یک شاعر در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

قالب‌های شعری نباید در تقابل با هم قرار بگیرند

قالب‌های شعری کلاسیک و مدرن باید پر کننده خلأهایی باشند که در هر گونه شعری وجود دارد.

علی داوودی شاعر در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  در خصوص ارتباط قالب های شعری با یکدیگر گفت: یکی از تفاوت های شعر مدرن با شعر کلاسیک در این است که در قالب شعری نو و سپید و امثال آنها، دست بازتری برای بیان مباحث و اندیشه ها داریم ولی به طور کلی هیچ قالب شعری، ارجحیت و یا کمبودی نسبت به قالب‌های دیگر ندارد.

وی ادامه داد: موضع‌گیری شاعر یک قالب در مقابل شاعران دیگر درست نیست، چرا که قالب های شعری باید پر کننده خلأ همدیگر باشند و نباید با هم تقابل داشته باشند.  واضح است که در شعر کلاسیک به جهت وزن و تسلط موسیقی برای توده مردم جذابیت وجود دارد اما در شعرهای نو امکان طرح بحث، چالش و حتی طرح مسائلی با جنبه جهانی وجود دارد.

داوودی افزود: اینکه یک شاعر به طرف کدام قالب شعری می ‌رود، به فضای ذهنی و تربیتی و فرهنگی او ارتباط دارد. حتی به نظر من در شعر سپید کمبود هم داریم و این قالب شعری فراگیر نیست.

این شاعر تصریح کرد: برای هر قالب شعری، تلاش زیادی برای شعر گفتن نیاز است. هرچند توانایی سرودن شعر، نوعی جوشش از درون است. معمولا شاعران سپیدگوی توانایی غزل گفتن هم دارند. به طور مثال سید علی موسوی گرمارودی از شاعران بزرگ شعر سپید است که قصیده های خیلی خوبی هم از وی منتشر شده است.  
 
لازم به ذکر است؛  بزودی مجموعه شعری با عنوان «72 نیمایی عاشورایی» از علی داوودی  منتشر می شود.
 


انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار