گزارش/

اتاق فکر سلب اعتماد به نفس و القاء حقارت ایرانیان کجاست؟

مدتی است در شبکه های مجازی و اجتماعی شاهد القاء و انتصاب عناوین،القاب و رفتارهایی خاص به جامعه ایرانی هستیم، سوژه ای که به نظر می رسد به نحوی کاملا سازماندهی شده و هماهنگ و با برخورداری از عقبه فکری خاصی در صدد القای حقارت به ایرانیان است.

اتاق فکر سلب اعتماد به نفس و القاء حقارت ایرانیان کجاست؟
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،رشد فناوری ها و تکنولوژی در عصر انفجار اطلاعاتی، سمت وسویی خاص به زندگی انسان های عصر معاصر بخشیده است.

افزایش ارتباط به شیوه های نوین و ظهور و بروز ادبیات و گفتمانی جدید در عرصه شبکه های اجتماعی از پدیده هایی به شمار می رود که در کنار نکات مثبت و سازنده آن،با مخاطرات و تهدید هایی خاص به خود نیز همراه است.

فارغ از برخی تهدیدات و ناهنجاری ها همچون کلاهبرداری های اینترنتی،سو استفاده و هتک حیثیت افراد در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی و...برخی از چالش ها و معضلات در بین سطور و پست های شبکه های اجتماعی پنهان شده که با ظرافت خاص به خود تخریب هویت و اعتماد به نفس ملی را نشانه گرفته اند.

اگرچه ممکن است برخی این جمله را به تحلیل های دایی جان ناپلئونی و یا توهم توطئه تشبیه کنند،اما با اندکی تامل در جنس و محتوای جملات و تکرار مکرر آن به روشنی در می یابیم که اتاق فکری سازماندهی شده در صدد سوق دادن افکار عمومی و مخاطبان شبکه های اجتماعی و مجازی به سمت و سویی خاص است.

تحقیر نرم ایرانی ها با ذکر و قید جملاتی همچون ما ایرانی ها...،هیچگاه نتوانسته ایم...و...به تدریج می تواند اثر گذاری مخربی را در ذهن و کالبد روحی،روانی و فکری جامعه ایرانی ایجاد کند که بصورت نرم اعتماد به نفس ملی و هویت ایرانی،اسلامی را نشانه می رود و آن را منفعل می سازد.

*از ایجاد اختلاف تا جریحه دار کردن احساسات عمومی

فرهاد اولیاء،جامعه شناس و آسیب شناس مسائل اجتماعی در گفت و گو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در تشریح تبادل جملات به ظاهر انتقادی اما در باطن تحقیرآمیز در فضاهای مجازی و شبکه های اجتماعی،اظهار کرد:یقینا هر جامعه ای برای پیشرفت،توسعه و بالندگی نیازمند نقد است و در واقع در سایه نقد سازنده است که نقایص و معایب مرتفع و نقاط کور و تاریک به روزنه های امید و روشنایی سوق پیدا می کند.

وی افزود:یکی از نشانه های نقد سازنده،ارائه راهکار و راه حل های کاربردی و عملیاتی است.

اولیاء عنوان کرد:برخی صرفا با طرح گفتمانِ نقادی در صدد کوبیدن و ترور روحی،روانی و شخصیتی طرف مقابل هستند اما نقد اثر بخش در شرایطی حاصل می شود که راهکار برون رفت نیز در آن مطرح شود.

این جامعه شناس و آسیب شناس مسائل اجتماعی عنوان کرد:آنچه که اغلب قریب به اتفاق مواقع در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی به عنوان طرح ایراد و انتقاد از جامعه ایران مطرح می شود فاقد راهکار سازنده است و صرفا به بیان مشکل پرداخته می شود.

وی افزود:اگرچه بیان و طرح مشکل به نوبه خود می تواند سازنده و مثمر ثمر واقع شود اما بزرگ نمایی،دست گذاشتن بر نقاط تیره و تاریک،نادیده انگاری نقاط قوت،مغطله،سفسطه،به جزء لاینفکی از برخش پست ها و مطالب طرح شده در شبکه های اجتماعی تبدیل شده است.

کارشناس مسائل اجتماعی معتقد است:ایجاد اختلاف قومیتی،طرح اغراق آمیز معایب،تحقیر عادات ایرانی،زیر سئوال بردن مقدسات دینی و فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی،انتشار جوک ها و لطیفه های توهین آمیز و...تنها نمونه هایی از محتوا ودرون مایه مطالبی است که در برخی گروه ها و کانال های فعال در شبکه ای اجتماعی مشاهده می شود.

وی افزود:یک اصل و واقعیت روانی وجود دارد وآن مبتنی بر این امر است که تکرار مکرر موضوعی برای مخاطبان،ضریب باور پذیری آن را تقویت می کند و طرح برخی از انتقادات مخرب از این زاویه قابل بررسی است و به واقع  تکرار و نقل برخی مطالب و موضوعات در این شبکه ها،تهدید و مخاطره ای جدی به شمار می رود که به تدریج هویت ملی جامعه ما را تخریب می کند.

*هجمه ای موزیانه برای تغییر باورهای ملی و اعتقادی

صدیقه نوبهار،روانشناس و کارشناس علوم رفتاری نیز معتقد است:آنچه که به عنوان واقعیت درونی برخی جملات،مطالب و پست ها در شبکه های مجازی و اجتماعی قابل درک است،تلاشی است که برای تخریب باورهای ملی و اعتقادی سازماندهی می شود.

وی افزود:ریشه یابی این موضوع در توان شخص بنده نیست و این امر مستلزم رصد دقیق اطلاعاتی،اجتماعی خاص به خود می باشد که به نظر می رسد باید از سوی دستگاه های ذیربط مورد بررسی قرار گیرد.

وی افزود:متاسفانه در دوارن کنونی،بخش کثیری از نوجوانان و جوانان اشراف و آگاهی دقیقی از گذشته و پیشینه فرهنگی،تمدنی و هویتی خویش ندارند و  منبع و مرجع تحلیل ها و ارزیابی های خود را به مطالبی متمرکز می کنند که فاقد صحت و سندیت است.

کارشناس علوم رفتاری عنوان کرد:بطور یقین هر ملتی در دوران حیات خود شکست ها و اشتاباهاتی را نیز تجربه کرده که غیر قابل انکار است،اما برجسته سازی و تعمیم آن به حوزه های دیگر از موضوعات تامل برانگیزی است که جا دارد به نحوی دقیق مورد واکاوی و بررسی قرار گیرد.

* چه باید کرد؟

در شرایطی که شاهد حجم روز افزون و فزاینده  نشر و انتشار مطالب سیاسی،اجتماعی،اقتصادی،علمی،فرهنگی در شبکه های اجتماعی هستیم،اطلاع رسانی دقیق و آگاه سازی جامعه بخصوص در نسل های جوان و نوجوان که اغلب تمایلی به تعامل و ارتباط با نسل پیش از خود نشان نمی دهد از ضروریاتی است که باید با جدیت به آن پرداخته شود.

از سوی دیگر به موازات فعالیت کانال ها و گروه های موجود در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی،راه اندازی و افزایش کانال هایی که با اطلاع رسانی سازنده،ضریب آگاهی را افزایش دهد،اجتناب ناپذیر به نظر می رسد.

به واقع با رصد دقیق مطالب مطروحه در شبکه های اجتماعی و مجازی و لحاظ کردن کار مطالعاتی و کارشناسی  می توان با ارائه پاسخ های مستدل و منطقی،به رفع شبهات و یا شبهه افکنی برخی از فعالان حوزه مجازی همت گمارد.

و سخن آخر اینکه،فضای مجازی و شبکه های اجتماعی،انقلابی در عرصه تبادل اطلاعات ایجاد کرده که مملو از فرصت ها و نقاط قوت بی شمار است،اما در دل این ظرفیت های ویژه و بالقوه،تهدیداتی جدی نیز وجود دارد که با هوشمندی و زیرکی خاصی، در صدد سستی و از هم گسیختگی جامعه،هویت و اعتماد به نفس ملی است.

در چنین بستر و شرایطی باید با دقت نظر تهدیدات موجود  را شناخت و برای مقابله با آن بدون فوت وقت تدابیر لازم را لحاظ کرد،در غیر اینصورت دور از تصور نخواهد بود فرارسیدن  روزی که هزینه های سنگین و جدی در پس این غفلت پرداخت خواهد شد که بعضا شاید بخشی از آنها غیر قابل جبران باشد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۰۲:۵۹ ۰۴ مرداد ۱۳۹۵
اتاق فکر شما چیه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۲ ۰۴ مرداد ۱۳۹۵
هر کسی وظیفه ای دارد یک فرد که سوادش در حد ابتدایی هم باشه وظیفه ای داره که میتونه خط مشی برای دیگران باشه /اینکه هر کی بگه دیگری و همه پشت گوش بیندازند میشه چندین میلیون که خودشونو زدن به غفلت/حتی با یک کامنت امیدوارانه هم میشه بذری از امید و غیرت کاشت نباید از همان ابتدا به فکر برداشت بود / کاشت داشت برداشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۳ ۰۴ مرداد ۱۳۹۵
خدا رو شکر که ما از این چیزها نداریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۸ ۰۳ مرداد ۱۳۹۵
فیش های حقوقی هم بی تاثیر نبوده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۳ ۰۳ مرداد ۱۳۹۵
دقیقا موافقم یک اتاق فکری وجود دارد تا حس ضعیف بودن بی فرهنگ بودن دارای افکار خرافی بودن ایرانی هاو......بسیاری از افکار منفی دیگر را به صورت خیلی نرم به ذهن جوانان ونوجوانان وکلا همه مردم القاء کنند تا جامعه سست واز هم گسیخته داشته باشیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۶ ۰۳ مرداد ۱۳۹۵
متاسفانه در دوارن کنونی،بخش کثیری از نوجوانان و جوانان اشراف و آگاهی دقیقی از گذشته و پیشینه فرهنگی،تمدنی و هویتی خویش ندارند و منبع و مرجع تحلیل ها و ارزیابی های خود را به مطالبی متمرکز می کنند که فاقد صحت و سندیت است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۰ ۰۳ مرداد ۱۳۹۵
در هنگام خواندن بعضی نوشته ها یاد برنامه دور همی افتادم ....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۴ ۰۳ مرداد ۱۳۹۵
مقابل کل دنیا و در مقایسه با کل دنیا ما از همه بهتریم چون ایرانی هستیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۶ ۰۳ مرداد ۱۳۹۵
ما از همه دنیا بهتریم
پول کار امنیت شغلی اخلاقی و خلاصه همه چیز ما بهتریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۴ ۰۴ مرداد ۱۳۹۵
باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۵ ۰۳ مرداد ۱۳۹۵
عجب!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۵ ۰۳ مرداد ۱۳۹۵
عجب!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۴ ۰۳ مرداد ۱۳۹۵
من خوشبخت ترينم چون نعمت تحت ولايت الهي هستم نه طاغوت .
آخرین اخبار