بزرگ ترین ورزشکاران تاریخ المپیک+تصاویر

تنها چند روز به شروع مسابقات المپیک 2016 ریو در برزیل باقی مانده و هزاران ورزشکار از صدها کشور در سر تا سر کره خاکی، حداکثر تلاش خود را به کار گرفته اند تا بتوانند سکوی قهرمانی را از آن خود کنند.

گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان - بزرگ ترین رویداد ورزشی بین المللی جهان محسوب می‌شود و هر چهار سال یک بار همه ورزشکاران تمام تلاش خود را برای کسب مدال در این بازیها به کار می گیرند.

تنها چند روز به شروع مسابقات المپیک 2016 ریو در برزیل باقی مانده و  هزاران ورزشکار از صدها کشور در سر تا سر کره خاکی، حداکثر تلاش خود را به کار گرفته اند تا بتوانند سکوی قهرمانی را از آن خود کنند.
 
بزرگ ترین ورزشکاران تاریخ المپیک+تصاویر

از زمان آغاز این بازی ها در اواخر قرن 19 میلادی، ورزشکاران زیادی نام خود را به عنوان بهترین های هر دوره در این رقابت بزرگ ثبت کرده اند، ولی برخی از آنان به رکوردها و افتخاراتی دست یافته اند که نام آن ها را برای همیشه ماندگار کرده است.

در ادامه به معرفی بزرگ ترین ورزشکاران مرد و زن المپیک از ابتدا تا کنون می پردازیم.
 



بزرگ ترین ورزشکاران تاریخ المپیک+تصاویر

جیمی تورپ 2 طلا


جیمی یکی از عجیب ترین ورزشکاران قرن بیستم بود. استعداد منحصر به فرد او در ورزش های حرفه ای مختلف باعث شد، در نظرسنجی ABC Sports و در رقابت با بزرگانی مثل باب روث، مایکل جردن و محمد علی کلی، بتواند عنوان بزرگ ترین ورزشکار قرن بیستم را کسب کند. او نه تنها در فوتبال آمریکایی و بیسبال موفق ظاهر شده بود، بلکه حتی در بسکتبال هم دستی داشت و در رشته های مختلف المپیک شرکت می کرد.

البته شاید موفقیت در رشته های مختلف عمدتا به علت سطح پایین تری از مسابقات در آن سال ها باشد. در سال 1912 بود که جیمی توانست دو مدال طلا را در دو رشته دو و میدانی آن زمان کسب کند. با آن که او دیگر موفق به کسب مدال های بیشتر در المپیک نشد، در رشته های دیگر هم چنان به پیشرفت ادامه داد و نام خود را در تالارهای مشاهیر رشته های مختلفی به ثبت رساند.
 
 


بزرگ ترین ورزشکاران تاریخ المپیک+تصاویر 

جسی اون 4 مدال طلا


جسی اون (Jesse Owen) را می توان یکی از بهترین های تاریخ در رشته دو و میدانی دانست. اون یک دونده آمریکایی تبار بود که در المپیک تابستانی سال 1936 در برلین آلمان حضور پیدا کرد و توانست 4 مدال را از آن خود کند. این 4 مدال مهم ترین افتخارات ورزشی جسی اون بودند ولی اهمیت واقعی برد او در آن سال ها بیشتر از 4 مدال المپیک بود. اون که یک سیاه پوست آمریکایی بود، در حالی در المپیک برلین حضور یافت که آلمان ها این بازی های المپیک را به نوعی تبلیغی برای نژاد برتر آریایی توسط محسوب می کردند و هیتلر و مقامات دیگر امید زیادی داشتند که بتوانند با برتری قاطعانه در المپیک، برتری خود را به رخ دیگر کشور های جهان بکشند.

در این میان جسی اونز کسی بود که با کسب مدال طلا در رشته های دوی 100 متر، پرش طول، دوی 200 متر و دوی 4 در 100 متر، تمام امید های آلمان نازی را بر باد داد. دست ندادن هیتلر با جسی اون هم یکی از مسائلی بود که روز اول مسابقات توجه همه را به خود جلب کرد. البته نظرات مختلفی در این کار، مطرح شده است.
 
 


بزرگ ترین ورزشکاران تاریخ المپیک+تصاویر

اوسین بولت 6 طلا

اوسین بولت مردی است که نام خود را در تاریخ دو و میدانی جهان جاودانه کرده است. او شهرت خود را به خاطر کسب مدال های رنگارنگ و ثبت رکورد های مختلف به دست آورده است. عملکرد این ورزشکار چنان قابل ستایش است که به او «سریع ترین مرد جهان» می گویند.

بولت، سریع ترین مرد جهان، رکورد دوی 100 متر جهان را با زمان 9.58 ثانیه در اختیار خود دارد. او اولین افتخار المپیکی خود را در المپیک 2008 پکن با به دست آوردن 3 مدال طلا تجربه کرد. در آن مسابقات اوسین بولت علاوه بر کسب سه مدال طلا، رکورد هر سه ماده (دوی 100 متر، دوی 200 متر و دوی امدادی 100 متر) را هم جا به جا کرد. البته این تازه شروع کار دونده افسانه ای جامائیکایی بود، زیرا در ادامه او بارها رکوردهای مختلف را شکست. او در المپیک سال 2012 لندن باز هم توانست 3 مدال طلای دیگر را از آن خودش کند. افتخارات مهم دیگر بولت شامل 8 مدال طلا و 2 مدال نقره در جام است.

نکته جالب توجه آن است که اوسین بولت در میان پولدارترین ورزشکاران تاریخ قرار دارد و البته در رشته دو میدانی از این نظر بی رقیب است.

 
 


بزرگ ترین ورزشکاران تاریخ المپیک+تصاویر 

نادیا کومانچی 5 طلا

باید قبول کنیم که ژیمناستیک جزو آن رشته های ورزشی نیست که بتواند مخاطبان زیادی را پای تلویزیون بنشاند (حداقل نه در ایران!). بنابراین اگر نام نادیا کومانچی تا کنون به گوشتان نخورده است، هیچ تعجبی ندارد. نادیا ورزشکار ژیمناست اهل رومانی بود که به خاطر کارنامه بی همتایش در رشته ورزشی خود، به عنوان بهترین و بی نقص ترین ژیمناست در تاریخ شناخته می شود. بیشتر ژیمناست ها کار خود را در دوران نو جوانی آغاز می کنند. استعداد خارق العاده نادیا هم در همین دوران کشف شد. او در المپیک تابستانی 1976 مونترال در حالی که چهارده سال داشت، توانست برای اولین بار امتیاز کامل 10 را از داوران کسب کند.

در واقع تا پیش از نمایش خیره کننده نادیا در آن سال، هیچ کسی حتی فکرش را هم نمی کرد که کسب امتیاز کامل 10 امکان پذیر باشد! در آن مسابقات نادیا موفق به کسب سه مدال طلا، یک نقره و یک برنز شد. در المپیک بعدی هم نادیا موفق ظاهر شد و توانست دو مدال طلا و دو نقره دیگر را به کارنامه موفقیت های المپیکی خود اضافه کند.
 
 


بزرگ ترین ورزشکاران تاریخ المپیک+تصاویر

نیکولای آندریانوف 7 طلا


نیکولای آندریانوف ژیمناست روسی بود که موفق ترین ژیمناست تاریخ تا کنون به حساب می آید. او در دوران حرفه ای ورزش خود توانست 15 مدال المپیک را به دست آورد و با این حساب در جایگاه سوم در رده بندی ورزشکاران پر مدال المپیک قرار گیرد.

وی نخستین بار در سال 1972 مدال المپیک خود را کسب کرد که یک طلا و یک برنز بود. در المپیک بعدی ولی با تمام قوا ظاهر شد و توانست چهار مدال طلا و دو نقره و یک برنز را به خانه ببرد و این اوج دوران ورزشی او بود. در المپیک 1980 او دو مدال طلا، دو نقره و یک برنز دیگر را هم به کارنامه اش اضافه کرد تا جمع مدال هایش را به پانزده برساند. البته در جام جهانی هم چهار مدال طلا و شش نقره به نام او به ثبت رسیده است.
 
 


بزرگ ترین ورزشکاران تاریخ المپیک+تصاویر

مارک اسپیتز 9 طلا


مارک اسپیتز اعجوبه شنا در جهان بود. خارق العاده ترین کار او این بود که توانست در المپیک 1972 در مونیخ هر هفت مدال این رشته ورزشی را تصاحب کند و رکوردی باور نکردنی بر جای گذارد. این رکورد تا سال 2008 که مایکل فلپس دیگر اسطوره شنای جهان در آن شرکت داشت، هم چنان پا بر جا بود. مارک در ابتدا در المپیک 1968 نیومکزیکو 2 مدال طلا، یک نقره و یک برنز آورد و در المپیک بعدی به اوج خود رسید که توانست هفت مدال طلا کسب کند. اسپتز در جمع توانست 33 رکورد مختلف جهانی را جا به جا و به نام خود ثبت کند که بی نظیر است.  
 
 


بزرگ ترین ورزشکاران تاریخ المپیک+تصاویر

کارل لوئیس 9 طلا


کارل لوئیس ورزشکار سابق رشته دو میدانی آمریکایی تبار است. او از سال 1981 تا اواسط دهه 1990 برنده بی چون و چرای ماده پرش طول، دوی 100 متر و دوی 200 متر بود. در این مدت او توانست رکورد تمام ماده های مذکور به اضافه دوی امدادی 100 متر را بشکند. بیش از یک دهه پادشاهی او بر ورزش دو و میدانی جهان به واسطه 65 پیروزی پیاپی حاصل شد که طولانی ترین زنجیره پیروزی در دنیای ورزش در تاریخ است. در واقع او در تمام این مدت با خودش مسابقه می داد که نتیجه آن 15 بار شکستن رکورد دوی 100 متر آن هم با زمان زیر ده ثانیه و ده بار شکست رکورد دوی 200 متر با زمان کمتر از 20 ثانیه بود.

حاصل تلاش او در المپیک 1984 4 مدال طلا، در المپیک 1988 2 طلا و یک نقره، 1992 دو طلا و در سال 1996 یک مدال طلا بود.  پیروزی های مداوم و چشمگیر لوئیس، نام او را در بسیاری از تالار های افتخار و رتبه بندی بهترین ورزشکاران تاریخ قرار دارد.
 
 


بزرگ ترین ورزشکاران تاریخ المپیک+تصاویر

بیرگیت فیشر 8 طلا


بیرگیت فیشر اهل آلمان که در رشته کایاک فعالیت دارد، توانسته با حضور در شش المپیک، نام خود را در رکودداران شرکت در المپیک ثبت کند. او همچنین رکورد جوان ترین و مسن ترین پارو زن تاریخ المپیک را هم در دست دارد. فیشر اولین بار در هجده سالگی و آخرین بار در 42 سالگی در این رقابت شرکت کرد. البته تعداد دفعات شرکت در المپیک تنها افتخار او نیست، بلکه فیشر توانست در طول این دفعات متعدد هشت مدال طلا و چهار نقره کسب کند. در المپیک 1980 او فقط یک مدال طلا برد. در المپیک بعدی عملکرد بهتری از خود به نمایش گذاشت و سه طلا و یک نقره را از آن خود کرد. در المپیک های بعدی هم به ترتیب یک طلا و یک نقره ( 1992)، یک طلا  و یک نقره (1996)، دو طلا (2000) و یک طلا و یک نقره (2004) به دست آورد.
 
 

 
بزرگ ترین ورزشکاران تاریخ المپیک+تصاویر

لاریسا لاتینینا 9 طلا


ورزشکار زن اهل روسیه که به عنوان یکی بهترین ژیمناست جهان شناخته می شود، ولی عملکرد ورزشی او ارزشی بیشتر از رکوردهایش داشت، زیرا توانست یک تنه با پیروزی ها و موفقیت هایش اتحاد جماهیر شوروی را به عنوان غول رقابت های المپیک مطرح کند. او که در المپیک سال 1956 و در ادامه تنش های میان شوروی سابق و آمریکا، توانست چهار مدال طلا، یک نقره و یک برنز کسب کند. او در مجموع در دوران ورزشی خود توانست هجده مدال المپیکی را به نام خود به ثبت برساند. در المپیک های بعدی به ترتیب سه طلا، دو نقره و یک برنز (1960) و دو طلا دو نقره (1964) و دو برنز (1968) حاصل کار این ژیمناست افسانه ای بود. او در جام جهانی هم مدال های بسیار به دست آورد که شامل 9 مدال طلا، چهار نقره و یک برنز می شوند.
 
 


بزرگ ترین ورزشکاران تاریخ المپیک+تصاویر

مایکل فلپس 18 طلا


ماهی پرنده نامی است که به مایکل فلپس نسبت داده شده چرا که این قهرمان بی رقیب المپیک بهتر از هر شناگر دیگر می توانست در آب حرکت کند. مارک اسپیتز که خود سابقه طولانی در شکستن رکورد های مختلف در رشته شنا دارد گفته است که: «مایکل فلپس نه تنها بهترین شناگر تاریخ و بهترین ورزشکار المپیکی جهان است، بلکه به نظر من او بهترین ورزشکار تاریخ هم هست».

فلپس از نظر تعداد مدال هایی که برده است، در صدر جدول تمام ورزشکاران المپیک قرار دارد و با 22 مدال بدون تردید توانسته به خوبی برتری خود بر دیگر ورزشکاران را اثبات کند. او در سال 2004 با کسب شش مدال طلا، دو برنز توانست دو رکورد از خود به جای بگذارد. در المپیک بعدی او حتی عملکرد بهتری را از خود نشان داد و توانست هشت مدال طلا در هشت ماده مختلف را کسب کند و فقط از کسب مدال در 100 متر پروانه باز ماند. در المپیک 2012 نیز او هم چنان به عملکرد خوب خود ادامه داد ولی حاصل کارش چهار مدال طلا و دو نقره بود.

منبع: تابناک

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
فریدون
۱۷:۰۷ ۲۲ تير ۱۳۹۸
بوکسورها بهترین و پرطرفدار ترین ورزشکاران تاریخ هستند.
زنده با ورزش بوکس و تمام بوکسورها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۲ ۰۷ مرداد ۱۳۹۵
مایکل فلپس بهترین ورزشکار تاریخ و دست نیافتنی
Iran (Islamic Republic of)
فریدون
۱۷:۰۶ ۲۲ تير ۱۳۹۸
ولی محمد علی کلی(بوکسور)بهترین ورزشکار و پرطرفدار ترین ورزشکار تاریخ بود و هست و خواهد بود...
آخرین اخبار