محور اصلی دیدار وزیر خارجه مصر با نتانیاهو؛

"داروی مسکن" دولت قاهره با نسخه صهیونیستی! مصر در اراضی اشغالی به دنبال چیست؟

طی روزهای اخیر، وزیر خارجه مصر پس از 9سال در فلسطین اشغالی با نتانیاهو دیدار کرد.

 به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، دور از ذهن است که؛ رویکرد اصلی سفر سامح شکری وزیر امورخارجۀ مصر به اراضی اشغالی فلسطین؛ بازتولید فرآیند به اصطلاح صلح میان فلسطین و رژیم صهیونیستی باشد! چنانچه این موضوع سرپوشی برای نیات واقعی این سفر به شمار می‌آید.

شاید، تقویت روابط دوجانبه، افزایش روند عادی سازی روابط و استفاده از ارتباط رژیم صهیونیستی با کشورهای حوزۀ نیل –به ویژه در سایۀ سفر اخیر نتانیاهو به این منطقه- برای کاهش هزینه‌های مصر و مقدمه چینی برای سفر رسمی نتانیاهو به قاهره می‌باشد.شاید هم سودای کمپ دیوید را در سر دارد.



اخیرا نخستین سفر وزیر امورخارجه مصر به فلسطین اشغالی پس از 9 سال انجام شد. حسنی مبارک رئیس جمهور اسبق مصر نیز قبلا برای تسلیت مرگ اسحاق رابین سفری چند ساعته به فلسطین اشغالی داشت. با این حال مبارک ترجیح می‌داد که "عمر سلیمان" رئیس سازمان اطلاعاتش کانال ارتباطی او با رژیم اسرائیل باشد و نه وزیر امورخارجه تا این روابط در حد مسائل امنیتی باقی بماند.

منطق می‌گوید که؛ شکری و یا حتی خود عبدالفتاح سیسی رئیس جمهور مصر باید به خارطوم و 4 کشور آفریقایی اوگاندا، رواندا، کنیا و اتیوپی (کشورهای حوزه نیل) که؛ نتانیاهو در جریان سفرهای اخیرش به آنجا سرزده بود می‌رفتند؛ تا پیامدهای سفر نتانیاهو را محدود کنند؛ ولی متأسفانه آنچه که باید اتفاق می افتاد با آنچه که صورت گرفت کاملا تفاوت دارد.

مصر بسیار نگران سفر دوره ای نتانیاهو به آفریقا بود و برخی از رسانه های مصری این نگرانی را آشکارا اعلام کردند. برخی از تحلیل‎گران، اسرائیل را متهم کردند که درحال «تشنه کردن» مصر و خفه کردن آن و بی ثبات کردن امنیت سیاسی و آبی آن است. حالا اگر کابینه نتانیاهو اصرار بر از بین بردن این نگرانی داشت، باید نماینده‌ای را به قاهره می فرستاد تا مصری‎ها را آسوده خاطر کند و اطلاعاتی درباره موضوع‎هایی که در این سفر مورد بررسی قرار گرفت، ارائه می کرد اما آن چه رخ داد کاملا برعکس بود و این نشان دهنده تکبر و نگاه تکبر آمیز اسرائیل در تعامل با مصر یا هر کشور عربی دیگر است.

سفر اخیر وزیر خارجه مصر به سرزمین‌های اشغالی همراه با علامت سوال می‌باشد. واقعا در پشت پرده این سفر چه می‌گذرد؟ آیا مصر باز هم فرش قرمزی برای تل آویو پهن خواهد کرد؟ اساسا قاهره به عنوان یک کشور عرب منطقه از تحکیم روابط با رژیم اشغالگر قدس به چه افقی می‌نگرد؟

 در روزگاری که دولت قاهره دارای بحران‌های سیاسی داخلی است و از طرفی لیبی، سوریه، عراق درگیر بی‌سابقه‌ترین جنگ‌های منطقه‌ای هستند و بطور کلی منطقه با محوریت صهیونیسم در التهاب است؛ آیا دولتمردان سرزمین عجایب برای درمان مشکلات سیاسی خود در قدس اشغالی به دنبال قرص مسکن و درمان مقطعی می‌گردند آن هم با نسخه عبری صهیونیستی؟!


"جعفر قناد باشی" کارشناس مسایل آفریقا و خاورمیانه، پیرامون سفر اخیر وزیر خارجه مصر به سرزمین‎های اشغالی و محورهای آن، در گفت‎وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار داشت:

 نظامیان حاکم بر مصر در حال حاضر به دلیل مواجهه با انتقادها و نارضایتی‌هایی که دارای جنبه‌های اقتصادی، سیاست خارجی و ... ، آنها به دنبال کسب مشروعیت بیشتری در منطقه و‌ آفریقا هستند. دولت قاهره سعی دارد یک چهره میانجی‌گرایانه در مسئله فلسطین از خود نشان دهد تا مشکلات  را در تعمیق روابط با تل آویو حل و فصل کند.


وی تصریح کرد: البته روابط قاهره - تل آویو از ابتدا در سطح مطلوبی بوده است. ژنرال سیسی رئیس جمهور کنونی مصر؛ در دوران حکومت مبارک بیشترین همکاری را با رژیم صهیونیستی در تجزیه ارتش مصر از عناصر ضد صهیونیستی انجام داده است. دولت سیسی مورد تأیید رژیم صهیونیستی بوده چرا که شرایط را تل آویو را تأمین خواهد نمود.  دولت مصر در مرزهای غزه، همه راه‌های ارتباطی فلسطینیان به بیرون از مرزها را مسدود کرد و این نشان دهنده حسن نیت وی به تل آویو است.

وی در ادامه افزود: از طرفی دولت سی سی بیشترین همکاری را در ادامه محاصره غزه با رژیم اشغالگر قدس صورت داد. وانمود می‎شود، سفر وزیر خارجه مصر، بمنظور حل مسائل فلسطین است.


 در دوره مبارک هم قاهره حل موضوع فلسطین را در مناسبات با تل آویو جست‌وجو می‌نمود. امروز نمایش دروغین حمایت از فلسطینیان از سوی قاهره برهمگان مبرهن است. از دیگر جنبه‎های سفر وزیرخارجه مصر به سرزمین‌های اشغالی؛ میتوان بر حمایت از رژیم سعودی اشاره کرد.


قناد باشی در پایان می‎افزاید: در حال حاضر ریاض بیش از پیش روابط خود را با دولت خود خوانده اسرائیل علنی کرده است و برای آنکه به این گونه روابط مشروعیت بخشیده شود، نیازمند آشکار شدن مناسبات سایر کشورها با تل آویو است. لذا سفر سامح شکری نوعی همکاری و همیاری با ریاض تلقی می‌گردد. البته باید گفت با توجه به فضای انقلابی در مصر، حکومت بیم آن دارد تا نارضایتی‌ها تشدید شود. از این‌رو محتاطانه پیش می‌رود.


 به طور کلی باید عنوان نمود: ژنرال سیسی به دنبال تکمیل مواضع مبارک، گسترش مناسبات با رژیم صهیونیستی را در دستور کار خود قرار داده است.

گزارش از محمدرضاشجاعیان

انتهای پیام/

 



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار