ابراهیم الجعفری خطاب به اعراب: امروز زمان عقده گشایی نیست

وزیر خارجه عراق تاکید کرد که امروز، جهان عرب نیازمند اتحاد است و زمان عقده گشایی و اختلاف افکنی نیست.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ شبکه تلویزیونی الجزیره مباشر گزارش داد: ابراهیم الجعفری وزیر خارجه عراق در نشست اتحادیه عرب در نواکشوت سخنرانی کرد.

وزیر خارجه عراق گزارش داد: نیروهای قهرمان عراق با تلاشی خستگی ناپذیر، هر روز موفقیتی جدید می آفرینند. ارتش، نیروهای امنیتی و نیروهای مردمی و عشایر عراق با وجود همه سختی ها و خطرات مانند محدودیت امکانات نظامی عراق و سپر انسانی قرار دادن شهروندان توانستند پیروزی بزرگی را در فلوجه بیافرینند و با کمترین خسارت تروریست ها را سرکوب کنند.

بر اساس آمارهای رسمی تاکنون 50 هزار خانواده در استان الانبار به منازلشان بازگشته اند. پیش از آن هم 95 درصد از مردم تکریت به منازلشان بازگشته بودند. دولت عراق در استانهای الانبار و صلاح الدین با نیروهای عشایر محلی هماهنگی کامل دارد و آنها را مسلح کرده تا در چارچوب نیروهای بسیج عشایر با گروههای تروریستی مبارزه کنند.

در پی آزادسازی مناطق نیازمند بازسازی آنها هستیم که در این کار باید از حمایتها و کمکهای بین المللی بهره مند شویم. از کشورهای عرب می خواهیم تا ما را در بازسازی ها و کمک رسانی به آوارگان کمک کنند.

در حالی که همه انواع تروریسم را در هر جای جهان محکوم می کنیم، جهان عرب و اسلام نیازمند افزایش همکاری ها با همه کشورها هستند. ما فقط نیازمند محکوم کردن و صدور بیانیه نیستیم بلکه کشورهای عرب باید اقدامات عملی انجام دهند و تفکر افراط گرایی را جرم انگاری کنند و برای خشکاندن منابع تروریسم تلاش کنند و هماهنگی و همکاری اطلاعاتی و امنیتی خود را بالا ببرند و به کشورهایی که مانند عراق در حال مبارزه با تروریسم هستند کمک کنند.

کسی جنایتهای داعش را در عراق فراموش نکرده است. عراق در امور داخلی هیچ کشوری دخالت نمی کند و خواهان داشتن رابطه خوب با ترکیه است اما این بدان معنا نیست که از استقلال خود دست بکشد. ترکیه با وارد کردن نیروهای خود به خاک عراق بدون هماهنگی دولت و یا موافقت آن تمامیت ارضی عراق را نقض کرده و درخواستهای مکرر عراق و بیانیه نشست اضطراری اتحادیه عرب را نادیده گرفته است.

ترکیه در این مورد وعده های زیادی داده است اما رعایت نکرده، بنابر این از کشورهای عرب می خواهیم که موضعی قوی تر اتخاذ کنند. عراق از ارایه هر گونه کمک به ملت فلسطین برای رسیدن به حقوق قانونی خود که رژیم غاصب صهیونیستی آن را سلب کرده است، دریغ نمی کند. ما خواهان بازگشت موضوع فلسطین در صدر مسایل کشورهای عرب هستیم.

در مورد سوریه، حل مسالمت آمیز بحران و توقف خونریزی ها را خواستاریم و همه انواع خشونت را محکوم می کنیم. عراق از گفتگوی سوری ها حمایت می کند و با دخالتهای خارجی مخالف است. ما حل بحران یمن را هم از راههای سیاسی خواستاریم تا دولت وحدت ملی در آن تشکیل شود.

از دولت فایز السراج در لیبی و اقدامات آن در مبارزه با تروریسم حمایت می کنیم. جهان عرب و اسلام ثروتهای زیادی دارند، عراق و کشورهای دیگر منطقه دارای ثروتهای طبیعی زیادی هستند که در کنار آن از ثروت معنوی تمدن قدیمی هم برخوردارند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار