اصفهان؛

برگزاری نخستین همایش علمی تخصصی تمدن‌پژوهی اسلامی

نخستین همایش علمی تخصصی تمدن‌پژوهی اسلامی در دانشگاه اصفهان برگزار می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،محمدرضا حیدری رئیس بسیج اساتید دانشگاه اصفهان امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به برگزاری نخستین همایش علمی تخصصی تمدن‌پژوهی اسلامی اظهار داشت: این همایش با حضور 170 نفر از اساتید دانشگاه‌های سراسر کشور که دارای درجه علمی دانشیار و استاد تمام هستند از 9 مرداد تا 12 مردادماه در دانشگاه اصفهان برگزار می‌شود.

وی افزود: مراسم افتتاحیه این مراسم روز شنبه 9 مرداد از ساعت 8 صبح در تالار پیامبراعظم(ص) و هم‌زمان با شهادت امام صادق(ع) برگزار می‌شود که آیت‌الله نمازی نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه کاشان، صلاحی رئیس سازمان بسیج اساتید کشور و دبیرکل مجمع جهانی اساتید مسلمان دانشگاه‌ها، حجت‌الاسلام دکتر خسروپناه دبیر علمی همایش و رئیس مؤسسه حکمت و فلسفه ایران به ارائه بحث می‌پردازند.

رئیس بسیج اساتید دانشگاه اصفهان با بیان اینکه سازمان بسیج اساتید کشور، مجمع جهانی اساتید مسلمان دانشگاه‌ها و دانشگاه اصفهان برگزارکنندگان این همایش هستند گفت: در انتخاب اساتید شرکت‌کننده در این همایش رتبه علمی معیار است و از اساتید رشته‌های مختلف دعوت شده است.

وی بیان کرد: 3 کارگروه علمی به صورت موازی پس از مراسم افتتاحیه کار خود را آغاز می‌کنند و یک کارگاه عملی با حضور مورخان و تمدن شناسان تمدن صفویه و سلجوقیان در میدان امام(ره) که نماد تمدن صفوی است و در مسجد جامع که نماد سلجوقیان است برگزار می‌شود.

حیدری تصریح کرد: حجت‌الاسلام خسرو پناه، منتظرالقائم استاد تاریخ دانشگاه اصفهان، استاد الویری متخصص در تمدن اسلامی، استاد غلامی و نصیری‌فر در زمینه شکل‌گیری، گسترش و رکود تمدن اسلامی، پیشینه تمدن ایران اسلامی، الزامات و موانع شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی، نقش حکومت‌های شیعی در تمدن‌سازی اسلامی، نقش نهادهای علمی و آموزشی در تمدن اسلامی، مطالعه تطبیقی درباره مبانی فکری تمدن اسلامی و تمدن غرب، تمدن نوین اسلامی در منظومه فکری رهبر معظم انقلاب، الگوی توسعه مدنی و تمدن‌سازی نوین اسلامی، نقش و جایگاه طب ایرانی و اسلامی در تمدن اسلامی، تأثیر فرهنگ و تمدن اسلامی در شکل‌گیری تمدن مدرن غرب به ایراد سخن می‌پردازند.

وی ادامه داد: عوامل شکل‌گیری، گسترش و رکود تمدن اسلامی، نقش نهادهای علمی و آموزشی در تمدن‌سازی اسلامی، تأثیر فرهنگ و تمدن اسلامی در شکل‌گیری تمدن مدرن غرب، مبانی فکری تمدن اسلامی و تمدن غرب، الگوی توسعه مدنی و تمدن‌سازی نوین اسلامی، الزامات و موانع شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی، نقش و جایگاه طب اسلامی در تمدن اسلامی و تمدن نوین اسلامی در منظومه فکری آیت‌الله خامنه‌ای(مد ظله العالی) از جمله محورهای این همایش است.

رئیس بسیج اساتید دانشگاه اصفهان درباره اهمیت و ضرورت این نشست علمی بیان کرد: بعضی از تمدن شناسان مطرح می‌کنند که تمدن، جلوه بیرونی فرهنگ یک قوم است و به صورت خاص می‌توان گفت که هر تمدنی یک نرم‌افزار و یک سخت‌افزار دارد، نرم‌افزار یک تمدن متن و حقیقت آن را شکل می‌دهد و مسئله معیشت و زندگی یک قوم در حوزه سخت‌افزار قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه 2 عنصر معنویت و فکر در شکل‌گیری یک تمدن نقش اساسی دارند افزود: عنصر معنویت، تکلیف یک ملت را با مسئله ایمان اخلاق و هنر مشخص می‌کند و عنصر فکر و عقلانیت، مسئله یک ملت را با علم مشخص می‌کند چه این علوم، علوم انسانی و یا علوم پایه باشند.

حیدری با اشاره به مؤلفه‌های تمدن غرب بیان کرد: تمدن غرب در 400 سال گذشته مبانی خود را از آسمان برید و بر عقل بشری تکیه کرد و نماد این تمدن که همان فناوری است امروزه با تهاجم به طبیعت دغدغه‌های مهمی را برای انسان‌ها ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: در مقابل تمدن غربی تمدن اسلامی سرچشمه‌های معرفتی خود را از وحی دریافت کرده است و با محوریت قرآن، یک همزیستی مسالمت‌آمیز با تمامی بشر و طبیعت ایجاد کرده است اما پس از شکل‌گیری تمدن غربی و افول صفویه در ایران، استعمار مدرن، خود را در قالب سلطه بر کشورهای ضعیف نشان داد.

رئیس بسیج اساتید دانشگاه اصفهان با اشاره به سخنان امام راحل و رهبر معظم انقلاب درباره تمدن نوین اسلامی گفت: در مسیر شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی، شکل‌گیری انقلاب اسلامی و استقرار نظام اسلامی صورت گرفته است و باید به دنبال تحقق دولت اسلامی، تحقق جامعه اسلامی و تمدن نوین اسلامی باشیم. 

وی خاطرنشان کرد: شکل‌گیری تمدن، نیازمند عناصر معنوی، عناصر فکری و علمی است که این عناصر باید به صورت متوازنی در کنار هم قرار گیرند تا مقدمه تمدن‌سازی برقرار شود بنابراین کار اصلی این همایش این است که همه اساتید و نخبگان کشور  به درک مشترکی از مفهوم تمدن نوین اسلامی دست یابند.



انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.