با حضور مسئولان دو کشور صورت گرفت؛

امضا بیانیه ی مشترک نخستین نشست استانداران مرزی ایران و والیان افغانستان

با حضور وزیر کشور، استانداران مرزی جمهوری اسلامی ایران و والیان افغانستان بیانیه ی مشترک نخستین نشست به امضا طرفین رسید.

امضا بیانیه ی مشترک نخستین نشست استانداران مرزی ایران و والیان افغانستانبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، با حضور عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، استانداران مرزی جمهوری اسلامی ایران و والیان افغانستان بیانیه ی مشترک نخستین نشست به امضا طرفین رسید.

علی رضا رشیدیان در این خصوص گفت: در جریان این نشست، طرف های مذکور به منظور تحقق هرچه بیشتر همکاری های مشترک با توجه به اصول روابط برادرانه، حسن همجواری، همزیستی مسالمت آمیز و اصل عدم مداخله در امور داخلی یکدیگر و اعتماد متقابل پیرامون موارد ذیل یه تفاهم رسیدند.
 
استاندار خراسان رضوی اظهار داشت: در نشست مذکور روابط استان های مرزی دو کشور مورد بررسی قرار گرفت، دستاوردهای مشترک روابط متقابل طرفین، مورد ارزیابی واقع شد و در رابطه با اقداماتی که هر استان باید به منظور حصول اطمینان از حفظ و گسترش دستاوردهای سال های گذشته در عرصه های اجتماعی، اقتصادی و امنیتی مورد پیگیری قرار دهد، بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

وی افزود: طرفین از همکاری های متقابل، اشتراکات تاریخی و تعهدات دوجانبه پایدار که این دستاوردهای توسعه ای را ممکن ساخته است، عمیقاً قدردانی نموده و اظهار داشتند که این همکاری ها برای طرفیت و در مجموعه در سطح منطقه مثبت و تأثیرگذار بوده است.
استاندار خراسان رضوی اظهار داشت: طرفین مرزهای مشترک دو کشور را، مرزهای صلح، دوستی و برادری دانسته و بر نقش مهم و برجسته مقامات استانی و ولایت های مرزی دو کشور و ساکنین آنها برای ارتقا امنیت مرزهای مشترک و توسعه پایدار و همه جانبه اقتصادی و اجتماعی این مناطق تأکید نموده و تعهد خود را برای افزایش همکاری ها و مشارکت در این راستا اعلام نمودند.

رشیدیان ادامه داد: طرفین با توجه به اراده جدی و محکم مقامات عالی دو کشور در زمینه توسعه همه جانبه روابط، آمادگی و عزم خود را برای مشارکت در اجرای کامل توافقات انجام شده در «بیانیه مشترک جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی افغانستان» که در تاریخ 15 دی ماه 1394 هجری شمسی در پایان مذاکرات معاون اول محترم رئیس جمهوری اسلامی ایران و رئیس محترم اجرائیه حکومت وحدت ملی جمهوری اسلامی افغانستان در تهران منتشر گردید، اعلام می نمایند.

وی خاطر نشان کرد: طرفین موافقتنامه ترانزیتی چابهار (3 خرداد ماه 1395 هجری شمسی) را بعنوان عاملی موثر در توسعه استان ها و ولایت های مرزی دو کشور برشمردند و بر تقویت محورهای ترانزیتی و تسهیل تبادل تجاری در استان ها و ولایت های مرزی تأکید نمودند.

استاندار خراسان رضوی تصریح کرد: طرف افغانی مراتب قدردانی خود را از حسن مهمان نوازی و حمایت همه جانبه طرف ایرانی در بیش از سه دهه میزبانی از مهاجرات و اتباع افغانستان اعلام و برآمادگی کشورش برای بازگشت داوطلبانه اتباع افغانی به منظور مشارکت در بازسازی سرزمین خود و بهره گیری از مافوق های پیش بینی شده بدین منظور توسط دولت افغانستان تأکید نمود.

رشیدیان اظهار داشت: طرفین بر پیگیری و اجرای توافقات «دومین اجلاس کارگروه مشترک امنیتی» بین دو کشور که در مورخ 17 آذرماه 1392 هجری شمسی در شهر کابل به امضا رسید، در راستای اجرای «موافقتنامه همکاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری اسلامی افغانستان در عرصه مبارزه با مواد مخدر، جرایم سازمان یافته و تروریزم» تأکید نمودند.

وی افزود: بر اساس این بیانیه ی مشترک طرفین بر تأمین امنیت فیزیکی و روانی رانندگان ترانزیت و ناوگان هر دو طرف در قلمرو یکدیگر تأکید نموده و مبارزه همه جانبه شامل پیگرد قانونی، محاکمه و به مجازات رساندن مجرمین را در برنامه های کاری خود قرار خواهند داد.

استاندار خراسان رضوی گفت: طرفین ضمن تأکید بر ضرورت تقویت کنترل های مرزی و جلوگیری از ترددهای غیرمجاز از مرزهای دو کشور، مقابله و جلوگیری از تردد افراد مسلح ناشناس و قاچاقچیان مواد مخدر در مرزها را مورد تأکید قرار دادند.

رشیدیان ادامه داد: طرفین بر ضرورت حفظ و حراست از محیط زیست طبیعی و پیشگیری اصولی از آثار زیانبار تخریب محیط زیست تأکید نمودند.

وی خاطر نشان کرد: طرفین بر ضرورت تقویت نیروهای مرزبانی برای نظارت و کنترل لازم بر مرزهای مشترک، فراهم نمودن سازوکارهای لازم قانونی، زیرساختی و تجهیزاتی برای انجام هرگونه سفر و تردد اتباع دو کشور از طریق اخذ گذرنامه و ویزای قانونی تأکید نمودند.

استاندار خراسان رضوی تصریح کرد: طرف ایرانی تقاضای بازگشایی مجدد بازارچه های مرزی مشترک را مطرح کرد. دراین خصوص طرف افغانستان موضوع را به پنجمین اجلاس کمیسیون مشترک دو کشور ارجاع نمود.

وی گفت: طرفین به منظور ارتقا امنیت مرزهای مشترک و رسیدگی فوری به حوادث مرزی، بر برگزاری گشت های همزمان مرزی بطور منظم در دو سوی مرز، ملاقاتهای مرزبانان درجه یک هر سه ماه یک بار و مرزبانان درجه دو به صورت ماهیانه و همچنین انجام ملاقات فوری هر یک از مرزبانان که در زمان وقوع حوادث، تقاضای ملاقات اضطراری می نماید و امضای صورت جلسات مشترک در ملاقات های مرزی، تبادل اطلاعات حسب نیاز بین مرزبانان دو کشور درخصوص باندهای سازمان یافته مواد مخدر قاچاقچیان سلاح و مهمات و قاچاق انسان براساس قراردادهای جاری فیما بین تأکید نمودند.

رشیدیان افزود: طرفین برای اجرای این بیانیه مشترک، استمرار و تداوم برگزاری این نشست ها با حضور استانداران و والیان دو کشور به صورت سالیانه و دوره ای در یکی از استان ها و ولایت های مرزی یکدیگر و فعال نمودن کمیته های اجرایی کاری در حوزه های اقتصادی، سیاسی، امنیتی، فرهنگی، گردشگری و دانشگاهی توافق نمودند. بدین منظور طرفین موافقت نمودند تا برای نشست آتی از طریق مراجع دیپلماتیک بر طبق جدول زمانی معین اقدام نمایند.

استاندار خراسان رضوی تصریح کرد: برگزاری اولین نشست مشترک استانداران مرکزی جمهوری اسلامی ایران و والیان جمهوری اسلامی افغانستان در مجموعه یک نقطه عطف در همکاری های دو کشور و زمینه ی خوبی برای ارزیابی روابط سیاسی و اقتصادی دو کشور محسوب می شود که در  نهایت منجر به بسط تفاهم دوجانبه به منظور توسعه و امنیت پایدار در مرزهای مشترک دو کشور می گردد.

وی گفت: در مورد آینده روابط استانی، استانداران و والیان هر دو کشور نسبت به پایداری که ریشه در ارزش ها، منافع و اشتراکات فرهنگی و تاریخی داشته و وابسته به تعهدات دوجانبه ای که در اسناد همکاری میان ایران و افغانستان توافق شده، تأکید نمودند.

شایان ذکر است؛ نشست مشترک استانداران مرزی جمهوری اسلامی ایران و والیان مرزی جمهوری اسلامی افغانستان بنا به پیشنهاد جناب آقای دکتر رحمانی فضلی وزیر محترم کشور جموری اسلامی ایران، در ملاقات مورخ 15 دی ماه 1394 هجری شمسی با جناب آقای دکتر عبدالله عبدالله رئیس محترم اجرائیه حکومت وحدت ملی جمهوری اسلامی افغانستان و موافقت طرف افغانی برگزار شد و در نتیجه مذاکرات به عمل آمده میان هیأتها به ریاست استانداران سه استان و والیان سه ولایت، یش نویس پنج یادداشت تفاهم همکاری یک صورتجلسه ملاقات دوجانبه در زمینه های توسعه روابط دوجانبه ترتیب داده تا پس از تایید مراجع ذیصلاح دو کشور در پنجمین اجلاس کمیسیون مشترک دو کشور (19 لغایت 20 مرداد ماه 1395 هجری شمسی) به امضاء برسد.
 
گفتنی است؛  این مراسم با حضور دکتر رحمانی فضلی وزیر کشور، بابک دین پرست معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ای وزارت کشور، سردار هادی نژاد معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور، بازمحمد احمدی معاون مبارزه با مواد مخدر وزارت داخله افغانستان، علی رضا رشیدیان استاندار خراسان رضوی، سید علی اکبر پرویزی استاندار خراسان جنوبی، علی اوسط هاشمی استاندار سیستان و بلوچستان، محمد سمیع استاندار ولایت نیمروز افغانستان، محمد آصف ننگ استاندار ولایت فراه افغانستان، آصف رحیمی استاندار ولایت هرات افغانستان، آقای راغی سرکنسول افغانستان در خراسان رضوی، آقای افخمی سرکنسول ایران در حوزه غرب افغانستان و آقای مبارکی مدیرعامل منطقه آزاد چابهار برگزاری شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار