واردات آجیل چینی؟!/ محصولاتی که فقط ظاهرشان شبیه خشکبار است

واردات خشکبار از مبادی رسمی و غیررسمی بویژه از کشور چین نگرانی ها در خصوص تولیدات داخلی را به شدت افزایش داده است.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان ،کشورمان جزء بزرگترین صادرکنندگان خشکبار در جهان است این درحالی است که در مقابل توانایی در تولید انواع محصولات، واردات غیر رسمی و رسمی بازار را اشباع کرده است.

محصولات وارداتی که در عین بی کیفیتی فقط ظاهری شبیه آجیل دارند و با قیمت پایین مشتریان را به خود جلب کرده و تولید کننده داخلی را روز به روز منزوی تر می‌کند ومطمئنا ادامه این روند نابودی بازار خشکبار داخلی را در پی دارد.

عبدالله رضیان عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس دهم شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: با وجود اینکه ایران جز بزرگ ترین صادرکنندگان خشکبار در جهان است ولی با واردات محصولات بی کیفیت به ویژه تولیدات کشور چین روبرو هستیم.

وی با بیان اینکه تولید خشکبار کشور در بحث فنی،‌کیفیت و کمیت دارای جایگاه برتری نسبت به کشورهای دیگر است،افزود:طبق سیاست های اقتصاد مقاومتی باید با واردات کالاهایی که مشابه آن در داخل کشور وجود دارد، برخورد شود.
 
این نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:بسیاری از واردکنندگان خشکبار به دلیل تقاضا در بازار داخلی از مبادی رسمی اقدام به واردات خشکبار آن هم با کیفیت بسیار پایین نسبت به نوع مشابه ایرانی این محصولات می کنند و تنها دلیل استقبال مصرف کنندگان از این محصولات قیمت پایین آن است.

رضیان افزود :‌ کنترل جدی بر نابسامانی های موجود در گمرک،‌ جلوگیری از سوء استفاده وارد کنندگان،‌ کاهش واسطه ها و دلالان محصولات داخلی،‌ تشکیل کارگروه های نظارتی و حمایت همه جانبه از تولیدات کشور وکاهش قیمت خشکبار می تواند کمک بزرگی به ارتقای بازار داخلی و صادرات کند. 

این نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم توجه به استاندارد های جهانی در بحث برند سازی افزود : در صنعت خشکبار نیز مانند  زعفران با مشکل برند سازی و بسته بندی های نامناسب مواجه ایم به طوری که این محصولات به صورت فله ای صادر می شود و در کشور های دیگر با برندهای آنها به فروش می رسد و این امر برای اقتصاد ایران یک آسیب و بحران بزرگ محسوب می شود . 

وی در پایان گفت :‌ بزرگترین مشکل ایران  در بخش صادرات این است  که به دلیل عدم کسب رتبه مناسب ، ‌هزینه بالای تعرفه های جهانی ،‌ کمبود منابع مالی و عدم عضویت در سازمان تجارت جهانی نمی تواند به درستی با کشورهای دیگر رقابت کند . 

علت واردات بی رویه آجیل و خشکبار چیست؟

مصطفی احمدی رییس اتحادیه آجیل فروشان در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان  اظهار داشت: در برخی حوزه ها نیاز به واردات داریم به طور مثال خشکباری مانند بادام هندی که حجم تولید آن در کشور کمتر از مصرف است باید از طریق واردات تامین شود.

وی افزود: البته باید برای واردات این محصولات مدیریت جدی صورت بگیرد زیرا محصولی مانند تخمه آفتابگردان به اندازه کافی در کشور تولید می شود و نیازی به واردات آن نیست اما متاسفانه واردات این محصول از طریق مبادی قانونی و با ثبت سفارش صورت می گیرد.

رییس اتحادیه آجیل فروشان در خصوص خشکبار چینی موجود در بازار تصریح کرد: به دلیل تقاضای داخلی و قیمت پایین خشکبار چینی به وفور در بازار دیده می شود زیرا دلالان و سودجویان برای سود بیشتر جنس بی کیفیت وارد می کند محصولاتی که فقط ظاهر آجیل و خشکبار را دارا هستند.

احمدی اظهار داشت: حل این معضل در بازار آجیل و خشکبار کشور مستلزم حرکت جهادی وزارت کشاورزی است و تنها در صورتی بازار به روزهای اوج خود باز می گردد که مسئولین از صاحب نظران و کارشناسان خبره در این زمینه استفاده کنند.

آجیل های وارداتی کیفیت ندارند

علیرضا ارزانی ممقانی رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار داشت:کمبود برخی اقلام در بازار موجب شده که نیاز کشور از طریق مبادی غیر قانونی و قاچاق تامین شود.

وی افزود: واردات آجیل و خشکبار باید از طریق مبادی قانونی صورت گیرد تا ضمن رعایت مسائل بهداشتی، عوارض گمرکی آن عاید دولت شود.

ارزانی ممقانی با بیان اینکه اکثر محصولات وارداتی از استاندارد لازم برخوردار نیستند،بیان کرد: مسئولان امر باید کار کارشناسی انجام دهند و مایحتاج نیاز مورد نیاز کشور را از طریق مبادی قانونی تامین کنند چرا که واردات از طریق قاچاق ضربه مهلکی به تولید کشور وارد می کند.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار ادامه داد: طی سال های گذشته واردات بی رویه کار را به جایی رساند که کشاورزان داخلی انگیزه خود را برای کاشت محصول از دست دادند.

وی گفت:کشور ما که از نظر خشکبار در دنیا حرفی برای گفتن داشت ،اما متاسفانه واردات بی رویه موجب شد که در برخی اقلام از قبیل آفتابگردان و بادام زمینی با وجود پتانسیل های تولید در داخل، اقدام به واردات کنیم.

ارزانی ممقانی تصریح کرد: هم اکنون بازارهای صادراتی خود را به سبب عدم حمایت های لازم و قیمت تمام شده بالا از دست دادیم از این رو لازم است که با حمایت جدی از کشاورزان ، مجدد در عرصه جهانی حضور پررنگی داشته باشیم.


انتهای پیام / 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۷ ۱۱ آذر ۱۳۹۶
بادام زمینی بی کیفیت = 20,000 تومن !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۸ ۰۶ مرداد ۱۳۹۵
وقتی محصول کشاورز و باغدار زحمتکش رو میخرن و با پنج برابر قیمت به مصرف کننده میفروشن چی ؟ بابا مشکلمون داخل کشورِ نه تو کشور چین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۵ ۰۶ مرداد ۱۳۹۵
چین نفت ما رو میگیره ولی کل بازار ایران دستشه اینا از امریکا بدترن چون ما میدونیم که امریکا دشمنمونه ولی این چینیها با دوستی همه کار میکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۳ ۰۶ مرداد ۱۳۹۵
فقط آجیل نیس که برنج,میوه و هزار محصول بی کیفیت و بیماری زا وارد کشور میشه ولی متاسفانه نمیشه جلوش هم گرفت!!! .....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۲ ۰۶ مرداد ۱۳۹۵
بادام زمینی بی کیفیت = 20,000 تومن !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۲ ۰۶ مرداد ۱۳۹۵
سالی یه بار آجیل میخوریم اونم عید به عید
چه فرقی میکنه کجایی باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۴ ۰۶ مرداد ۱۳۹۵
چقدر زشته که خودمون با دست خودمون داریم تولید کننده خودمون رو نابود می کنیم و اصلاً به فکر سلامتی مصرف کننده که هموطنمون هست نیستیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۱ ۰۶ مرداد ۱۳۹۵
همه ی دنیا خواهان اجیل مرغوب ما هستند‌.. اونوقت ما...خنده دار ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۱ ۰۶ مرداد ۱۳۹۵
همه ی دنیا خواهان اجیل مرغوب ما هستند‌.. اونوقت ما...خنده دار ...
آخرین اخبار