آزمایشگاه مرجع غذا و دارو اعلام کرد؛

تنباكوهای آغشته به مواد مخدر در رستوران های سنتی

شكرچی وجود فلزات سنگين و مواد مخدر را در قليان هاي سنتی و ميوه ای تاييد كرد و گفت: قليان از سيگار بسيار مضرتر است.

مريم شكرچی رييس آزمايشگاه آناليز فرآورده های دارويی و مخدر در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛گفت: طبق آناليزهاي صورت گرفته در آزمایشگاه غذا و دارو، تنباکو های مورد استفاده در رستوران های سنتی علاوه بر داشتن توتون حاوی ترکیبات فزاينده همچون اسانس های مختلف هستند.

وي ادامه داد: زمانی كه این اسانس ها توسط زغال قلیان می سوزد ترکیبات سرطان زا و خطرناکی را وارد سیستم تنفسی فرد می کند.

شکرچی تصریح کرد: دود ناشی از برخی تنباکو ها همچون اسانس نعنایی موجب سوختن منتول موجود در اين تنباكوها و توليد ماده سرطان زا به اسم بنزن می شود.البته به طور كلی سوختن سایر این تنباکو ها برای سلامت فرد مضر است.

وی در خصوص نوع ترکیبات آزاد شده از سوختن تنباکو ها بیان کرد: این ترکیبات انواع آلدهیدها ، مثل بنزآلدهید ،فرمالدهید ،ترکیباتی مانند بنزن و ترکیبات مضر دیگر همچون فلزات سنگین را شامل مي شود كه تمام اين تركيبات براي سلامتی انسان مضر هستند.

 رييس آزمايشگاه آناليز فرآورده های دارويی و مخدر در خصوص موادی که به صورت دستی در تنباکو ها اضافه می شود ،افزود: متاسفانه اين مواد مخدر از سرگل گیاه شاه دانه به دست مي آيند، گياهی كه از آن حشيش استخراج مي شود. بسياری از مصرف کنندگان قلیان متوجه وجود اين مواد سرخوش كننده، نمي شوند. 

وی در پاسخ به سوالی در خصوص تفاوت های میان تنباکوهای مورد استفاده در قلیان های سنتی و میوه ای اظهار داشت: هر 2 قلیان حاوی توتون هستند اما در قلیان های سنتی هیچ گونه ماده جدیدی اضافه نمی شود ولی سوختن مواد موجود در قلیان ها یا تنباکوهاي میوه ای،موجب بوجود آمدن مواد سرطان زا و مضر برای بدن می شود.

شکرچی در خصوص عوارض این تنباکو ها در بدن بیان کرد: استفاده از این تنباکوها در کوتاه مدت عوارضى همچون فشار خون ،عوارض قلبی عروقی و افزایش التهاب را به همراه دارد و در طولانی مدت بر روی اندام هاى در معرض آسیب  از جمله ریه و سیستم تنفسی اثر منفی می گذارد و منجر به بیماری های سرطانی،قلبی عروقی و تنفسی می شود.

 رييس آزمايشگاه آناليز فرآورده هاي دارويی در خصوص تفاوت های سیگار و قلیان بيان كرد: هردو برای سلامتی خطرناک هستند اما متأسفانه در فرهنگ عامه این گونه رواج پیدا کرده است که دود قلیان چون از آب عبور می کند مضر نمی باشد. این تصور غلط است.

وی اضافه کرد: محیط هایی که در آن ها قلیان مصرف می شود خطرناک هستند زیرا این محیط هاي سربسته موجب مسمومیت برای افراد حاضر در محيط می شود.

شکرچی يادآور شد: وجود فلزات سنگین از جمله آرسنیک و کروم در قليان ها نيز می تواند به راحتی تبخیر شده و وارد سیستم تنفسی شود.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۶ ۰۸ مرداد ۱۳۹۵
خوب پس چرا فروشش مجاز!!!
آخرین اخبار