلیس آگاهی نیروی انتظامی،به آماری تکان دهنده اشاره کرد که اندکی تامل در آن عمق فاجعه را در چنین حوادثی به تصویر می کشد.

وی با اشاره به قتل 31 درصد از مقتولان بواسطه بستگان و خویشاوندان خود عنوان کرد:عمده قتل های اینچنینی با سلاح سرد(37 درصد)و سلاح گرم(35 درصد)حادث شده است.

البته بر اساس آمار منتشر شده،جرایم جنایی در طی 5 سال اخیر با شیب نزولی و کاهش مواجه بوده که این امر بسیار نوید بخش به نظر می رسد،اما تلخی قتل به میزانی است که حتی یک مورد از آن نیز تاسف آور و حزن انگیز است و این تاسف در پرونده قتل های خانوادگی با عمق هر چه بیشتری همراه می شود.

*نزاع و اختلافات قبلی عامل اصلی قتل های خانوادگی

کیومرث شرافتی،جامعه شناس و آسیب شناس مسائل اجتماعی در گفت و گو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،در تشریح دلایل و عوامل موثر در بروز قتل های خانوادگی گفت:بر اساس گزارشات منتشر شده، اغلب قریب به اتفاق قتل های خانوادگی زمینه اختلاف قبلی داشته و عمدتا در حین نزاع و درگیری رخ داده است.

وی افزود:تصمیامات آنی در هنگام مشاجره و نقطه جوش عصبانیت،در یک لحظه زندگی قاتل و مقتول را به نابودی می کشاند.

جامعه شناس و آسیب شناس مسائل اجتماعی عنوان کرد:در بسیاری از پرونده های قتل های خانوادگی،مشاجره و دامنه دار شدن آن از عوامل اصلی قتل محسوب می شود.

شرافتی گفت:بعضا شاهد هستیم که در این نوع خاص از قتل ها،طراحی و تصمیم قبلی وجود نداشته و در یک لحظه این فاجعه و حادثه تلخ رخ می دهد.

وی افزود:البته مواردی نیز وجود دارد که قاتل با طراحی نقشه،نسبت به عملیاتی کردن قتل برنامه ریزی می کند که ریشه اصلی آن چه در قتل های آنی و چه در قتل های از پیش طراحی شده،اختلافات خانوادگی،مالی،اخلاقی و... است.

* از خیانت تا نگاه بدبینانه و شکاک

امین رفیعی پور،معاون پشتیبانی و اجرایی سازمان نظام روانشناسی سلامت در بررسی ریشه های قتل های خانوادگی می گوید:در چنین قتل هایی نمی توان منحصرا به یک عامل واحد،تکیه یا اشاره کرد،بلکه مجموعه ای از مولفه ها و عوامل بصورت زنجیره ای متصل به هم همچون اختلالات شخصیتی،دیگر کشی،خودکشی،خیانت،افکار بدبینانه و شکاک،مسائل مالی و...در وقوع چنین قتل هایی تاثیرگذار است.

وی با اشاره به گستردگی فضای مجازی به عنوان یکی از عوامل موثر در تسهیل وقوع قتل های خانوادگی عنوان می کند:به واقع وسعت و گستردگی فضای مجازی بر روابط میان اعضای خانواده سایه افکنده و این پدیده موید این امر است که باید همراه و همگام با رشد تکنولوژی،راهکارهای مقابله با هجمه های فرهنگی،اجتماعی و روانی را نیز بیاموزیم.

*لزوم مراجعه به مشاوره و روانپزشک پیش از وقوع بحران

صدیقه نوبهار،روانشناس و کارشناس مسائل اجتماعی در گفت وگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،با اشاره به ضرورت مراجعه به مشاوره،روانشناس و یا روانپزشک می گوید:متاسفانه بسیاری از افراد جامعه ،مراجعه به مشاوره یا روانپزشک را ننگ و عار می پندارند.

وی افزود:روح و روان انسان نیز همچون جسم او بیمار می شود و نمی توان انتظار داشت یک فرد در تمامی دوران حیات خود از لحاظ روانی و روحی با ثبات و سلامت کامل زیست و زندگی کند.

نوبهار گفت:بسیاری از انسان ها در اقصی نقاط این جهان،در مقاطعی از زندگی خود با التهابات و مشکلات روحی و روانی مواجه می شوند که البته ظهور و بروز این نارسایی یکسان نیست و با شدن و ضعف هایی همراه می شود.

روانشناس و آسیب شناس مسائل اجتماعی عنوان کرد:موارد بسیاری وجود داشته که یک التهاب روحی و روانی کوچک به تدریج آنچنان عمیق و بغرنج شده که در صورت مراجعه به موقع،براحتی و به سهولت قابل درمان و کنترل بوده است.

وی افزود:در پرونده قتل های خانوادگی نیز این امر مصداق دارد و در بسیاری از موارد در صورت مراجعه فرد قاتل به روانشناس و مشاوره متخصص از بروز بسیاری از حوادث تلخ پیشگیری می شود،اما متاسفانه اکثر قریب به اتفاق افراد در جامعه ایران به چنین موضوعاتی اهمیت نمی دهند و گمان می کنند صرفا در صورت ابتلای جسم به بیماری باید به پزشک و متخصص مراجعه کنند.

*نقش تعیین کننده آموزش و پرورش در پیشگیری از قتل های خانوادگی

نوبهار معتقد است:آموزش و فراگیری فنون مهارت های زندگی یکی از الزامات اساسی جامعه کنونی ما محسوب می شود.

وی افزود:در سایه این آموختن،از ظهور و بروز بسیاری از معضلات و ناهنجاری های اجتماعی همچون طلاق،قتل، اعتیاد،بزهکاری،افسردگی،درگیری و خشونت و...پیشگیری خواهد شد.

این روانشناس و آسیب شناس مسائل اجتماعی عنوان کرد : نهاد آموزش و پرورش به عنوان یکی از مراکز اصلی تعلیم و تربیت در جامعه نقش بسزایی در فراگیری این فنون و مهارت ها ایفا می کند.

وی در خاتمه یادآور شد:به واقع نهاد آموزش و پرورش مسیر حرکت نسل فردا و آینده جامعه را ترسیم می کند و آموزش صحیح،اصولی،به موقع وکارشناسی شده در دوران و مقاطع پایه،متضمن سلامت جامعه در آینده خواهد بود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار