چیت‌چیان در نگاه یک:

مهمترین علت میزان بالای مصرف برق در کشور قیمت پایین آن است/ اختصاص 500 میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای آب شرب روستاها

وزیر نیرو با حضور در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما به تشریح عملکرد وزارتخانه متبوع خود و برنامه های این وزارتخانه پرداخت.

رشد 24 درصدی بارش ها نسبت به سال گذشته/ از نظر منابع آبی کشور فقیری هستیمبه گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، "حمید چیت‌چیان" وزیر نیرو با حضور در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما به تشریح عملکرد وزارتخانه متبوع خود و برنامه های این وزارتخانه پرداخت.  

**از نظر منابع آبی کشور فقیری هستیم 

وی در ابتدای این برنامه در خصوص وضعیت منابع آبی کشور اظهار داشت: ایران در یک منطقه خشک و نیمه خشک قرار گرفته و کشوری نیست که از نظر منابع آبی غنی باشد و زمانی که به آمارها نگاه می کنیم متوجه می شویم بارش ها در ایران یک سوم بارش سرزمین های خاکی است. 

چیت‌چیان با تاکید براینکه ما کشوری هستیم که از نظر منابع آبی فقیر هستیم گفت: علاوه بر این موضوع، موضوع خشکسالی که طی 15 سال گذشته گریبانگیر کشورمان شده و هم چنین مسئله تغییر اقلیم، تغییر نوع بارش ها و موضوع میزان بارش در هر نوبت نیز باید مد نظر قرار گیرد.  
 
**رشد 24 درصدی بارش ها نسبت به سال گذشته 

وزیر نیرو با بیان اینکه امسال نسبت به سال آبی گذشته میزان بارش ها در کشور 24 درصد افزایش پیدا کرد گفت: با این حال نسبت به متوسط سال های گذشته دو درصد کاهش بارندگی در امسال داریم ضمن اینکه نکته دیگری که حائز اهمیت است این است که توزیع بارش در کشور ما یکسان نیست و برخی مناطق غربی کشور امسال میزان بارش بسیار خوبی داشتند برخی مناطق دیگر میزان بارندگی بسیار پایین بود که همین موضوع موجب گرفتاری در این مناطق شده است.

وی تصریح کرد: اگر بخواهیم در ایران زندگی و توسعه پایدار داشته باشیم باید این مسئله را به عنوان یک اصل کلی بپذیریم و برای این که آینده کشور را تضمین کنیم یک راه بیشتر نداریم و آن این است که در نحوه مصرف آب تجدید نظر کنیم و مدیریت صحیح داشته باشیم که این مدیریت مصرف آب هم شامل مصرف کنندگان و هم شامل دستگاه هایی است که آب را استحصال می کنند و در خدمت مردم قرار می دهند. 
 
چیت‌چیان بیان داشت: به صورت محسوس و متکی به آمارها پی بردیم که مردم در روش مصرف آب تجدیدنظر جدی داشتند که این مسئله جای قدردانی دارد.

وزیر نیرو اظهار داشت: اما از آنجایی که بارش در سال های مختلف متفاوت است سیاستی که وزارت نیرو دنبال می کند این است که زمانی که آب در سدها ذخیره سازی می شود سعی می کنیم که برای هجده ماه آینده نیز ذخیره آبی کافی داشته باشیم و این موضوع در مورد سدهایی که آب شرب مردم را تامین می کنند حائز اهمیت است بنابراین نباید تصور کنیم که اگر امسال میزان بارندگی خوب بوده نیاز به مدیریت مصرف نداریم بلکه باید به گونه ای از منابع آبی استفاده کنیم که هجده ماه نیز ذخیره آبی کافی داشته باشیم چرا که ممکن است در سال آینده میزان بارش ها کم باشد. 

**55 درصد آب مورد نیاز کشور را از آب های زیرزمینی استحصال می کنیم 

وی اعلام کرد: حدود 55 درصد آب مورد نیاز کشور را از آب های زیرزمینی استفاده می کنیم و 45 درصد مابقی را از آب های سطح العرضی، لذا این میزان بارشی که انجام شد منجر به تغذیه سفره های آب زیرزمینی شده اما از آنجایی که میزان برداشت از آب های زیرزمینی فوق العاده زیاد بوده کمبود و کسری منابع آب زیرزمینی به صورت جدی داریم و حالا حالاها جبران شدنی نیست. 
 
چیت‌چیان اعلام کرد: برای اینکه بتوانیم منابع سفره های آب زیرزمینی را مجددا تامین کنیم طی برنامه ریزی که به همراهی وزارت جهاد، سازمان محیط زیست و سازمان های مرتبط انجام دادیم این است که پنج سال آینده یعنی در طول برنامه ششم توسعه بتوانیم میزان کسری آب سالانه را جبران کنیم به این معنا که اگر بتوانیم در طول این مدت میزان برداشت سالانه از آب های زیرزمینی را حدود 6 میلیارد متر مکعب کاهش دهیم باعث خواهد شد که میزان منابع سفره های آب زیرزمینی با میزان برداشت از آب های زیرزمینی برابر شود و این در حالی است که برای این که بتوانیم میزان کمبودی که طی 40 سال گذشته ایجاد شده را جبران کنیم باید 5 میلیارد متر مکعب دیگر به این میزان اضافه کنیم و میزان کاهش برداشت خود از آب های زیرزمینی را سالانه به 11 میلیارد متر مکعب برسانیم تا طی 20 سال آینده بتوانیم به حد تعادل آب های زیرزمینی دست یابیم که امیدواریم با برنامه ریزی دولت و همکاری کشاورزان این اقدام صورت گیرد.  
 
**86 درصد منابع تجدید شونده آب را هر ساله مورد استفاده قرار می دهیم
  
وزیر نیرو اظهار داشت: در دنیا مطالعه ای انجام دادند که اگر در یک منطقه مردم آنجا فقط به اندازه 40 درصد منابع تجدید شونده آب، از آب استفاده کنند در آنجا منابع آب تعادل خواهد و توسعه پایدار خواهد بود اما اگر این میزان بیشتر از 40 درصد منابع تجدیدشونده آب باشد موجب تنش خواهد شد و اگر این میزان از 60درصد عبور کند آن منطقه دچار بحران خواهد شد و این در حالی است که با کمال تاسف ما هم اکنون 86 درصد منابع آب تجدیدشونده خود را هر سال استفاده می کنیم. 

وی هم چنین با بیان اینکه بیش از 90 درصد آب در بخش کشاورزی مصرف می شود لذا این میزان مصرف بسیار تعیین کننده خواهد بود گفت: اگر در برنامه ریزی های خود بتوانیم استفاده از منابع تجدیدشونده را به 60 درصد تقلیل دهیم و در آینده نیز به سمت میزان 40 درصد حرکت کنیم این وضعیت عبور خواهیم کرد. 
 
چیت‌چیان هم چنین با بیان اینکه علی رغم این که مردم در روش استفاده از آب تجدیدنظر کردند و امسال نیز بارش های خوبی داشتیم گفت: هنوز فاصله بسیار زیادی بین وضعیت فعلی مصرف آب تا وضعیت مطلوب مصرف آن وجود دارد و کماکان می بایست در جهت مدیریت مصرف آب تلاش کنیم. 

وزیر نیرو هم چنین ادامه داد: 92 درصد منابع آبی در بخش کشاورزی 6 درصد آن برای مصرف شرب و 2 درصد برای بخش صنعت مورد استفاده قرار می گیرد و علی رغم این که تنها شش درصد منابع آبی برای مصرف شرب هستند ولی از نظر کیفیت و هزینه ای که برای تامین آب شرب انجام می شود تهیه آب شرب بسیار پرهزینه است بنابراین مردم ما باید در مدیریت مصرف آب دقت کنند چرا که مدیریت مصرف آب به کاهش هزینه های ملی کمک خواهد کرد. 

**چهارشنبه هفته گذشته رکورد میزان مصرف برق در طول تاریخ برق ایران ثبت شد 

وی در بخش دیگری از اظهارات خود در خصوص میزان تولید و مصرف برق در کشور نیز اظهار داشت: چهارشنبه گذشته رکورد بسیار بالایی در مصرف برق رسیدیم و میزان مصرف برق در این روز به 5.2 میلیارد و 695 مگاوات رسید که این میزان مصرف در طول تاریخ صنعت برق ایران سابقه نداشت در حالی که در سال گذشته در روز پیک مصرف برق میزان مصرف ما حدود 50 هزار و 177مگاوات بوده است. 
 
چیت‌چیان مهمترین علت میزان بالای مصرف برق در کشور را قیمت پایین برق در کشور دانست و گفت: از آنجا که در کشور ما برق ارزان تر از همه جای دنیا عرضه می شود مردم نسبت به نحوه مصرف آن توجهی ندارند و قیمت برق به قیمت واقعی عرضه نمی شود که همین موضوع سبب می شود مردم نسبت به میزان مصرف آب توجهی نداشته باشند. 

وزیر نیرو در ادامه برنامه با اشاره به نبود آب یا ضعف در مدیریت منابع آبی گفت: در شهرهای کل کشور بیش از 99.9 درصد مردم تحت پوشش شبکه آب هستند اما هنوز بخش هایی از شهرها متاسفانه شبکه آب اجرا نشده است و یکی از علت شایع آن می تواند سکونت های غیررسمی باشد.

وی با اشاره به این که در روزهای گرم سال میزان مصرف بالا می رود ادامه داد: در برخی از نقاط شهر فشار آب افت پیدا می کند و این مسئله به این دلیل است که میزان مصرف و تامین آب شهرهایی ممکن است نزدیک به هم باشد.

چیت‌چیان با اشاره به این که در اطراف تهران مناطق روستایی وجود دارد که تحت پوشش آب و فاضلاب شهر تهران نیست اظهار داشت: مثلاً در تهران منطقه یافت آباد سیستم آبرسانی از سوی خود محل صورت می گرفت به گونه ای که آن ها تحت پوشش آبفای تهران نبودند.

وزیر نیرو با اشاره به این که در سال 79 در منطقه مسگرآباد سه انشعاب به سیستم آبرسانی  مستقر شد ادامه داد: از آب تهران در این منطقه  تزریق شد.

وی با اشاره به این که در منطقه مسگرآباد 17 کیلومتر شبکه آب ایجاد شد افزود: در یک ماه آینده سیستم پمپاژ در این منطقه ایجاد می شود.

** اختصاص 500 میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای آب شرب روستاها

چیت‌چیان با اشاره به این که طی یک ماه آینده مشکل مسگرآباد حل خواهد شد بیان کرد: در بودجه 94 نمایندگان مجلس تبصره خاصی را تصویب کردند به طوری که 500 میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای آب شرب روستاها اختصاص یافت.

وزیر نیرو با بیان این که 6 هزار و 500 روستا در کل کشور داریم که آب کافی ندارند گفت: آبرسانی در این روستاها توسط تانکر انجام می شود.

وی با اشاره به این که در اسفندماه سال گذشته این پول به دست وزارت نیرو رسید گفت: تعداد قابل توجهی از روستاها تحت پوشش آبرسانی قرار خواهد گرفت لذا 1 و نیم میلیون نفر روستایی تا پایان روستایی تحت پوشش آب قرار خواهند گرفت.

چیت‌چیان بیان کرد: به تمام مردم روستاها قول می دهیم که اگر دارای آب شرب نیستند طی دو سال آینده در صورت گرفتن اعتبارات مسئله آب شرب آن ها را حل خواهیم کرد.

وزیر نیرو با اشاره به آب شرب مسکن مهر افزود: برای این شهرک ها زیرساخت ها لازم مهیا نبوده به طوری که مخزن و تصفیه خانه نداشته اند و باید شبکه توزیع احداث و در نهایت به منازل متصل شود.

وی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون تبخیر منابع آبی کشور بیان کرد: بخشی از منابع آب کشور تبخیر می شود و این موضوع غیرقابل اجتناب است

چیت‌چیان با اشاره به این که 75 درصد از منابع آبی کشور تبخیر می شود و با بالا رفتن درجه حرارت این تبخیر بیشتر می شود این در حالی است که در همه در موارد نمی توان جلوی تبخیر را گرفت اما می توان این مسئله را کاهش داد.

وزیر نیرو با اشاره به این که تبخیر شبکه های آبی سیستن و زابل زیاد است عنوان کرد: با کسب اجازه از مقام معظم رهبری توانستیم از منابع صندوق توسعه ملی استفاده کنیم به گونه ای که 46 هزار هکتار زمین های کشاورزی سیستان را به وسیله لوله آبیاری می کنیم به طوری که این موضوع هزینه های بسیار بالایی دارد.

وی با اشاره به این که در کشور 160 صد بزرگ ساخته ایم گفت: اکنون دو دیگاه افراطی وجود دارد که دیدگا اول معتقدند که اگر امکان احداث سد وجود داشته باشد باید ساخته شود و دیدگاه دوم بر این است که هیچ سدی نباید ساخته شود این در حالی است که بر اساس ضرورت هر کجا که نیاز باشد باید سد احداث کرد.

چیت‌چیان گفت: وزارت نیرو با جدیت تمام معیار محیط زیستی، اقتصاد و اجتماعی را برای احداث شد در نظر می گیرد.

وزیر نیرو در پاسخ به سوال دیگری پیرامون سد گرتوند گفت: کارگروهی به این منظور از سوی دولت تعیین شده تا مطالعات علمی را انجام دهند بنابراین دانشگاه تهران که بالاترین و بزرگ ترین مرجع علمی کشور اقدام به مطالعه در مورد این سد کرده اند لذا دو راهکار در نظر گرفته شده که یکی مدیریت مخزن و دیگری تخلیه آب شور در ارتفاع پایین است.

وی با بیان این که طی ده سال آینده آب شور از این دریاچه تخلیه خواهد شد ادامه داد: دانشگاه تهران راهکار اول را قطعی اعلام کرده است.

چیت‌چیان در پاسخ به سوال دیگری پیرامون مسئله برق کشور گفت: در کشورمان حدود 75 هزار مگاوات ظرفیت نامی تولید برق داریم که آماده تولید برق است و هر سال باید 5 هزار مگاوات دیگر به آن اضافه شود.

وزیر نیرو با بیان این که اقتصاد صنعت برق در سال های اخیر اقتصادی متعادل نبوده است عنوان کرد: قیمت فروش نفت بسیار کمتر از هزینه تامین و تولید برق بوده است.

وی با اشاره به این که امکان احداث نیروگاه های جدید کاهش یافته است گفت: در برنامه پنجم قرار بود 25 هزار مگاوات نیروگاه برق احداث شود به طوری که 60، 70 درصد ظرفیت ایجاد شده است.

چیت‌چیان با بیان این که از نیروگاه های فعلی برق بیشتری تولید کرده ایم گفت: با همکاری صاحبان صنعت میزان مصارف را کاهش داده ایم.

وزیر نیرو گفت: 90 درصد از کل مایحتاجمان و همچنین پیمانکاران خود را با اتکا به ظرفیتهایمان انجام می دهیم.

انتهای پیام/

برچسب ها: چیت چیان ، وزیر نیرو ، برقی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار