اصفهان؛

هزینه های تولید بلای جان صادرات

صادرات اصفهان دستخوش هزینه های تولید شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان اصفهان گفت: عمده‌ترین کالاهای صادراتی از گمرک اصفهان مواد پتروشیمی با ۲۶درصد، آهن‌آلات و فولاد با ۲۲درصد، محصولات کشاورزی ۱۸درصد، مصنوعات آهن و چدن ۹درصد و محصولات لبنی با ۶درصد است.

عبدالوهاب سهل‌آبادی افزود: مهم‌ترین کشورهای مقصد کالاهای صادراتی اصفهان، عراق ۳۶درصد، افغانستان ۲۲درصد، پاکستان ۱۵درصد و ترکمنستان با ۶ درصد بوده است.

وی با اشاره به اینکه ۵۸درصد از صادرات گمرک استان اصفهان به دو کشور عراق و افغانستان بوده، ادامه داد: در ۳ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶۱میلیون دلار صادرات اصفهان به این دو کشور کاهش داشته است.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان اصفهان درباره صادرات کالاهای اصفهان تاکید کرد: سال گذشته ۳۳۰میلیون دلار کالا از استان اصفهان به خارج از کشور صادر شده این در حالی است که ۱۷هزار و ۳۸۱ تن کالا به ارزش ۵۸میلیون و ۵۱۵هزار دلار واردات داشته‌ایم که در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۳، از لحاظ وزن ۳درصد کاهش داشته و از لحاظ ارزش تغییر نداشته است.

رییس انجمن مدیران صنایع اصفهان گفت: این استان به قطب سوم تولید سیب‌زمینی درایران معروف است وسالانه بیش از ۷۰۰هزار تن تولید سیب زمینی دارد. درحال‌حاضر بیش از ۳۰درصد محصولات کشاورزی در این استان کشت می‌شود که نیاز صنایع تبدیلی و فرآوری را برطرف می‌کند.

مصطفی حجه‌فروش افزود: تلاش خواهیم کرد قیمت تمام شده محصولات کشاورزی و صیفی کاهش پیدا کند تا بتوانیم در بازارهای هدف به ویژه کشورهای همسایه رقابت چشمگیری داشته باشیم.

وی ادامه داد: اگر وزارت جهاد کشاورزی برنامه‌ریزی دقیقی برای بهبود وضعیت کشاورزی داشته باشد و به کشاورزان آگاهی و آموزش بدهد می‌توان برداشت بیشتری از یک هکتار زمین داشت و به جای ۳۰ تن محصول می‌توان ۶۰ تن برداشت کرد این در شرایطی است که درحال‌حاضر بیش از ۳۰درصد محصولات کشاورزی در استان اصفهان کشت می‌شود که نیاز صنایع تبدیلی و فرآوری را برطرف می‌کند.



انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.