سفیر تاجیکستان در تهران خبرداد

برگزاری همایش بین‌المللی آب در دوشنبه/ روابط فرهنگی دروازه روابط دو جانبه تهران_دوشنبه

سفیر تاجیکستان در تهران از برگزاری همایش بین‌المللی آب در دوشنبه پایتخت کشورش خبر داد.

برگزاری همایش بین‌المللی آب در دوشنبه/ روابط فرهنگی دروازه روابط دو جانبه تهران_دوشنبه
به گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ "نعمت‌الله امام‌زاده" سفیر تاجیکستان در تهران از برگزاری همایش بین المللی آب در دوشنبه پایتخت کشورش خبر داد و گفت: این همایش در روزهای نهم تا یازدهم آگوست امسال با حضور مقامات عالی کشورهای مختلف برگزار می شود.

وی در نشست خبری روز دوشنبه افزود: این همایش به منظور دستیابی به هدف ششم رشد(SDG6) سازمان ملل متحد است که با همکاری بخش امور اقتصادی و اجتماعی آن سازمان و دولت جمهوری تاجیکستان اجرا خواهد شد.

امام زاده با بیان این که در شرایط امروزی بیش از یک میلیارد نفر از دسترسی به آب آشامیدنی سالم محروم هستند، ادامه داد: 88 درصد بیماری های واگیردار نیز به دلیل فقدان آب آشامیدنی سالم و همچنین دسترسی به بهداشت شایع می شود.

سفیر تاجیکستان در تهران اضافه کرد: توجه به مشکلات مرتبط به آب، در سطح منطقه و جهان از مسایل مهم است و به این منظور کشورش برنامه هایی برای حل بحران آب در مجامع بین المللی ارائه کرد که مورد توجه قرار گرفت و از سال 2015 به مدت 10 سال به عنوان دهه بین المللی « آب برای توسعه پایدار» نام گذاری شد.

امام زاده یکی از هدف های همایش سطح بالای هدف ششم رشد را ارائه یک مدل آزمایشی برای مباحث متمرکز و متعادل در سیاست های مربوط به آب دانست و اظهار داشت: در این همایش فرصت های همکاری و مشارکت منطقه ای و چندجانبه کشف و بررسی خواهد شد و انتظار می رود فرصتی برای اعلام طرح های همکاری قطعی فراهم آید.

وی تقویت ظرفیت های دولت های ملی ومحلی برای ترویج مدیریت جامع منابع آب را از دیگر اهداف این همایش برشمرد و افزود: به اشتراک گذاشتن دانش و تجربه در فعالیت های ابتکاری در بهبود دسترسی به آب، فاضلاب و بهداشت، افزایش راندمان مصرف آب، کاهش آلودگی آب، حفاظت از حوضچه های آب و اکوسیستم با مشارکت بین المللی نیز هدف بعدی این همایش است.

امام زاده یادآور شد: در این 25 سال، 160 سند همکاری میان جمهوری اسلامی ایران و تاجیکستان امضا شده و در حال فعالیت است که خود شاهد بزرگی برای عمق روابط این دو کشور محسوب می شود.

سفیر تاجیکستان در تهران همچنین روابط فرهنگی را دروازه روابط دو جانبه دانست و گفت: به مناسبت این جشن، برنامه های متعددی در نمایندگی جمهوری تاجیکستان در تهران اجرا خواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: تقویت همکاری های منطقه ای و چند جانبه و همچنین راه اندازی همکاری ابتکارات خاص در اجرای هدف ششم رشد(SDG6) و اهداف مرتبط دیگر دستاورد مورد انتظار همایش 11-9 آگوست دوشنبه در نظر گرفته شده است.

امام زاده همچنین درباره برنامه های این همایش گفت: دراین همایش دو جلسه عمومی و هشت جلسه موضوعی که تمام اهداف SDG و دهه بین المللی و دیگر طرح های ملی، منطقه ای و بین المللی را پوشش می دهد، تشکیل خواهد شد.

وی مقامات دولتی و سیاست گذاران در مدیریت منابع آب را بخشی از شرکت کنندگان این همایش دانست و توضیح داد: تا کنون مقامات عالی بیش از 75 کشور جهان برای حضور در این همایش بین المللی اعلام آمادگی کرده اند. 350 نفر از کارشناسان و 30 نفر از وزرا نیز حضورشان در این اجلاس را تایید کرده اند.

سفیر تاجیکستان با یادآوری نزدیک بودن 25 سالگی استقلال دولت تاجیکستان از اتحاد جماهیر شوروی افزود: همایش بین المللی دسترسی همگانی به آب یکی از برنامه های جشن استقلال تاجیکستان محسوب می شود.

امام زاده ادامه داد: حدود 900 رودخانه و یکهزار و 300 تالاب در تاجیکستان وجود دارد و مجموعا 64 هزار مترمکعب آب روان در سال، جوشش دارد اما کمتر از 10 درصد در تاجیکستان استفاده شده و مازاد آن در اختیار کشورهای پایین دستی این حوزه قرار می گیرد.

وی با اظهار امیدواری از این که همایش بین المللی دسترسی همگانی به آب بتواند سطح آگاهی جامعه بین المللی برای حل مشکلات آب را بهسازی کند، اضافه کرد: حدود 60 درصد دخایر آبی منطقه از کوهستان های تاجیکستان سرچشمه می گیرد و جمهوری اسلامی ایران نیز می تواند برای استفاده از این ذخایر مشارکت داشته باشد.

سفیر تاجیکستان در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که آیا احداث سد بر رودخانه های آن کشور تاثیری بر ذخایر آبی کشورهای پایین دستی نخواهد داشت، گفت: سد سازی به معنای انسداد جریان آب نیست، بلکه آب پشت سد جاری خواهد بود و کشورهای دیگر می توانند از آن استفاده کنند.

امام زاده در بخش دیگری از سخنان خود به بیست و پنجمین سالگرد استقلال جمهوری تاجیکستان اشاره کرد و افزود: ما استقلال کشورمان را در شرایطی جشن می گیریم که صاحب دولت و کشوری آزاد هستیم و با توجه به دشواریهای فراوان و بروز برخی جنگ های داخلی پایه های دولت دموکراتیک را فراهم ساختیم.

وی ادامه داد: امروز تاجیکستان در موضوعات مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی راه آزادی را در پیش گرفته و در مسیر خودشناسی ملی، تاریخی، احیای سنت های فرهنگی و رشد علم و ادب گام بر می دارد.

سفیر تاجیکستان در تهران با بیان این که به دست آوردن استقلال علمی و خروج از بن بست اقتصادی استراتژی 25 ساله کشورش بوده است، اضافه کرد: در این 25 سال، تحکیم صلح و ثبات ملی، تحکیم مناسبات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی رشد داشته و سیاست های درهای باز را دنبال کرده ایم.

امام زاده به علاقمندی کشورش برای تقویت روابط سودمند و متقابل با کشورهای مختلف به خصوص جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: ایران نخستین کشوری است که استقلال تاجیکستان را به رسمیت شناخت و سفارت های دو طرف راه اندازی شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار