1.4 میلیون بیمار ناشناخته مبتلا به هپاتیت در کشور

رئیس شبکه هپاتیت ایران ضمن اشاره به موفقیت کشور در زمینه کاهش ابتلا به هپاتیت B و C اعلام کرد: در حال حاضر تمام داروهای درمان هپاتیت در ایران تولید می‌شوند و تحت پوشش بیمه قرار دارند.

1.4 میلیون بیمار ناشناخته مبتلا به هپاتیت در کشوربه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، دکتر سید مؤید علویان در نشست خبری روز جهانی هپاتیت که صبح امروز در وزارت بهداشت برگزار شد ، در خصوص آخرین دستاوردهای درمان هپاتیت در کشور گفت: طی سال‌ها فعالیت وزارت بهداشت و شبکه بهداشت و درمان در زمینه هپاتیت B و C دستاوردهای خوبی داشتیم، 20 سال قبل شیوع هپاتیت B در برخی مناطق کشور بیش از پنج درصد گزارش شده بود، اما از سال 73 با شروع واکسیناسیون نوزادان، افراد پر خطر و سایر گروه‌ها این رقم امروز به جز استان‌های سیستان و بلوچستان و گلستان به کمتر از دو درصد رسیده است. در برخی نقاط نیز کمتر از یک درصد ابتلا به هپاتیت B وجود دارد.
 
وی افزود: در حال حاضر میزان شیوع هپاتیت B در افراد زیر 28 سال کمتر از یک درصد و در افراد زیر 22 سال کمتر از نیم درصد است که نشان دهنده تاثیر مثبت برنامه‌های وزارت بهداشت در این زمینه است.
 
وی وضعیت سایر کشورهای منطقه در زمینه شیوع این نوع از هپاتیت را بسیار اسفناک توصیف کرد و ناامنی و جنگ را دو عامل تلقیح دیر هنگام و پوشش کمتر از 60 درصد نوزادان در زمینه واکسیناسیون هپاتیت دانست.
 
رئیس شبکه هپاتیت ایران با بیان اینکه امروز ایران در زمینه پوشش واکسیناسیون نوزادان از نظر ابتلا به هپاتیت B به عدد 90 درصد رسیده است ادامه داد: ما در زمینه درمان این بیماری نیز پیشرفت خوبی داشتیم . در حال حاضر تمام داروها در داخل کشور تولید می‌شوند و تحت پوشش بیمه قرار گرفته‌اند. همچنین دانش فنی لازم،‌ آزمایشگاه و نیروی انسانی کافی نیز در تمام استان‌ها وجود دارد.
 
علویان آمار ابتلا به هپاتیت B در کشور را یک میلیون و 400 هزار نفر اعلام کرد و گفت: این موارد ناشناخته هستند و باید با آگاهی و غربالگری شناسایی شوند تا تحت مراقبت و درمان قرار گیرند.
 
وی همچنین تاکید کرد : بیماران مبتلا به هپاتیت B هیچ منعی برای ازدواج و فعالیت در جامعه ندارند.
 
شیوع هپاتیت C به کمتر از سه درصد رسیده است
 
رئیس شبکه هپاتیت ایران ضمن اشاره به کاهش شیوع هپاتیت C از 18 به 3 درصد طی 10 سال گذشته، اظهار کرد: در ایران از سال 76 شروع به بررسی خون‌های اهدایی به سازمان انتقال خون از نظر ابتلا به هپاتیت C کردیم. قبل از سال 75 انتقال خون به عنوان راه انتقال هپاتیت C تلقی نمی‌شد به همین خاطر پیشنهاد می‌کنیم اگر کسی قبل از این سال خون دریافت کرده است جهت اطمینان آزمایش هپاتیت C بدهد.


منبع: ایسنا

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار