سی ان بی سی: تأثیر آشفتگی های سیاسی ترکیه بر بحران مهاجرت / آیا اردوغان به توافق با اتحادیه اروپا پایبند خواهد ماند؟

سی ان بی سی در مطلبی به بررسی تنش ها میان ترکیه و اتحادیه اروپا و تاثیر آن بر تشدید بحران مهاجرت پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان سی ان بی سی در مطلبی نوشت: کودتای نافرجام ترکیه آشفتگی های بسیاری در این کشور ایجاد کرده است. همچنین این کودتا به ایجاد تنش هایی میان آنکارا و کشورهای اروپایی منجر شده است. احتمال دارد این تنش ها بحران مهاجرت در اروپا را تشدید کند.

28 کشور عضو اتحادیه اروپا نگرانی های بسیاری درخصوص رفتار اردوغان پس از کودتا دارند. سرکوب و بازداشت گسترده متهمان کودتا و احتمال بازگرداندن مجازات اعدام، مقامات اروپایی را نگران کرده است. کارشناسان معتقدند تنش ها میان ترکیه و اتحادیه اروپا پیامدهای بسیاری بر روابط آنکارا و بروکسل خواهد داشت. تاثیر تنش ها بر مساله کنترل ورود مهاجران به اروپا یکی از این پیامدهاست.

اوایل سال جاری میلادی، اتحادیه اروپا با اعطای امتیازهای مالی و سیاسی از ترکیه خواست از ورود مهاجران جنگ زده سوری و عراقی به اروپا جلوگیری کند. سال گذشته میلادی، بیش از یک میلیون مهاجر به قاره سبز وارد شدند.

وزیر امور مهاجرت یونان در مصاحبه ای گفت: «ما عمیقاً نگران آشفتگی های کنونی ترکیه هستیم. هرگونه شکست یا اختلال در توافق میان ترکیه و اتحادیه اروپا، مهاجران بیشتری را راهی این قاره خواهد کرد.»

ترکیه در موقعیت جغرافیایی منحصر به فردی قرار دارد. در واقع، این توافق، راه حل مناسبی برای کنترل ورود مهاجران به قاره اروپا محسوب می شود. در شش ماهه اول سال 2016، 360 هزار مهاجر غیرقانونی وارد اروپا شدند. هرچند این رقم در مقایسه با سال گذشته افزایش داشته است، سرعت ورود مهاجران به اروپا کمتر شده است. 

اقدامات اردوغان و همچنین درخواست استرداد گولن، ترکیه را در مقابل کشورهای غربی قرار داده است. مقامات اروپایی و آمریکا اصرار دارند اردوغان به قانون اساسی ترکیه احترام بگذارد و بر اساس قانون حاکم متهمان را مجازات کند.

در ادامه این مطلب آمده است: تعهد ضعیف اردوغان در قبال قانون اساسی و حقوق شهروندی در برخورد با کودتاچیان، به نگرانی ها درخصوص از هم پاشیدن توافق ترکیه و اتحادیه اروپا دامن زده است. بر اساس این توافق، اتحادیه اروپا موظف شده است سالانه 3.3 میلیارد یورو به ترکیه پرداخت کند تا این کشور از ورود مهاجران غیرقانونی به اروپا جلوگیری کند و آنها را در ترکیه اسکان دهد.

بر اساس گزارش سازمان ملل، در حال حاضر حدود 3 میلیون آواره سوری در ترکیه زندگی می کنند. اگر حتی کسری از آنها نیز به اروپا وارد شوند، کشورهای اروپایی، مخصوصا یونان، با تراکم شدید مهاجر مواجه خواهند شد.

یونان، خود با بحران شدید اقتصادی دست و پنجه نرم می کند. با این وجود، بیش از 57193 مهاجر در این کشور زندگی می کنند.

با این حال، آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان در اظهاراتی گفت: «من هیچ دلیلی برای تعلیق توافق اتحادیه اروپا با ترکیه نمی بینم. هیچ نشانه ای از متعهد نبودن آنکارا در قبال این توافق وجود ندارد.»

اما وخامت اوضاع و بدتر شدن شرایط اجتماعی و سیاسی ترکیه، بر نگرانی کشورهای اروپایی افزوده است. اعلام وضع اضطراری در ترکیه، توجه دولت را از نظارت بر مرزهای آبی دور کرده است. با ادامه ناآرامی ها در این کشور، مهاجران از جان گذشته به قاچاقچیان انسان روی می آورند تا به طور غیر قانونی به یونان و اروپا وارد شوند. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار