گزارش/

دردسرهای یک دندان، وقتی پای عقل در میان است/ رمزگشایی از ماهیت دندان عقل

یکی از مشکلات رایج جوانان، دردسرهای دندان عقل است که شرایط عذاب آور آن بعد رویش، آنها کلافه می کند.

به گزارش خبرنگار کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ یکی از مهمترین و پرکاربردترین اعضای بدن دندان ها هستند و درواقع سلامتی تمام اعضا و جوارح داخلی را آنها تضمین می کنند چرا که نحوه و مدت جویدن مواد غذایی و رعایت بهداشت دهان و دندان از اهمیت خاصی برخوردار است. البته همین عضو پرفایده و مهم گاهی اوقات بخاطر غفلت در مراقبت از آن، تبدیل به درد و دردسری می شود که آرامش روز و بخصوص شب را از فرد می گیرد و کاسه صبرش را لبریز می کند.  

ماجرای دردسرهای یک دندان، وقتی پای عقل در میان است/ رمزگشایی از ماهیت دندان عقل

یکی از نمونه های دندان درد و جراحی لثه، ماجرای دندان عقل در سنین جوانی است که به محض ظهور، فرد را با مشکلات عدیده‌ای روبه رو می کند و تا اسمش به میان می آید همگان به دردسر و دردهایش آشنا هستند.

حالا اگر دندان عقل را  برای خلاصی از تمام دردسرهایش بکشیم چه اتفاق می‌افتد؟ آیا خللی یا نقصانی در عقل ما به وجود می‌آید؟ اگر نه، پس چرا به دندان عقل معروف است؟ این یک شوخی نخ‌نما درباره دندان عقل است که معمولا همه شنیده‌اند اما ارتباط عقل و دندان سوم آسیا کجاست؟

پیشرفتی که آرواره های قوی را از انسان گرفت 
علی‌رضا آشوری متخصص دندانپزشکی با بیان اینکه جمجمه‌های بدست آمده از انسان های اولیه نشان از سه دندان آسیای بزرگ آنها برای جویدن است، گفت: غذاهای انسان‌های اولیه اغلب خام و سفت بوده و آن‌ها برای جویدن این غذا‌ها به دندان‌های آسیای بیشتر و آرواره‌های قوی‌تر نیاز داشته‌اند. 

وی ادامه داد: به مرور با پیشرفت شرایط زندگی، بشر یاد می‌گیرد غذا‌ها را طبخ کند، در نتیجه رژیم غذایی نرم‌تر می‌شود و کم کم نیاز به آرواره‌های قوی‌تر و دندان‌های بیشتر از بین می‌رود، لذا فک انسان در کنار سایر استخوان‌ها به مرور کوچک‌تر می‌شود. 

به گفته وی، با این روند آخرین دندان آسیای بزرگ به تدریج فضای کافی برای رویش را از دست می‌دهد. در نتیجه با افزایش شیوع نهفتگی در این دندان، سومین آسیای بزرگ فک به تدریج در حال حذف شدن از ژنتیک انسان است.

نشانه بزرگ شدنتان را در رویش یک دندان بیابید
آشوری اظهار داشت: معمولا جوانه دندان عقل از حدود سن 11، 12 سالگی شروع به تشکیل می‌کند و بعد از شکل‌گیری فرآیند، رویش، معمولا در سن 18، 19 سالگی آغاز می‌شود.

وی بیان کرد: چون این دندان در سنی رویش پیدا می‌کند که فرد درحال ورود به مرحله بزرگسالی است به آن دندان عقل می‌گویند. البته سن رویش دندان عقل به میزان رشد اسکلت صورت بستگی دارد و در برخی افراد در 16، 17 سالگی دندان عقل تقریبا تکمیل شده ولی در برخی موارد در 20 سالگی هنوز ریشه‌ها کامل نشده‌اند.

دندان عقل خوب یا بد؟
دندان عقلی كه در يک فک بزرگ و جادار، رويش كاملی پيدا كرده و با توجه و دقت خاص از آن مراقبت‌ می‌شود، نه تنها نبايد از دهان خارج شود، بلكه سرمايه دندانی خوبی خواهد بود.

این متخصص دندانپزشکی با اشاره به اینکه دندان عقل سالم (غیرپوسیده و کامل) نیاز به کشیدگی ندارد، افزود: دندان عقل در انتهای دهان رویش پیدا می‌کند، بنابراین احتمال تمیز کردن و رعایت بهداشت آن کمی دشوار خواهد بود اما اگر شرایط رویش یک دندان سالم را داشته باشد و افراد بتوانند بهداشت آن را به خوبی رعایت کنند توصیه به حفظ دندان عقل است.

وی یاد‌آور شد: درهنگام پوسیدگی و اجبار برای کشیدن دندان ششم و هفتم، فرد می تواند از دندان عقل (اگر سالم باشد) خود بعنوان جایگزین استفاده کند.

میکروبها به دندان عقل حمله می کنند
گاهی در پشت دندان عقل‌تان، یك تكه از مخاط قرار دارد كه گاهی روی سطح دندان عقل را می‌پوشاند كه با فشار دندان‌های بالا زخمی می‌شود. گاهی هم مواد غذایی زیر این گوشت اضافی گیر می‌کند و میكروب‌ها هم به این محل هجوم می‌برند، بنابراین چیزی نمی‌گذرد كه در اطراف دندان عقل‌تان یك عفونت دردناك و بدبو ایجاد می‌شود.

در این شرایط شما باید به دندان پزشك مراجعه كنید تا زیر این بافت اضافی را شستشو داده و باقیمانده مواد غذایی را پاك كند، ولی برای این‌كه پس از این دیگر با این مشكل روبه‌رو نشوید، باید با جراحی دندان عقل و خارج كردن آن، این محل تجمع خرده‌های غذایی و میكروب‌ها را برای همیشه از بین ببرید.

با دندان نهفته خود چه باید کرد؟ 
دندان‌های عقل نيمه نهفته يا با رويش‌های نابه‌جا و افقی، كانديداهای مناسبی برای نگهداری نيستند و بايد از دهان خارج شوند. 

جلیل صدرمتخصص دندانپزشکی با اشاره به اینکه رویش دندان عقل موجب اختلال در نظم سایر دندان‌ها می‌شود، عنوان کرد: زمانی که رویش دندان عقل به سایر دندان‌ها فشار آورد و موجب بی‌نظمی آنها شود در این هنگام فرد باید برای بررسی های لازم جهت خارج کردن دندان عقل به یک متخصص ارتودنسی مراجعه کند.

وی بروز دندان عقل را گاهی به صورت نهفته و نیمه نهفته دانست و گفت: در این صورت ابتدا با عکسبرداری باید احتمال کیست، پوسیدگی، وارد کردن فشار به سایر دندان‌ها بررسی و سپس تشخیص های لازم در خصوص شکافتن لثه و خارج کردن دندان عقل گرفته شود.

صدر تاکید کرد: اگر افراد به خصوص زنان در سن 30 تا 40 سالگی دارای دندان عقل نهفته باشند باید هر چه سریع‌تر به مراکز درمان دندانپزشکی مراجعه کنند زیرا با افزایش سن احتمال بروز عوارض جانبی مانند تحمل نکردن درد، ترمیم نشدن بخیه و غیره بعد از کشیدن دندان عقل افزایش پیدا می کند.

وقتی عقل فدای ارتودنسی می شود
گاهی ممكن است شما فضای كمی برای حركت دادن دندان‌ها و مرتب كردنشان داشته باشید. در این شرایط گاهی متخصص ارتودنسی قبل از شروع درمان ارتودنسی به شما توصیه می‌كند دندان عقل‌تان را با جراحی از دهان خارج كنید؛ به‌ویژه هنگامی كه لازم است برای مرتب كردن دندان‌هایتان، دندان‌های آسیا را عقب بكشید.

همچنین گاهی شما دندان‌هایتان را ارتودنسی می‌كنید و همه دندان‌ها پس از خاتمه مدت درمان مرتب می‌شوند، ولی هنوز مقداری شلوغی در دندان‌های جلوی فك پایین باقی است. در این مورد نیز ممكن است دندان پزشكتان به شما توصیه كند كه دندان عقلتان را جراحی كنید تا این بی‌نظمی اندک باقی‌مانده نیز برطرف شود. 

جراحی، آسان ختم به خیر می شود  
اگر مقدار كافی از تاج دندان در منطقه دهان ظاهر شده و وضعيت مناسبی داشته باشد، كشيدن آن اغلب آسان است و نيازی به جراحی ندارد، اما در شرايط پيچيده‌تر، برای خارج كردن دندان عقل نياز به جراحی است كه باید اين كار توسط متخصص و با وجود امكانات كافی انجام شود.

برای جراحی دندان عقل برشی بر روی لثه انجام شده و در صورت نياز مقداری از استخوان فک برداشته مي‌شود. دندان ممكن است به صورت يک تكه خارج يا برای سهولت خروج از فک به قطعات كوچک‌تری تقسيم شود. در نهايت لثه ناحيه جراحی به كمک بخيه، بسته خواهد شد.

به هر حال نكته مهم اين است كه برای جراحی و يا كشيدن دندان عقل، ناحيه مورد نظر كاملا بی‌حس می‌شود و اصولا دردی احساس نمی شود.

گزارش از محیامعصومی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.