در نشست جشنواره تئاتر فجر مطرح شد؛

تغییرات جدید در سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر/حذف بخش تازه‌های تئاتر

سعید اسدی دبیر سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر با اشاره به تغییراتی که در این دوره از جشنواره اعمال شده است، اعلام کرد بخش تولیدات تازه های تئاتر جشنواره حذف شده است.

تغییرات جدید در سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر/حذف بخش تازه‌های تئاتر
به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اولین نشست خبری سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر با حضور مهدی شفیعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی، سعید اسدی دبیر جشنواره صبح امروز در سالن کنفرانس تئاتر شهر برگزار شد.

سعید اسدی دبیر سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر در خصوص رونق توریسم فرهنگی در جشنواره تئاتر اظهار داشت: این یک فرصت برای هنرمندان تئاتر ما است تا دیگر گونه‌های تئاتر را توسعه دهند. در جشنواره سی‌وپنجم تأکید ویژه‌ای دارم که این بخش جلوه دیگری پیدا کند و در سطح شهر تهران به شکلی وسیع جلوه داشته باشد تا از این طریق توریسم فرهنگی ایجاد شود.

وی گفت: در سال‌های گذشته این انتقاد نسبت به جشنواره مطرح می‌شد که عنوان بخش بین‌الملل فقط برای ورود کارهای خارجی است اما قصد داریم جذابیتی را در این بخش ایجاد کنیم تا سفرهای فرهنگی و دیدن تئاترهای ایران را برای گردشگران خارجی به همراه داشته باشد.

*تلاش برای رونق بین الملل در جشنواره تئاتر
اسدی افزود: علاوه بر بخش اصلی بخش دیگری را هم داریم که سال گذشته با عنوان «به علاوه فجر» شناخته شد و تماشاخانه‌های خصوصی در آن نقش داشتند. امسال این بخش حفظ شده و از آنجا که سال گذشته بازخورد خوبی از آن به دست آمد، در نظر داریم علاوه بر تماشاخانه‌های خصوصی تماشاخانه‌های نیمه دولتی و دولتی هم در صورت قرار نداشتن در بخش اصلی بتوانند در این بخش حضور داشته باشند.

وی بیان کرد: در این بخش فرصتی به مدیریت بخش غیرجشنواره‌ای تئاتر داده می‌شود تا ظرفیت خود را با نمایش‌هایی که به صحنه می‌برد نشان دهد. در واقع مدیران تماشاخانه‌ها می‌توانند در بخش «به علاوه فجر» رپرتوار آثار خود یا نمایش‌های دیگری را بنا به نظرشان انتخاب کنند.

حذف بخش تازه‌های تئاتر
اسدی درباره برداشته شدن بخش تولیدات تازه تئاتر ایران از جشنواره اظهارداشت : تجارب سالیان قبل نشان می‌دهد، ساختار تئاتر ایران برای رونق بخشی، به یک جشنواره نیاز داشته و هویت جشنواره بیش از آنکه برای ارزیابی کیفی آثار باشد برای تولید بوده است اما باید واقعیت را بپذیریم که دوران تغییر کرده و تئاتر ما تحولاتی را پذیرفته است.

وی افزود: براساس بررسی‌ها و پژوهش‌هایی که انجام دادیم این امکان وجود دارد که به تحول در تولیدات بیاندیشیم و فقط تمرکز بر تولید تازه برای جشنواره نباشد. در این راستا چشم‌انداز مثبتی را برای تئاتر می‌بینم چرا که پیش از این جشنواره، مسیری برای اجراهای عمومی بوده است که به نظر می‌رسد این مسئله کل جشنواره را تحت‌الشعاع قرار می‌داد و این رویداد هنری بیشتر به عنوان یک تهیه‌کننده عمل می‌کرد.

اسدی تصریح  کرد: بر این اساس قرار شد کارهایی را که برای تولید در سال آینده آماده می‌شوند رصد کنیم و چند نمایش دیگر را هم به انتخاب مدیریت جشنواره در نظر بگیریم تا اولین اجرای خود را مانند تمام جشنواره‌های بزرگ دنیا در این رویداد به صحنه ببرند و به این طریق جشنواره می‌تواند خود را از فرایند تولید کردن بیرون بکشد.

وی گفت: برخی تصور می‌کنند تغییری که در این بخش بوجود آمده برای ذخیره کردن یا کاستن بودجه جشنواره است اما با حذف بخش تولیدات تازه، بودجه تغییری نمی‌کند بلکه در سایر بخش‌ها از آن‌ استفاده می‌شود.

*تغییرات جدید در بخش های اصلی جشنواره
اسدی همچنین بیان کرد:‌ در جشنواره امسال یک بخش مسابقه بین‌الملل و بخش مسابقه ایران هم همانند قبل وجود دارد که در این بخش تغییراتی با عنوان مسابقه جوان ایجاد شده که در آن امکان کشف استعداد جوان فراهم شده است.

وی درباره مسابقه بخش بین‌الملل هم بیان کرد: امسال در فرایند انتخاب آثار بررسی‌هایی به لحاظ کیفی انجام می‌شود و نمایش‌ها ارزشیابی و امتیازبندی مشخصی خواهند داشت تا به جشنواره راه یابند و پس از آن در یک بررسی ویژه‌تر برای بخش مسابقه انتخاب خواهند شد.

*امیدوارم بودجه جشنواره افزایش یابد
او با اشاره به اینکه امسال مذاکراتی برای افزایش جلوه‌های محیطی در سطح شهر برای جشنواره انجام می‌شود، درباره بودجه جشنواره هم اظهار کرد: سال گذشته حدود چهار میلیارد تومان بودجه‌ای بود که در اختیار داشتیم و امسال برآوردی را در نظر گرفته‌ایم که از این رقم بالاتر است و امیدوارم با توجه به افزایش بودجه تئاتر این رقم برای جشنواره هم افزایش پیدا کند.
 
بنابراین گزارش مهدی شفیعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی در خصوص محدودیت در ارائه بلیط به رسانه ،منتقدان و هنرمندان اظهار داشت: اغلب در حوزه‌های مختلف فرهنگی در جشنواره تئاتر فجر دعوت می شود اما گاهی کسی در طول برگزاری جشنواره از ما بلیط میخواهد و اگر هم به آنها بلیط ندهیم در صفحه‌های شخصی شان اعتراض می‌کنند که به ما بلیط ندادند. باید قبول کرد سالنهای تئاتر ظرفیت محدود دارند اما سازوکاری مشخص شده که با الویت بندی رسانه ها این مشکلات را حل کنیم.

در ادامه اسدی تاکید کرد: اگر خواهان نظم هستیم، همه چیز باید با نظم صورت بگیرد به هرحال ما هم در معرض داوری قرار داریم.

*ساماندهی بلیط های جشنواره
وی گفت: امسال زودتر جدول زمانبندی کارها را متتشر می کنیم ولی من گلایه دارم از کسانی که وقتی زمان مقرر را برای گرفتن بلیط مشخص می‌کنیم از ما توقع دارند که بلیط نمایش ها را به محل کار و یا درب منزلشان بفرستیم. اما در کل امسال در تلاشیم که این معضل بلیط ها را بیشتر مدیریت کنیم.

اسدی درباره بخش به علاوه فجر خاطرنشان کرد: آثار از نظر کیفی مورد نظارت هستند اما انتخاب آثار در این بخش به عهده مدیران تماشاخانه‌ها است و آنها در انتخاب اثر باید به کیفیت کارها نیز توجه کنند اما اگر ما بخواهیم در انتخاب کارها دخالت داشته باشیم این بخش ماهیت خود را از دست می دهند.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار