تحول در علوم‌ انسانی زمینه‌ساز پیشرفت کشور

رییس دانشگاه تهران گفت: علوم انسانی به مثابه بستر و اصول نظری تمامی علوم، نقش و جایگاه مهمی در اقتصاد مقاومتی و تحول در آن زمینه ساز پیشرفت کشور می شود.

محمود نیلی احمد آبادی رییس دانشگاه تهران در گفت و گو با خبرنگار حوزه دانشگاهی  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان  گفت: امروزه علوم انسانی همانند چتری بر همه ابعاد زندگی بشر سایه گسترانده و به لحاظ بنیادی و کاربردی نقش بارزی در فرآیند توسعه جوامع ایفاء می نماید. در این راستا ایجاد تغییر در علوم انسانی از جمله محورهای مهم تحول فرهنگی در حیطه انقلاب اسلامی به شمار می رود. 

وی ادامه داد: اساسا تحول در علوم‌ انسانی زمینه‌ساز پیشرفت  کشور است آنچه که امروز نیاز مجامع آکادمیک کشور در حوزه علوم‌ انسانی محسوب می‌شود، نوعی دگرگونی نظام‌مند بر اساس سیره فکر و اندیشه اسلام است.

نیلی احمد آبادی گفت: علوم انسانی به مثابه بستر و اصول نظری تمامی علوم، نقش و جایگاه مهمی در اقتصاد مقاومتی و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت دارد. تحول و توسعه جامعه از جنبه های فرهنگی، اجتماعی، توسعه اقتصادی، کارکردهای سیاسی و پرورش باورها و تفکرات در گرو پیشرفت و بومی سازی علوم انسانی است. توجه به کارایی ها و بومی سازی علوم انسانی، باعث رشد و بهبود عرصه های علمی جامعه و غنی سازی فرهنگ و رشد اقتصاد اجتماع می شود.

رییس دانشگاه تهران افزود: رویکرد بومی سازی علوم انسانی یک حرکت سازمان یافته و فرآیندی چندگانه و چند ساختاری است.

نیلی احمد آبادی بیان داشت: مناظرات همواره عاملی برای رشد علمی در دین بوده‌اند، ضمن اینکه باید مناظرات با تعداد بالا و کیفیت بالاتری انجام شود تا بتواند در انتها به نزدیک شدن حوزه و دانشگاه منجر شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: با عنایت به اینکه تولید علم یک مقوله فردی نیز به شمار می رود، اگر دانشگاهیان با انتخاب ارادی و بر پایه علاقه خویش وارد رشته های انسانی شوند منجر می گردد کنشگران این علوم از سطح پایه تا عالی انگیزه درونی خود را در جهت فعالیت جدی در راستای تولید علوم انسانی اسلامی همچنان حفظ نمایند.

نیلی احمد آبادی یادآور شد: در این مسیر، دانشگاه به مثابه یک نهاد فرهنگی می تواند در راستای فرهنگ سازی الگوی صحیح مصرف به نقش آفرینی بپردازد تلاش دانشگاهیان و علی الخصوص حقوقدانان برای طرح هایی اجرایی در راستای سیاستگذاری و تنظیم قوانین مربوط به اصلاح مصرف در سطح جامعه، ارائه راهکارهای مدیریت بهینه منابع انسانی، بستر سازی برای بهینه سازی مصرف انرژی با استاندارد سازی تولید و غیره را فراهم می کند.

انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار