سخنگوی وزارت خارجه در دیدار با هیروکی سوگیتا:

عربستان با تناقض ناشی از عملکرد خود رو به رو است/ دولت اسد جایگزینی ندارد و نخواهد داشت

قاسمی گفت: اکنون عربستان با وضعیت دوگانه دشواری رو به رو شده است زیرا از یک سو به حمایت های خود از گروه های ترویستی ادامه می دهد و از سوی دیگر مجبور است حداقل در حرف این گروه ها را محکوم کند.

عربستان با تناقض ناشی از عملکرد خود رو به رو است/ دولت اسد جایگزینی ندارد و نخواهد داشتبه گزارش حوزه سیاست خارجی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ «بهرام قاسمی» سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه کشورمان، «هیروکی سوگیتا» معاون خبر خبرگزاری رسمی ژاپن - کیودو - را به حضور پذیرفت و دو طرف در این دیدار درباره روابط دوجانبه و تحولات مهم منطقه و جهان گفت وگو کردند.

قاسمی در این دیدار با تاکید بر استفاده شرکت های ژاپنی از فرصت های پسابرجام در ایران، تحولات مهم منطقه ای را نیز مورد بحث و بررسی قرار داد.

وی با بیان اینکه ایران به دلایل مختلف با ثبات ترین کشور منطقه است و اینگونه نیز باقی خواهد ماند، افزود: نگاه استراتژیک ایران به سمت شرق و آسیا است و این بستگی به شرکت ها و مقام های ژاپنی دارد که تصمیم درست را اتخاذ کنند. ایران می تواند شرکای خود را انتخاب کند.

**جای خالی منطق و واقع گرایی/ برخی کشورها از پول نفت برای تخریب در منطقه استفاده می کنند

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه با یادآوری وجود مشکلات ناشی از حکومت های فردی و عدم توسعه اقتصادی در برخی کشورهای منطقه گفت: برخی کشورها از ثروت نفتی خود برای تخریب در منطقه استفاده می کنند و ما نیازمند منطق و واقع گرایی هستیم.

وی فعالیت گروههای تروریستی مختلف در عراق و سوریه و انفجارهای روز شنبه در کابل که گروه تروریستی داعش مسئولیت آن را بر عهده گرفت، یادآور شد و افزود: این امر نشان می دهد که حمایت برخی کشورها از داعش می تواند پای این گروه تروریستی را به افغانستان و پس از آن به آسیای مرکزی هم باز کند بخصوص که در برخی از این کشورها با اسلام میانه رو نیز مقابله می شود .

** دولت اسد جایگزینی ندارد و نخواهد داشت

سخنگوی وزارت امور خارجه در بخش دیگری از اظهاراتش در تشریح تحولات منطقه برای هیات خبرگزاری کیودو ژاپن ، خاطرنشان کرد: ما شاهد استاندارد دو گانه در مبارزه با تروریسم هستیم و عده ای به دروغ، برخی از گروههای تروریستی را خوب و برخی دیگر را بد می دانند .

وی با تاکید بر اینکه مساله سوریه راه حل نظامی ندارد، گفت: سیاست های مداخله گرایانه در منطقه موجب ویرانی ساختار اقتصادی این کشور شده اما کاملا مشخص شده است که دولت سوریه جایگزینی ندارد و نخواهد داشت.

** عربستان با تناقض ناشی از عملکرد خود رو به رو است

قاسمی به حمایت عربستان از گروههای ترویستی و دخالت تجاوزکارانه این کشور در یمن اشاره کرد و گفت: اکنون عربستان با وضعیت دوگانه دشواری رو به رو شده است زیرا از یک سو به حمایت های خود از گروههای ترویستی ادامه می دهد و از سوی دیگر مجبور است حداقل در حرف این گروهها را محکوم کند.

** اظهارات ضد برجام در آمریکا شعارهای انتخاباتی است/ به انتخاب مردم آمریکا احترام می گذاریم

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسش نماینده خبرگزاری کیودو درباره برخی اظهارات نامزدهای انتخاباتی در آمریکا علیه توافق هسته ای ، گفت: این اظهارات بیشتر شعارهای انتخاباتی است چنانکه در مواردی در گذشته در برخی از کشورها نیز مشاهده کرده ایم. اصولاً سیاستمداران پس از نشستن بر صندلی قدرت، مواضعشان با مواضع انتخاباتی آنان متفاوت است. حکومت ها همواره خود را تا حدی با واقعیت ها تنظیم می کنند .

قاسمی در عین حال با بیان اینکه ما به انتخاب مردم آمریکا احترام می گذاریم ، تاکید کرد: توافق هسته ای بر اساس تفاهم دوجانبه بوده و چنانچه آمریکا روزی بنا بر تصورات خام خود بخواهد تفاهم را نقض کند، طرف مقابل نیز بر همان اساس عمل خواهد کرد و ما در این زمینه هیچ نگرانی نداریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در عین حال گفت که از نظر ما اجرای برجام در برخی زمینه ها کندتر پیش می رود و ما انتظارات بیشتری در این زمینه داشتیم.

** تا رابطه دیپلماتیک با آمریکا راه زیادی باقی است/ آمریکا باید خطاهای زیادی را اصلاح کند

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سئوال معاون خبر خبرگزاری کیودو درباره «رابطه ایران و آمریکا و دورنمای بازگشایی سفارت» گفت: طبعا در مسائل منطقه ای در برخی موارد گاهی به نظر می آید همگرایی هایی وجود داشته باشد اما مذاکرات ما تنها و صرفاَ درباره مساله هسته ای بوده است.

قاسمی افزود: اگر در نظر بگیرید که مذاکره درباره همین یک مساله (هسته ای) چه زمان به طول انجامید، می توانید دریابید تا زمان ایجاد «رابطه» مورد نظر شما بین ایران و آمریکا ناهمواری های زیادی در پیش رو است.

**سفر نخست وزیر ژاپن به ایران در آینده ای نزدیک

«هیروکی سوگیتا» معاون خبر خبرگزاری رسمی کیودو ژاپن با تجلیل از پیشرفت های محسوس در ایران با وجود تحریم ها گفت که به سهم خود پیام حضور و فعالیت شرکت های ژاپنی در ایران را انتقال خواهد داد.

وی گفت که شینزو آبه نخست وزیر ژاپن با وجود مشکلات سیاسی داخلی در ژاپن ، بزودی در راس هیاتی تجاری بزرگ به ایران سفر خواهد کرد و مقدمات این سفر در حال انجام است.

هیات رسانه ای خبرگزاری کیودو ژاپن جمعه گذشته به دعوت ایرنا وارد تهران شد و تا روز چهارشنبه در ایران خواهد بود.

خبرگزاری کیودو در سال ۱۹۸۲ تاسیس شد و اخبار را غیر از زبان ژاپنی به زبان های کره ای، چینی و انگلیسی منتشر می کند.

انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار