ترفندستان دریچه؛

نکات حیاتی برای افزایش طول عمر باتری گوشی‌های هوشمند

پژوهشگران می‌گویند برای بهینه‌سازی مصرف باتری‌ها، باید رفتار کاربران در تعامل با شارژرها دگرگون شود.

نکات حیاتی برای افزایش طول عمر باتری گوشی‌های هوشمندبه گزارش خبرنگار دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره طول عمر باتری‌های گوشی‌های هوشمند و شیوه‌های شارژ آنها، باورهای رایجی وجود دارد که به گواه پژوهش‌های جدید به طور عموم نادرست‌اند. در این مطلب به برخی از این باورها می‌پردازیم و شیوه‌های بهینه را معرفی می‌کنیم.
کمتر گوشی هوشمندی را در بازار می‌توان یافت که با نیازهای معمول کاربران، با شارژ کامل بیش از یک روز دوام بیاورد. پژوهشگران می‌گویند برای بهینه‌سازی مصرف باتری‌ها، باید رفتار کاربران در تعامل با شارژرها دگرگون شود.
عموم کاربران گمان می‌کنند که شارژ کردن گوشی‌ها به صورت گسسته و در دفعات متعدد آسیب‌های بلندمدت به باتری وارد می‌کند و بهتر است زمانی برای شارژ گوشی اقدام کرد که باتری آن رو به اتمام است. اما این فرضیه کاملا اشتباه است.

«دانشگاه باتری» (Battery University) به تازگی اعلام کرد، باتری‌های لیتیوم-یونی که در دل گوشی‌های هوشمند نشسته‌اند، به همه انواع «استرس» به شدت حساس‌اند. در واقع باتری‌ها همانند انسان‌ها ممکن است در نتیجه تنش و استرس، متحمل آسیب‌های درازمدت شوند و طول عمرشان هم تحت تاثیر قرار گیرد.

اگر می‌خواهید باتری موبایل‌تان را در شرایط بهینه نگه دارید و دست‌کم یک روز را بدون دغدغه شارژ دوباره سر کنید، باید برخی از این باورها را اصلاح کنید؛ از جمله این‌که:

وقتی شارژ باتری کامل شد آن را از برق بکشید

کاری که بسیاری از کاربران در طول شب برای شارژ گوشی‌هایشان انجام می‌دهند، برای باتری‌ها به شدت استرس‌زا است. وقتی شارژ باتری به ۱۰۰ درصد می‌رسد، برای این‌که سطح شارژ را ۱۰۰ نگه دارد متحمل استرس شدیدی می‌شود که در درازمدت از عمر مفید آن می‌کاهد.

پس بهتر است هرگز گوشی را برای مدتی طولانی‌تر از زمان لازم برای شارژ کامل به شارژر وصل نکنید. متخصصان کادکس می‌گویند این کار همانند فرصت تنفس و استراحت دادن به ورزشکار بعد از یک یا چند ساعت ورزش فشرده است؛ اگر این اتفاق رخ ندهد روند فرسایش با سرعت بیشتری پیش خواهد رفت.

فقط وقتی گوشی را تا ۱۰۰ درصد شارژ کنید که مجبورید

اکثر کاربران گمان می‌کنند شارژ گوشی حتما باید به ۱۰۰ درصد برسد. این تصور کاملا اشتباه است. باتری‌های لیتیوم‌-یونی حتما نباید فول‌شارژ شوند و فول‌شارژ شدن حتی به آنها استرس هم وارد می‌کند. اگر وقتی شارژ موبایل به بیش از ۸۰ یا ۹۰ درصد رسید آن را از شارژر جدا کنید، لطف بزرگی در حق باتری تحت فشار کرده‌اید.

شارژ باتری در دفعات کوتاه و متعدد در طول روز بهتر است

یک باور نادرست اما رایج این که بهتر است دفعات شارژ گوشی در طول روز کمتر باشد. پژوهشگران می‌گویند شارژ کردن مکرر گوشی در طول روز، هیچ آسیب ملموسی به باتری وارد نمی‌کند و از دیگر رفتارهای رایج نتایج بهتری هم دارد. حتما نباید منتظر باشید تا شارژ گوشی‌تان به یک درصد برسد تا دوباره شارژش کنید.

به گفته متخصصان بهترین و کم‌استرس‌ترین حالت برای باتری‌ها این است که بین ۲۰ تا ۸۰ درصد شارژ در نوسان باشند و به دو سر طیف (۱ تا ۱۰۰) نزدیک نشوند. با رعایت این نکات، می‌توانید بر طول عمر باتری نه چندان هوشمند گوشی هوشمندتان بیافزایید.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۴ ۱۹ مرداد ۱۳۹۵
خوب بود .استفاده کردیم.ممنون.