تصویری از خاک مریخ را ببینید

در 20 اوت 1975، مدارگرد و فرودگر وایکینگ 1 ناسا از پایگاه فضایی کیپ کارنوال به فضا پرتاب شده و 11.5 ماه بعد پس از طی نزدیک به یک میلیارد کیلومتر بر سطح مریخ فرود آمد و نخستین تصاویر خودرا به زمین فرستاد.

 به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛  این کاوشگرها تنها برای 90 روز طراحی شده بودند، اما تا بیش از شش سال به کار خود ادامه داده و اطلاعاتی را از سطح سیاره سرخ برای دانشمندان زمینی ارسال کردند. این تنها یکی از بیش از 16 هزار تصاویری است که توسط پروژه وایکینگ ثبت شده است.
 
در این تصویر، پایه فرودگر به نمایش درآمده که ناسا به منظور درک سفتی سطح مریخ آن را ثبت کرده بود. به گفته جان نیوکامب، از اعضای پروژه وایکینگ، ناسا می‌خواست واکنش سطح مریخ در برابر جای پا را ببیند.
 
این تصویر، اطلاعات زیادی را نمایش می‌دهد که از آن جمله می‌توان به عمق جای پای کاوشگر، دانه دانه بودن خاک و حتی سرنخ‌هایی از ترکیبات آن اشاره کرد.
 
تصویری از خاک مریخ را ببینید


در این پروژه دو کاوشگر وایکینگ به مریخ ارسال شده بود. وایکینگ 2 یک ماه بعد به سیاره سرخ فرستاد شد تا با هم، نخستین تصاویر وضوح بالا را از 97 درصد مریخ برای نمایش ساختار و ترکیبات جو و خاک آن به زمین بفرستند و همچنین آزمایشات زیستی را برای جستجوی حیات فرازمینی در آن انجام دهند.
 
این کاوشگرها تنها برای 90 روز طراحی شده بودند، اما تا بیش از شش سال به کار خود ادامه داده و اطلاعاتی را از سطح سیاره سرخ برای دانشمندان زمینی ارسال کردند.
 
اکنون 40 سال از این تاریخ می‌گذرد و ناسا همچنان کاری را که توسط وایکینگ‌ها در مریخ شروع شد، ادامه می‌دهد. از زمان این پروژه،‌ مریخ توسط چندین کاوشگر دیگر از جمله سوجورنر، روح، فرصت و کنجکاوی مورد بررسی قرار گرفته است. اگر طبق  برنامه ناسا، انسان‌ها بتوانند تا سال 2030 به سیاره سرخ سفر کنند، دو کاوشگر وایکینگ را در آنجا در انتظار خواهند دید.

منبع: ایسنا
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار