نیویورک تایمز: آمار حیرت انگیز گوگل در سه ماه دوم سال مالی 2016

گزارش سه ماهه دوم شرکت گوگل، در همه زمینه ها حاکی از پیشرفت روز افزون این غول فناوری جهان است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روزنامه نیویورک تایمز، شرکت گوگل یکی از شرکت های موفق است. درآمدهای گوگل گاهی به قدری افزایش می یابد که شرکت هایی به گستردگی آن، آرزویش را دارند. هفت قلم از محصولات آن، بیش از یک میلیارد کاربر دارند. این میزان در دوره‌ پیش از دیجیتال، غیرقابل تصور بود. اقدام شرکت برای شناساندن خود با شرکت مادر به نام آلفابت، که با جابه جایی برخی از پرسنل عالی رتبه شرکت انجام گرفت، غیر منتظره بود؛ اما همه آن را تحسین کردند. 

سرمایه گذاران و تحلیلگران، دلیلی نمی بینند که این شادی در کوتاه مدت خراب شود و ارزش آلفابت در حال حاضر به بیش از 500 میلیارد دلار می رسد. این روند در گزارش سه ماهه دوم درآمدهای شرکت که روز پنج شنبه بعد از تعطیلی بازارها منتشر شد نیز تایید شد. این میزان موفقیت از خوشبینانه‌ترین پیش بینی‌ها هم بهتر بود. 

بر این اساس، درآمدهای گوگل نسبت به سال گذشته، 21 درصد افزایش یافت و با 750 میلیون دلار بیشتر از رقم پیش بینی ها، به 21 میلیارد و 500 میلیون دلار رسید. 

درآمد هر سهم نیز به استثنای برخی اقلام خاص، بیشتر از پیش بینی ها بود و به 8 دلار و 42 سنت رسید. سال گذشته همین مبلغ، 6 دلار و 99 سنت بود. 

این اتفاق سبب خرسندی بازار شد. سهم آلفابت که طی معاملات عادی به حاشیه رفته بود، بعد از چند ساعت، بلافاصله 4 درصد افزایش داشت. 

عملکرد سه ماه اول گوگل باعث کاهش ارزش سهام و بحث و جدل هایی در این خصوص شده بود که احتمالا روزهای طلایی تسلط این شرکت بر دنیای جستجو و تبلیغات، در آستانه از میان رفتن است. 

هنگام صحبت های مدیران اجرایی با تحلیل گران، خبری از این نگرانی ها نبود. گوگل در جستجوها، دوباره به اوج رسید. اما حالا سلامت شرکت در حضورش در تلفن های همراه مردم منعکس می شود که نه تنها از طریق تبلیغات، بلکه از طریق سیستم عامل اندروید هم هست. 

ساندار پیچای، مدیر عامل اجرایی گوگل -- جایی که بخش اعظم درآمد و سود شرکت را ایجاد می کند -- گفت: «قدرت این سه ماهه به تلفن های همراه مربوط می شود. این کار، روش جذب اطلاعات برای مردم را دگرگون کرد و محصولات گوگل، بخش اصلی و مورد علاقه این تجربه شد.»

پاییز گذشته، گوگل در نما و توزیع تبلیغات خود، تغییراتی داد که باعث افزایش درآمد آن شد. تعداد کلیک های سه ماهه دوم در مقایسه با سال گذشته، 29 درصد بیشتر شد. پیشتر نیز در سه ماهه اول، تعداد کلیک ها گوگل روند صعودی داشت. هزینه مجموع بابت هر کلیک از سال 2015 تا کنون، 9 درصد کمتر شده است و سه ماهه اول هم همین طور بود. 

پیچای در سخنان خود به تب بازی پوکمون گو هم اشاره کرد و گفت: «فکر کنم چندتایی از شما هم دارید آن را بازی می کنید.» سال گذشته، گوگل، شرکت نیانتیک، ارائه کننده این بازی را هم به مجموعه خود اضافه کرد.

بیشترین نگرانی و نارضایتی سهام داران گوگل، ممکن است بابت اقدامات پر از ریسک آلفابت مانند خودروهای بدون راننده و تحویل کالا با هواپیماهای بدون سرنشین باشد که هنوز در مراحل اولیه خود به سر می برد. 

برخی تحلیل گران معتقدند گوگل دیر یا زود باید در شرکت خود، دست به اقدامات نوآورانه بزند. مسئله دیگر نگران کننده در مورد گوگل، اتهامات اروپایی ها بابت سوء استفاده گوگل از برتری اش در جستجوها، تبلیغات و اندروید است که ماه جاری مطرح شد. شاید به همین دلیل، گوگل مجبور شود میلیون ها دلار غرامت بپردازد که برای شرکت، مبلغ نگران کننده ای نیست اما می تواند مانعی بر سر نوآوری هایش باشد. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار