سی‌ان‌ان: فرار مخاطره‌آمیز مردم موصل در تاریکی شب/ سفری که شاید بازگشتی نداشته باشد

سی‌ان‌ان در گزارشی درباره چگونگی فرار مردم موصل از دست تروریست‌های داعش در دل شب و پناه بردن به نیروهای کرد خبر داد.

سی‌ان‌ان: فرار مخاطره‌آمیز مردم موصل در تاریکی شب/ سفری که شاید بازگشتی نداشته باشد
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ سی‌ان‌ان در گزارشی اختصاصی نوشت: مردم عراق برای رساندن خود به پایگاه‌های نیروهای کرد در شمال این کشور با خطرات بسیاری مانند دستگیری بوسیله داعش، رفتن روی مین و آغاز درگیری در هر لحظه مواجه هستند. شناسایی بوسیله داعش برای مردان اگر خوش‌شانس باشند  به معنای دستگیری و در غیر این صورت مرگ است.

مردم موصل هر شب دسته دسته خود را به سربازانی که در تاریکی شب با اضطراب مشغول نگهبانی هستند می‌رسانند. در میان این افراد از کودک تا کهن‌سال دیده می‌شود و بسیاری از آن‌ها پس از ساعت‌ها پیاده‌روی دیگر نای راه رفتن ندارند. روند مذکور هر شب تکرار می‌شود.

این افراد سرانجام پس از 4 تا 5 ساعت پیاده‌روی در شب می‌توانند احساس امنیت کنند. فرار در شب برای آن‌ها بهتر است؛ زیرا تک‌تیراندازهای داعش نمی‌توانند آن‌ها را هدف قرار دهند و از گرمای حدود 45 درجه روز در امان هستند.

یکی از مردانی که موفق به فرار شده است گفت: فرار بسیار مخاطره‌آمیز است؛ اما ارزشش را دارد. من از ظلم داعش و از کمبود غذا، آب و امنیت فرار کردم. داعش گروه تبهکارها و قاتلان است. ابتدایی‌ترین امکانات زندگی در مناطق تحت کنترل داعش وجود ندارد. برق، آب و ارتباط با جهان خارج قطع است. 

او در ادامه گفت: هر لحظه امکان دارد به هر دلیل به دست گروه تروریستی داعش اعدام شوید. آن‌ها کاری جز کشتن ندارند و مجازات هر خطایی تنها مرگ است. 

در هفته‌ها و ماه‌های اخیر همانطور که نیروهای عراقی و کرد مناطق بیشتری را از گروه تروریستی داعش پس می‌گیرند، تعداد افرادی که از موصل، شهرها و روستاهای اطراف آن می‌گریزند به طور مداوم در حال افزایش است.

 آمریکا نیز در همراهی با نیروهای عراقی بر حملات هوایی خود افزوده است. بنابر اعلام مقامات آمریکایی، قرار است 500 نیروی دیگر این کشور برای کمک به آزادسازی موصل راهی عراق شوند. 

پیش از آن که در سال 2014 موصل به اشغال داعش درآید، این شهر حدود 2 و نیم میلیون نفر جمعیت داشت. صدها نفر از مردم این شهر در همان ابتدای اشغال آن جا را ترک کردند. انتظار می‌رود با شروع عملیات قریب‌الوقوع ارتش عراق برای آزادسازی موصل صدها نفر دیگر نیز این شهر را ترک کنند.

نیروهای پیشمرگه کرد مردمی را که به آن‌ها پناه می‌آورند با آغوش باز می‌پذیرند. اما بسیار نگران هستند؛ زیرا نمی‌دانند افرادی که در تاریکی شب به آن‌ها نزدیک می‌شوند تروریست‌های داعش با کمربندهای انتحاری و مواد منفجره هستند یا مردم عادی که به دنبال سرپناه می‌گردند. 

نیروهای کرد به هر مردی که نزدیک می‌شود دستور می‌دهند لباس‌های خود را درآورد و با لباس زیر روی زمین زانو بزند. سپس همانطور که تعدادی از نیروها اسلحه خود را روی آن فرد هدف می‌گیرند، عده‌ای دیگر از نظامیان به او نزدیک می‌شوند و سؤالاتی می‌پرسند. سپس وسایل شخصی آن فرد مانند گوشی همراهش را چک می‌کنند تا بینند نشانه‌ای از ارتباط او با داعش یافت می‌شود یا خیر. 

در صورتی که مشخص شود آن فرد پناهجو است با یک کامیون به نزدیک‌ترین پایگاه کمک‌رسانی منتقل می‌شود. در آن جا می‌تواند استراحت کند و از آن چه بر سرش آمده است برای دیگران بگوید. در نهایت و پس از انتقال به اردوگاه‌ها افرادی که استطاعت مالی دارند می‌توانند برای خود در بغداد، اربیل یا کرکوک خانه‌ای اجاره و به طور مستقل زندگی کنند.

مقامات عراق معتقدند موصل تا پایان سال جاری میلادی از وجود داعش پاک خواهد شد. این خبر بسیار امیدوارکننده است؛ اما مشخص نیست چه مقدار از این شهر از درگیری‌ها و حملات جان سالم به در خواهد برد تا بار دیگر پذیرای ساکنانش شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۹ ۱۱ مرداد ۱۳۹۵
ترسوهای یزدل اگر حتی با دست خالی هم بجنگید اونها رو شکست میدین ترسوها.....خاک
آخرین اخبار