ریاض تلاش برای عادی‌سازی روابط با تل آویو را رد کرد

وزارت خارجۀ عربستان می‌گوید: سفر شماری از شهروندان سعودی از جمله یک ژنرال بازنشسته ارتش این کشور به اسرائیل، با مواضع ریاض در خصوص رژیم تل‌آویو ارتباطی ندارد.


به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پرس تی وی ، روزنامۀ الحیات چاپ عربستان چهارشنبه به نقل از یکی از مقامات وزارت خارجه عربستان که نامش فاش نشد نوشت: ملاقات بی سابقه شهروندان سعودی با برخی شخصیت های اسرائیلی با مواضع دولت عربستان سعودی در خصوص اسرائیل ارتباطی ندارد. این مقام سعودی همچنین از اسرائیل با عنوان "سرزمین‌های اشغالی" نام برد.

موضوع رابطه عربستان با رژیم اسرائیل بارها مطرح شده است. سال 2002 در طرح ملک عبدالله که به عنوان «طرح عربی» برای صلح در خاورمیانه شناخته می‌شود، تصریح شده کشورهای عربی حاضرند در برابر تشکیل دولت فلسطین در مرزهای 1967 نه تنها با اسرائیل رابطه برقرار کنند بلکه روابط خود با این رژیم را «عادی سازی» کنند. 

به اعتقاد کارشناسان این احتمال وجود دارد که عربستان با توجه به تحولات منطقه ای و در ادامه مسیر تقابل و دشمنی با ایران روابط خود را با رژیم اسرائیل را عادی نماید. 

این در حالی است که رسانه های اسرائیلی  اوایل هفته جاری (2 مرداد) از سفر انور عشقی، ژنرال بازنشستۀ عربستانی، به تل آویو و دیدار با مقامات این رژیم خبر دادند.

بر اساس گزارش‌ها، عشقی با دور گولد، قائم مقام وزیر امورخارجه اسرائیل، و ژنرال یوآو مردوخای، از مقامات ارشد وزارت امورخارجه اسرائیل، دیدار کرد.

این ژنرال بازنشسته سعودی که به همراه هیأتی متشکل از تجار و دانشگاهیان سعودی به تل‌آویو سفر کرده بود با برخی از اعضای پارلمان اسرائیل نیز دیدار کرد.

ریاض و تل‌آویو هیچ‌گونه روابط رسمی با هم ندارند و عربستان شهروندان خود را از سفر به اسرائیل منع می‌کند.

این کشور همچنین برای ساکنین سرزمین‌های اشغالی روادید صادر نمی‌کند.

اگرچه گفته می‌شود سفر غیرمنتظرۀ عشقی به اسرائیل کاملا غیررسمی بوده اما بر اساس قوانین عربستان، سفر به اسرائیل باید با تأیید ریاض انجام شود.

اسرائیل با بیشتر کشورهای عربی خاورمیانه رابطۀ دیپلماتیک مستقیم ندارد اما با شماری از آنها رابطۀ اقتصادی دارد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار