قاسمی در گفت‌و‌گوی مشروح با باشگاه خبرنگاران جوان:

ذبح نوجوان سوری یکی از بزرگترین فجایع قرن است/جنگ روانی پدران داعش علیه ایران

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان، به رویدادهای اخیر در منطقه و جهان، واکنش نشان داد.

"بهرام قاسمی"، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در گفت‌وگوی مشروح با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در واکنش به کشته شدن نوجوان 12 ساله سوری به دست تروریست‌های مورد حمایت غرب، اظهار داشت: این فاجعه انسانی،  یکی از بزرگترین فجایع قرن است و متأسفانه این وقایع در منطقه ما با شدت زیادی در حال افزایش است.
 
وی افزود: امیدواریم که جامعه جهانی چشم و گوش خود را به طور جدی باز کند و به هر شکل ممکن، مانع از این اتفاقات و رشد افراط‌گرایی و تروریسم بشود تا شاهد اینگونه حوادث نباشیم.
 
قاسمی همچنین در مورد بی‌تفاوتی جامعه جهانی نسبت به کشتار مردم بی‌گناه در عراق و سوریه و بخصوص کشتن جوان سوری اظهار داشت: جوامع انسانی و دولت‌های برآمده از مردم نمی‌توانند در قبال اینگونه حوادث سکوت کنند و آن را نادیده بگیرند.


 

"جبیر؛ سعودی سردرگم"

سخنگوی وزارت امور خارجه در بخش دیگری از سخنانش، با اشاره به اظهارات اخیر عادل‌الجبیر وزیر خارجه سعودی گفت: در بیانیه‌ای که از سوی وزارت خارجه منتشر شد، ما به صراحت در خصوص سخنان وی اعلام موضع کردیم.
 
قاسمی افزود: جبیر، متأسفانه در مواقعی که دچار سردرگمی و فشار کار است، نمی‌تواند با مشکلات خود کنار بیاید و فرافکنی می‌کند و مسائلی را نسبت به دیگران و بخصوص جمهوری اسلامی ایران مطرح می‌کند و ما به وی توصیه می‌کنیم که باید خویشتندار باشد و توجه کند که صحبت‌های وی چه عواقبی دارد و نباید در مسیری گام بردارد که به نفع ملت عربستان و ثبات منطقه نیست.
 
فرافکنی بحرینی

بهرام قاسمی در ادامه، با اشاره به اظهارات غیرمسئولانه و نادرست مقامات بحرینی علیه جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: در مورد بحرین، ما مواضع مختلفی داشتیم و علت آن، این است که بحرین دچار اختلافات داخلی است.
 
وی افزود: بر حسب سنتی که در جوامع عقب‌مانده و دولت‌های مستبد وجود دارد، آن‌ها مشکلات داخلی خود را به دیگران و همسایگان خود نسبت می‌دهند تا بر مشکلات خود فائق آیند. بحرین هم ظاهراً از این قاعده مستثنی نیست و هر گاه به مشکلات و موانع داخلی در کشور خود مواجه می‌شود و نمی‌تواند برخورد درستی با مردم خود داشته باشد، نهایتاً به فرافکنی و متهم کردن دیگران روی می‌آورد.
 
////

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: ما به استقرار ثبات در منطقه و کشورهای همسایه و حاکمیت بحرین احترام می‌گذاریم و در مسائل داخلی آن‌ها دخالت نمی‌کنیم و امیدواریم کشورها عاقلانه‌تر باندیشند و از این نوع صحبت‌ها و دخالت‌ها پرهیز کنند.

پیگیری حادثه مونیخ/ایرانی یا آلمانی؟

وی در واکنش به اعلام شدن هویت ایرانی-آلمانی عامل حادثه مونیخ از سوی برخی منابع خبری و سوء استفاده بعضی از رسانه‌ها از این مسئله اظهار داشت: آن فرد، آلمانی و متولد مونیخ بوده و برخی رسانه‌ها از دو رگه بودن شخص تیرانداز و مشکلات روانی وی خبر داده بودند که ما هنوز اطلاع دقیقی در این خصوص نداریم و به نمایندگی‌های خود در آلمان و کنسول‌گری خود در برلین دستور دادیم تا این موضوع را پیگیری کنند و اطلاعات خود را برای ما ارسال کنند که هنوز من این اطلاعات را دریافت نکردم.

قاسمی ادامه داد: سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران، مبتنی بر محکومیت خشونت، تروریسم و کشتار مردم بی‌گناه بوده است و برای ما قابل پذیرش نیست که توسط چه گروه و یا فرد و افرادی این اتفاقات رخ می‌دهد؟

وی افزود: بر اساس همین اصول، از ساعات اولیه‌ای که خبر حادثه مونیخ منتشر شد، این فاجعه را محکوم کردیم و برای ما به عنوان یکی از قربانیان ترور، قابل درک و تحمل نیست که سکوت کنیم و لذا مواضع خود را به روشنی اعلام کردیم.

////

جنگ روانی پدران داعش

قاسمی همچنین در مورد پرداختن رسانه‌ها بخصوص رسانه‌های منطقه به موضوع ادعایی ایرانی بودن شخص تیرانداز حادثه مونیخ و نپرداختن به اصل این ماجرا تصریح کرد: این، یک جنگ روانی است که توسط رسانه‌های برخی کشورهای خاص که ما به آن‌ها پدران واقعی القاعده، داعش و طالبان می‌گوئیم، صورت می‌گیرد و آن‌ها می‌خواهند برای کمرنگ کردن پرونده سیاه خود، به چنین اتهامات و سخنان بی‌اساسی تکیه کنند که البته هیچ کس این اتهامات را باور نخواهد کرد و وضعیت جامعه ایرانی در همه دنیا کاملاً مشخص و روشن است و ایرانی‌ها جز بهترین اقشار در جوامع خارجی هستند.

سخنگوی وزارت امورخارجه در پایان، درباره حادثه بمب‌گذاری در افغانستان تصریح کرد: ما به شدت، این حادثه و کشتن انسان‌های بیگناه تحت هر بهانه‌ای را محکوم می‌کنیم. 
 
انتهای پیام/
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۹ ۰۴ مرداد ۱۳۹۵
ایول کارت درسته
آخرین اخبار