آیت‌الله فیاض پاسخ داد:

آیا زنان بر اساس موازین دینی می‌توانند رئیس‌جمهور شوند؟

این مرجع تقلید در پاسخ به استفتائی حدود و ملاک حضور زن در فعالیت های اجتماعی و فردی را تبیین کرد.

به گزارش حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ آیت الله محمد اسحاق فیاض از مراجع تقلید نجف در پاسخ به پرسش دانشجویی که برای تدوین پایان نامه خود از ایشان سئوالی پرسیده بود، حدود و ملاک حضور زن در فعالیت های اجتماعی و فردی را تبیین کردند. متن این پرسش و پاسخ به شرح زیر است:

پرسش: مسووليت حکومت در دولت اسلامی، مسووليت «اجرایی» است که مسوول حکومت باید قوانین الهی را به اجرا در آورد. چرا که حکومت اسلامی بر اصل:«حاکمیت خدای یگانه و بی نیاز» استوار است و هیچ فرد، یا گروه و یا مقامی، سهمی در حاکمیت ندارد. قانونگذار نیز خداوند است و هیچ کس نمی تواند قانون وضع کند، یا آنچه را که خداوند برای انسانها وضع کرده است تغییر دهد. حاکمیتی که امت در جامعه اعمال می کند، همان خلافت است، یعنی جانشینی از سوی خداوند پاک و بلند مرتبه. براساس آنچه گفته شد، زن بخشی از امتی است که هیچ گونه سلطه، حاکمیت و اختیاری برای قانونگذاری ندارد، زیرا حاکمیت و قانونگذاری تنها از آن خداوند است. در مرحله اجرا نیز زن همانند مرد است، یعنی او نیز جانشین خداوند است که باید از امانت الهی پاسداری کند و آیین خداوند را بر طبق مقررات شارع مقدس به اجرا گذارد.
بنا براین آیا برای زن روا خواهد بود که پستهای زیر را در حکومت اسلامی بر عهده گیرد؟
۱ - ریاست عالی کشور (= ریاست جمهوری)
۲- نخست وزیری
۳- انواع وزارت: تفویضی، اجرایی و مشورتی
۴ - فرمانداری با اختیارات محدود
۵- فرمانداری با اختیارات کامل و گسترده
۶ - انواع فرماندهی نظامی
۷- فرماندهی جهاد بر ضد مشرکان
۸ - فرماندهی نبردهایی که به منظور پاسداری از منافع عمومی انجام می شود
۹- فرماندهی پلیسی (= نیروی انتظامی)
۱۰- ریاست اطلاعات (پلیس مخفی)

پاسخ معظم له: بر زن مسلمان واجب است که بدن و اندام خویش را از بیگانه بپوشاند و کرامت، شرافت و عفت خود را از هر آلودگی پاس بدارد. هرگاه زن مسلمان چنین باشد، برایش روا خواهد بود که مسوولیت هر کاری را که با تکالیف اسلامی او در تضاد نباشد برعهده گیرد، خواه این کار، اجتماعی باشد نظیر ریاست دولت و دیگر پستهای دولتی و خواه فردی باشد همچون رانندگی، خلبانی و امثال آن.
روشن است که انجام کارهای یادشده توسط زن، نیاز به آن ندارد که وی بی حجاب باشد و کرامت اسلامی خویش را به سان یک زن مسلمان، نگهداری نکند بلکه اگر وی در حالی که پست‌های حساس حکومتی را بر دوش می‌گیرد، این کرامات خود را نگهدارد، بر شأن، ارزش، جایگاه اجتماعی و استواری او در باور و ایمان، افزوده می‌شود. خلاصه سخن: هر گاه زن مسلمان از اراده‌ای نیرومند و عقیده و ایمان استوار به خداوند برخوردار باشد و شرافت و کرامات خویش را پاس بدارد، می تواند تمامی پستهایی را که در پرسش بدان اشاره شده، برعهده گیرد و در این جهت، هیچ تفاوتی میان زن و مرد وجود ندارد.


منبع: حوزه نیوز


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.