سرود نوعی شعر حماسی - تعلیمی است

ناصر فیض معتقد است كه سرود نوعی شعر حماسی - تعلیمی است كه قرار است به مخاطب تذكری دهد و ما را در جریان جامعه بگذارد.

به گزارش حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری؛ ناصر فیض شاعر و ترانه‌سرای كشورمان، با بیان اینكه در تاریخ ادبیات شعرهای زیادی در مضامین مختلف وجود دارد، اظهار كرد: گاهی از همین شعرها استفاده شده و تبدیل به سرود كرده‌اند. اما سرود ویژگی‌هایی دارد كه در برخی اشعار وجود ندارد. سرود نوعی شعر كاربردی است و مانند ابزاری از آن استفاده می‌شود.
 
مدیر دفتر طنز حوزه هنری گفت: سرود نسبت به شعرهای دیگر، همه فهم تر است و این به این معنا نیست كه در سرود از ظرافت‌های شعری خبری نیست. اما در سرود، نیازی به دانسته‌های ادبی زیادی وجود ندارد تا معنای آن را دریابیم. همچنین بار حماسی اثر به دیگر ویژگی ها برتری دارد. در واقع سرود نوعی شعر حماسی - تعلیمی است كه قرار است به مخاطب تذكری دهد و ما را در جریان جامعه قرار دهد و به همین دلیل هم سرودها با موسیقی همراه می‌شود تا جامعه اثر را بشنود.
 
وی ادامه داد: سرود نباید طولانی باشد. به همین دلیل تاكید بر این بود كه زمان سرود جمهوری اسلامی ایران بیش از یك دقیقه نباشد. از سرودهایی كه كوتاه است بیشتر استقبال شده است. در سرود، شاعر به مخاطب كدهایی می‌دهد كه شاعرانه و همه فهم است و از عناصری در آن استفاده می‌شود كه همه فهم است. همچنین از ضرب المثل‌ها و اصطلاحاتی كه مردم با آن‌ها مانوس هستند در سرودها باید استفاده شود و زبان سرود دچار تكلف نباشد.
 
فیض با تاكید بر اینكه در سرود همیشه تكلف وجود دارد، عنوان كرد: سرود با اشعار خودجوش متفاوت است و به همین دلیل هم بیشتر می‌تواند دچار تكلف شود. البته سرود شعار ادبی و شاعرانه است و نمی‌توان آن را از شعار دور كرد. این شعار را نمی‌توان انكار كرد، اما باید هنرمندانه باشد.
 
وی خاطرنشان كرد: سرود باید نیازها و دغدغه‌های مخاطب را بیان كند و ساده و همه فهم باشد. البته در عین حال كه قرار است سرود سهل الوصول و همه فهم باشد، نباید در دامن سطحی نگری و ابتذال بیفتد. سطحی نگری با همه فهم بودن متفاوت است.
 
این شاعر كشورمان موسیقی را یكی دیگر از ویژگی‌های مهم تولید سرودهای با كیفیت دانست و گفت: اگر شاعر، درجاتی هم موسیقی و آواز را بداند، سرودی كه خلق می‌كند هم شنیدنی‌تر می‌شود. شاعر و موسیقی دان با هم باید سرودی را خلق كنند. شاعر حتی گاهی برای صدای یك خواننده سرودی خلق می‌كند.
 
مدیر دفتر طنز حوزه هنری همچنین اظهار داشت: اگر سرودها تكرار آثار موفق دهه 50 و 60 باشد كسی به آن گوش نمی‌كند. چرا كه اصل آن و بهترین شكلش موجود است. وقتی حرف تازه بزنیم، خود تازه بودن مخاطب جذب می‌كند و می‌تواند بخشی از عیوب كار را بپوشاند. البته ما مفاهیم كلی داریم كه مورد توجه است و نمی‌توانیم آن‌ها را تغییر دهیم، اما می‌توان همین موضوعات را از زاویه و دریچه تازه‌ای نگاه كرد و به آن پرداخت.


انتهای پیام/


 


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار