لاریجانی در دیدار مسئولان سازمان فنی و حرفه ای کشور؛

بخشی از تحول بنیادی در توسعه کشور بر دوش آموزشگاه‌های فنی و حرفه ای است

رئیس مجلس گفت: بخشی از تحول بنیادی در توسعه کشور بر دوش آموزشگاه های فنی و حرفه ای است.

به گزارش حوزه مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوا به نقل از خانه ملت، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی امروز (یکشنبه 3 مردادماه) در دیدار با رئیس و معاونان سازمان فنی حرفه ای کشور و مسئولان کانون انجمنهای صنفی آموزشگاه های فنی و حرفه ای کشور، با تبریک به مناسبت فرا رسیدن روز ملی مهارت گفت: امیدوارم اهداف خوب و مثبت سازمان فنی و حرفه ای در سال های آینده محقق شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بخشی از تحول بنیادی در توسعه کشور بر دوش آموزشگاه های فنی و حرفه ای است افزود: در شرایط کنونی متناسب با آموزش های کلاسیک و دانشگاهی در کشور شغل وجود ندارد اما حرفه آموزان و دوره دیدگان آموزشگاه های فنی و حرفه ای می توانند برای خود شغل پیدا کنند.

وی بر لزوم تغییر رویکرد جدی در آموزش و پرورش و آموزش عالی کشور به سمت حوزه فنی و حرفه ای تاکید کرد و گفت: این موضوع باید در دستور کار وزارتخانه های مربوطه قرار گیرد البته زیرساخت های این مسائل باید فراهم شود از این رو قطعا سازمان فنی و حرفه ای بهترین گزینه برای تحقق این مسائل است.

لاریجانی با تاکید بر حمایت از آموزشگاه های فنی و حرفه ای در کشور گفت: اخیراً شنیدم که وزارتخانه آموزش و پرورش در جهت توجه به حوزه فنی و حرفه ای تغییر رویکرد داده که این مسئله امر مثبت و خوبی است و زمینه های آن برای تکمیل نهایی باید فراهم شود.

وی تدوین و تصویب اساسنامه سازمان فنی و حرفه ای کشور را اقدامی مثبت و مطلوب دانست و گفت: البته اگر این اساسنامه دارای بار مالی باشد باید از سوی دولت به مجلس ارائه شود اما اگر بار مالی ندارد، مجلس می تواند خود در قالب طرح آن را به تصویب برساند.

رئیس مجلس ادامه داد: یکی از مسائل در این حوزه این است که ما در انتقال تکنولوژی و کالاهای دارای پیچیدگی فنی به ایران یک الزامی قرار دهیم تا فروشنده و واردکننده یک سرمایه گذاری را در حوزه آموزش فنی و حرفه ای انجام دهد از این رو به نظر من باید این مسئله در برنامه ششم توسعه کل کشور مورد توجه قرار گیرد.

لاریجانی با بیان اینکه خصوصی شدن مراکز آموزش فنی و حرفه ای کار عاقلانه و مطلوبی است گفت: سپردن امور آموزشی به بخش خصوصی بسیار مثبت است و سازمان فنی و حرفه ای می تواند در این راستا به امور سیاست گذاری و نظارت اقدام کند از این رو این پیشنهاد را نیز می توان در برنامه ششم گنجاند.

وی با اشاره به پیشنهادات مطروحه در رابطه با لزوم ارائه و صدور تأییدیه صلاحیت حرفه ای منابع انسانی از سوی سازمان فنی و حرفه ای برای افراد و متقاضیان گفت: این پیشنهاد نیز موضوع خوب و مطلوبی است البته این مسئله باید با یک شیب متعادل اجرایی شده و افراد برای اخذ این تاییدیه باید تشویق شوند.

رئیس مجلس نقش سازمان صدا و سیما در ترویج موضوع آموزش های فنی و حرفه ای را بی بدیل دانست و افزود: قطعا رسانه ملی باید در جهت فرهنگ سازی و ترغیب خانواده ها برای فرستادن فرزندان خود به آموزشگاه های فنی و حرفه ای کمک کند زیرا ترویج این سیاست ها به نفع کشور است و این سازمان می تواند در میان برنامه های هنری و موضوعات دیگر مردم را به این سمت سوق دهد و قطعا من با رئیس سازمان در این رابطه صحبت خواهم کرد.

لاریجانی با بیان اینکه مهارت های فنی و حرفه ای و حرفه آموزی جوانان ستونی از اقتصاد مقاومتی محسوب می شود تصریح کرد: قطعا اگر کشور به سمت آموزش های فنی و حرفه ای و مهارت های حرفه ای سوق داده شود، به طور حتم شاهد تغییرات بنیادین و حرکت و توسعه ملی خواهیم بود.

وی با بیان اینکه سازمان فنی و حرفه ای باید از آموزشگاه های آزاد حمایت لازم را داشته باشد افزود:  انجمنهای صنفی آموزشگاه های فنی و حرفه ای کشور و آموزشگاه های آزاد حرفه ای در شرایط کنونی دچار مشکلاتی هستند از این رو هر چه این آموزشگاه ها تقویت شوند گستره کاری سازمان فنی و حرفه ای افزایش می یابد.

رئیس قوه مقننه ادامه داد: به طور حتم اگر سازمان فنی و حرفه ای تسهیلاتی برای آموزشگاه های آزاد قایل شوند به طور حتم این آموزشگاه ها انگیزه گرفته و کار می کنند از طرفی دیگر یکی از مشکلات این آموزشگاه ها نبود بیمه است که این مسئله را می توان در قالب ارائه یک لایحه از سوی دولت رفع کرد.

وی بر لزوم مردمی شدن اقدامات و کارهای سازمان فنی و حرفه ای تاکید کرد و گفت: در شرایط کنونی در تمام حوزه ها از جمله حوزه صنعت، تولید و حتی آموزش چرخه های اقتصادی دلالی و تجاری بیشتر از رویکرد سرمایه گذاری است از این رو آموزشگاه های فنی و حرفه ای از جمله آموزشگاه های آزاد باید چرخه اقتصادی داشته باشند تا برای کار و فعالیت انگیزه پیدا کنند.

لاریجانی ادامه داد: یکی از مسائل و مشکلات آموزشگاه های آزاد فنی و حرفه ای موضوع مالیات است، بنابراین دولت برای کاهش مالیات آموزشگاه های آزاد می تواند لایحه بدهد در غیر این صورت ما این مسئله را در برنامه ششم توسعه می آوریم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به کثرت و گسترده بودن بخش ها و آموزشگاه های فنی و حرفه ای خارج از مدیریت سازمان فنی و حرفه ای گفت: این موضوع بسیار مثبت و مفید است که بخش ها و سازمان ها در حوزه آموزش فنی و حرفه ای از سازمان مربوطه مجوزهای استاندارد آموزشی را دریافت کنند.

در نشست امروز محمدامین سازگارنژاد، رئیس سازمان فنی و حرفه ای کشور با اشاره به اهمیت توجه به آموزشگاه های فنی و حرفه ای در برنامه ششم توسعه گفت: یکی از مسائل در شرایط کنونی موضوع صلاحیت حرفه ای منابع انسانی است زیرا در شرایط کنونی بسیاری از افراد حاضر در اقتصاد ملی در بخش خصوصی فاقد صلاحیت حرفه ای هستند از این رو به نظر من باید این مسئله در برنامه ششم توسعه آورده شود تا در یک دوره 5 ساله و با یک شیب ملایم اجرایی شود.

وی ادامه داد: قطعا نبود و فقدان افراد حرفه ای در بخش های مختلف موجب متضرر شدن کشور می شود از طرف دیگر به نظر من در بخش های دولتی نیز از افرادی که صلاحیت حرفه ای ندارند نباید خرید خدمات صورت گیرد.

سازگارنژاد گفت: یکی از مشکلات مهم در شرایط کنونی مسئله ترویج موضوع آموزش های فنی و حرفه ای و مهارت های این حوزه بوده که نقش رسانه ملی بسیار پررنگ است و صدا و سیما باید به این موضوعات توجه کند.

رئیس سازمان فنی و حرفه ای کشور ادامه داد: در شرایط کنونی کشور با تهدیدات و دشمنان جدی مواجه است که تنها راه مقابله با آن تقویت علم، هنر، دانش و از همه مهمتر تقویت مهارت های واقعی در کشور است.

همچنین در نشست امروز اله کرم لیراوی رئیس کانون انجمنهای صنفی آموزشگاههای فنی و حرفه ای آزاد کشور گفت: به طور حتم توسعه و تقویت کشور نیازمند توجه به حوزه علم، دانش به ویژه مهارت بوده و در شرایط کنونی نقطه ضعف دانشگاه ها و حوزه آموزش و پرورش نبود مهارت است که باید قطعا این مسئله مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در رابطه با اهمیت مقوله مهارت آموزی فرموده اند که هر خانه یک مهارت و هر خانه یک کارخانه باید باشد که این مسئله نشان دهنده اهمیت این حوزه است و قطعا توجه به آن می تواند در کاهش معضل بیکاری در کشور تاثیرگذار باشد.

لیراوی با بیان اینکه در شرایط کنونی حدود 10 هزار آموزشگاه آزاد فنی و حرفه ای در کشور فعال است گفت: این آموزشگاهها متولی بخش خصوصی در حوزه آموزش و مهارت هستند و در این دوران در این تعداد آموزشگاه حدود 100 هزار مربی، پرسنل و مدیر دارای شغل شده اند.

رئیس کانون انجمنهای صنفی آموزشگاههای فنی و حرفه ای آزاد کشور با تاکید بر ضرورت حمایت از بخش خصوصی در حوزه آموزش های مهارت های فنی و حرفه ای افزود: در شرایط کنونی این آموزشگاه ها با مشکلات بسیاری روبرو هستند که یکی از آنها نبود بیمه برای پرسنل آن است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار