نشست سراسری «قانون دسترسی آزاد به اطلاعات»؛

جنتی: حق دسترسی آزاد به اطلاعات یک قانون مترقی است

برخی دستگاه‌ها خست دارند و نسبت به ارائه اطلاعات حساسیت نشان می‌دهند. در حالی که هر شهروندی حق دسترسی آزاد به اطلاعات را دارد.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نخستین نشست سراسری «قانون دسترسی آزاد به اطلاعات» با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حسین انتظامی معاون امور مطبوعاتی وزارت ارشاد و اصحاب رسانه در ساختمان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

علی جنتی در این مراسم با اشاره به اینکه حق دسترسی آزاد به اطلاعات یک قانون مترقی است، اظهار داشت: قانون دسترسی آزاد به اطلاعات در سال ۹۲ در مجلس تصویب شد. این قانون از چند نظر اهمیت دارد؛ اینکه هر شهروندی حق دسترسی آزاد به اطلاعات را دارد. رسانه‌ها بیشترین مشکل را برای اطلاعات دارند. برخی دستگاه‌ها خست دارند و نسبت به ارائه اطلاعات حساسیت نشان می‌دهند. سایت‌های وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها باید درگاه اطلاع رسانی داشته باشند. همه دستگاه‌ها موظف به ارائه اطلاعات هستند؛ چه دولتی و چه خصوصی.

وی افزود: همه اطلاعات بجز اسناد و اطلاعات محرمانه ای که نباید فردی از آن با خبر باشد، باید در اختیار رسانه ها و افکار عمومی قرار بگیرد. به منظور اطلاع رسانی مناسب، یک کمیسیون در استانها زیر نظر استاندارها باید تشکیل شود.

وی درباره وظایف رسانه‌ها در قبال اطلاعاتی که به دست می‌آورند، اظهار داشت: رسانه ها  نباید از اطلاعات،‌ استفاده سیاسی و جناحی کنند. در مقابل دستگاه ها باید به وظیفه اطلاع رسانی مطلوب به اصحاب رسانه عمل کنند.

جنتی در خصوص نحوه عملکرد معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: دستورالعملی به همه دستگاه ها ابلاغ شده که اطلاعات دستگاه و وزارتخانه را روی پرتال سایت قرار دهند تا مردم و اصحاب رسانه از آن بهره مند شوند. معاونت مطبوعاتی هم اگر ۱۰۰ درصد اطلاعات قابل انتشار را ارائه نکرده باشد، حتما ۸۰ تا ۹۰ درصد انتقال داده است.

حسین انتظامی معاون امور مطبوعاتی نیز در این نشست اظهار داشت: ما باید در سه سطح  این قانون و حق را آموزش دهیم. این قانون موجب می شود کسی رانت اطلاعاتی نداشته باشد و از فساد در این خصوص جلوگیری می شود. مدیران باید آموزش ببینند و توجیه شوند که حبس اطلاعاتی نکنند و از ارائه اخبار و اطلاعاتی که باید در اختیار اصحاب رسانه و مردم قرار بگیرد، جلوگیری نکنند.




انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار