صندوق حمایت از پژوهشگران با دانشگاه علوم بهزیستی همکاری می کند

رییس صندوق حمایت از پژوهشگران گفت: با توجه به توانمندیهای دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تسهیلات صندوق حمایت از پژوهشگران به محققان این دانشگاه ارایه می شود.

نصرت اله ضرغام  رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور در گفت و گو با خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: با توجه به پتانسیل دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و با امضای تفاهم نامه همکاری ،تسهیلات صندوق حمایت از پژوهشگران برای محققان این دانشگاه قابل ارائه است و پس از استفاده تسهیلات مطرح شده در تفاهم نامه می توان اجرای آن را تمدید کرد.

ضرغام گفت: سالانه دهها هزار نفر از کشور خارج می شوند که برای پیشگیری از این مساله ، باید بتوانیم بهتر مدیریت کنیم و این با روشهای سنتی امکانپذیر نمی باشد.

وی بر نگاه پویا ، کلان و جامع تاکید کرد وافزود: امسال برای اولین بار در شورای پژوهشی جهانی، شرکت کردیم و ایران عضو این شورا شد و در آنجا دیدیم که عمده مساله آنها ، پرداختی به تحقیقات بین رشته ای و ایجاد فرصتهای برابر برای پژوهش ، بویژه برای زنان محقق است .

ضرغام گفت: ما زمانی در صندوق حمایت از پژوهشگران، از ظرفیت های بالقوه حمایت می کردیم اما دیدیم که این حمایت ناقص است و باید کل ظرفیت بالقوه و بالفعل را در نظر بگیریم لذا به سراغ مدارس رفتیم و به مسئولان مدارس گفتیم که می توانیم برای دانش آموزان، کارگاههای روش تحقیق برگزار کنیم و برای  نوآوری هایتان هزینه کنیم و اگر اختراعی داشتید، تمامی هزینه های مربوط به ثبت آن را تقبل کنیم.

وی به نقش والدین در شکوفایی نسل آینده اشاره کرد و اظهارداشت: نتایج تحقیقی نشان می دهد که والدین به رغم علاقه ای که به فرزندان خود دارند ، اما 70 درصد اعتماد به نفس و قدرت ریسک را از فرزندان خود می گیرند و تمرکز ما نیز روی مهدهای کودک، آموزش والدین قبل از تولد فرزند ورسانه ها است، ضمن آنکه از اساتید مقطع کارشناسی برخی دانشگاهها که عمدتا دانشگاههای تهران ، شریف و خواجه نصیرالدین طوسی می باشند، خواستیم تا با تشکیل هسته هایی ، 10 الی 12 دانشجو را تحت نظارت خود بگیرند و نسبت به کیفیت آموزشی آنان ، اخلاق مداری و چگونگی فعالیت دانشجویان ، گزارش بدهند و با بررسی بازخورد آن و کسب نتایج مثبت، این روش را در جاهای دیگر نیز پیاده کنیم. چون معتقدیم که نباید دانشجویان با ورود به دانشگاه به حال خود رها شوند.

935 درخواست برای حمایت از دانشجویان دکتری داریم
نصرت اله ضرغام رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور به پشتیبانی مادی و معنوی صندوق حمایت از پژوهشگران از رساله های دکتری اشاره کرد و گفت: هم اکنون 935 درخواست برای حمایت از دانشجویان دکتری داریم که با بررسی آنها ، به بهترین آنها تسهیلات می دهیم.

ضرغام افزود:در سال گذشته یک هزار و 57 پسادکتری از طریق تفاهم نامه های همکاری، به مراکز علمی و دانشگاهی دادیم بطوری که حقوق یک تا دو سال آنان را تقبل می کنیم و از ظرفیت آنان به نفع توسعه کشور ، استفاده می کنیم.

وی تاکید کرد: تلاش می کنیم فرصتهای برابر برای افراد، فارغ از اینکه کجای کشور قرار دارند ، ایجاد کنیم و پروژه هایی که مربوط به مرزهای دانش هستند و چه طرح هایی که برای جامعه مفیدند ، مورد حمایت قرار بگیرند ، و هیچ اختلافی را بین تحقیقات بنیادی و کاربردی قائل نیستیم و به پروژه های مربوط به هر دو بخش، تسهیلات می دهیم.

وی با اشاره به دریافت حدود یک هزار و 717 طرح پژوهشی و درخواست حمایت از سوی محققان آنها در سال گذشته، گفت: صندوق حمایت از پژوهشگران بیش از 700 طرح از میان آنها را مصوب کرده و مورد حمایت قرار داده است.

ضرغام گفت: تامین هزینه ثبت اختراع و تالیف کتاب و همچنین اعطای کرسی پژوهشی و گرنت از دیگر تسهیلات صندوق حمایت از پژوهشگران است و کارهای پژوهشی تیمی، در اولویت حمایت های ما قرار دارند،ضمن آنکه به دانشمندان و سرآمدان کشور کرسی پژوهشی می دهیم و از طریق آن حمایت 10 ساله ای را از دانشمند صاحب کرسی ترتیب می دهیم.

وی گفت: صاحب کرسی پنج سال اول را می تواند با همکاران ایرانی و هموطنان خود کار کند، اما برای پنج سال دوم باید همکار خارجی داشته باشد و این کار برای جلب مشارکت و استفاده از ظرفیت های خارج از کشور است.

ضرغام گفت: تاکنون به 46 دانشمند ایرانی، کرسی پژوهشی اعطا کردیم که دکتر نجم آبادی رییس مرکز تحقیقات ژنتیک دانشگاه علوم بهزیستی از جمله آنان است و بزودی نیز گرنت پژوهشی به خانم دکتر کهریزی از اعضای هیات علمی این دانشگاه اعطا می شود و این درحالی است که این تسهیلات، با درخواست خودشان ارائه نشده ، بلکه اثرگذاری فعالیت این دانشمندان مورد بررسی قرار گرفته و خروجی فرد ملاک تصمیم گیری صندوق بوده است.

وی گفت: آکادمی علوم چین، بنیاد علم آلمان، بنیاد علوم بنیادین روسیه و انستیتو تحلیل سیستم ها (یاسا) ، از جمله مراکز علمی معتبر دنیا هستند که فعالیت های مشترک با موضوع های مختلف و مورد نیاز کشور را با همکاری آنها انجام می دهیم.

ضرغام افزود: تلاش ما بر این است که از تمام ظرفیت های علمی در داخل و خارج از کشور استفاده کنیم و لذا ، به غیر از سه درصد اعتبارات و درآمد صندوق حمایت از پژوهشگران که صرف هزینه های جاری می شود، مابقی اعتبارات صرف حمایت از پژوهشگران و محققان ایرانی در داخل و خارج از کشور شده است.

انتهای پیام/
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.