امید خبر داد:

کاهش 1000 میلیاری بودجه اشتغال کمیته امداد/ پرداخت وام 5 میلیونی برای مشاغل خانگی

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) از کاهش 1000میلیاردی بودجه اشتغال کمیته امداد درسال 95 خبر داد.

کاهش 1000میلیاری بودجه اشتغال کمیته امداد
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد امید معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) در نشست خبری که امروز (سه شنبه) در ساختمان کمیته امداد برگزارشد، اظهار داشت: یکی از مهم ترین رسالت های کمیته امداد توانمندسازی خانواده های تحت پوشش این نهاد است، در دهه اول٫دوم و سوم عمر کمیته امداد 10درصد از هزینه ها صرف توانمند سازی می شد، اما این میزان امسال به بیش از 50 درصد رسید تا زمینه خروج مددجویان از تحت پوشش بودن فراهم شود.

وی افزود: سال گذشته 1500 میلیارد تومان در بخش پرداخت کمک هزینه های توانمند سازی خانوارها و مبلغی بالغ بر 100 میلیارد تومان صرف آموزش و کاریابی شد.

امید تصریح کرد: همچنین با تأمین مبلغ 6 هزار میلیارد تومان برای اشتغال مددجوها از طریق بانک های عامل 420 هزار نفر از تحت پوشش کمیته امداد خارج شدند و توانستیم 130 هزار فرصت شغلی با اعتبار 1500 میلیارد تومان ایجاد کنیم.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) ادامه داد: برای مشاغل خرد نیز تا سقف 100 میلیون تومان وام به مددجویان اعطاء می شود که در خصوص مشاغل خانگی مبلغ وام 5میلیون تومان است.

وی گفت: امسال میزان بودجه کمیته امداد  از 2 هزار میلیارد تومان به هزار میلیارد تومان کاهش پیدا کرده است و با توجه به اینکه با کمبود شدید منابع در سال 95 روبرو هستیم، رایزنی‌هایی را برای رفع این مشکل با دولت و بانک مرکزی داشته‌ایم.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) با بیان اینکه ایجاد اشتغال‌های خرد برای برون رفت از تحت پوشش کمیته امداد بودن مددجویان بسیار مورد توجه است، تاکید کرد: بیشترین منابع مورد نیاز این نهاد از طریق قرض الحسنه بانک‌ها با سود 4 درصد، تامین می‌شود و همچنین کمک‌های مردمی نیز در این زمینه مورد توجه است.

امید در خصوص طرح‌های کمیته امداد اظهار داشت: 35 درصد از طرح‌های این نهاد شامل دام پروری و کشاورزی، 16 درصد صنایع دستی، 10 درصد فعالیت‌های صنفی و صنعتی و 37 درصد جزء طرح‌های خدماتی است.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) با اشاره به مراحل اشتغال زایی این نهاد یادآور شد: شروع اشتغال با استعداد سنجی و پس از آن مهارت سنجی، پرداخت تسهیلات و نظارت است، در مرحله آخر مددجویان کمیته امداد کار بازاریابی را برای فروش محصولات آنها انجام می‌دهد.

وی تاکید کرد: برای اشتغال تعداد 400 نفر از مددجویان نیاز به اعتباری بالغ بر 2500 میلیارد تومان داریم، در همین راستا برای بحث ضمانت اشتغال مددجویان، کمیته امداد امور ضمانت افرادی را که توان تهیه ضامن برای خود را ندارند، بر عهده دارد.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) با بیان اینکه در صورت قطع یارانه افراد این مبالغ باید برای اشتغال هزینه شود و در اختیار نهادهای دولتی قرار گیرد، گفت: تاکنون این اتفاق در مورد کمیته امداد نیفتاده اما در صورتی که محقق شود 4 هزار میلیارد تومان برای ایجاد اشتغال در اختیار کمیته امداد قرار خواهد گرفت.

امید اظهار داشت: کمیته امداد در سال گذشته بیشترین بهره مندی را از منابع بانکی داشته و مجموعه بانک‌های دولتی و خصوصی همکاری بسیار نزدیکی برای تامین منابع قرض الحسنه را انجام داده‌اند.

*سهم طرح‌های اشتغال در سبد درآمد خانواده‌های مددجویان

وی در ادامه بیان کرد: طرح‌های اشتغال در جامعه و اقتصاد کشور خروجی‌های خوبی را به ارمغان آورده است، به طوریکه از 500 هزار طرح در سال 93 حدود 12 هزار میلیارد تومان به سبد درآمد خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) کمک شده است.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) همچنین از اجرای طرح ایجاد نیروگاه‌های خانگی خورشیدی در 12 استان کشور خبر داد و گفت: جلسه هماهنگی در این زمینه را با وزارت نیرو انجام داده‌ایم، سال گذشته این طرح به صورت آزمایشی در مشهد-توس راه اندازی شد و امسال قرار است هر کیلو وات برق را 850 تومان از خانواده‌های تحت پوشش خریداری کنیم، برای ایجاد یک نیروگاه 5 کیلو واتی، 22 تا 25 میلیون تومان هزینه لازم است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۴ ۰۸ مرداد ۱۳۹۵
وام قرض الحسنه
آخرین اخبار