ارز تک نرخی می‌شود/رکود از اقتصاد کشور رخت بر می بندد؟

بانک مرکزی در صدد آن است که با ادامه سیاست کاهش نرخ سود بانکی ، ارز را نیز تک نرخی کند .

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بعد از نوسانات شدید قیمت ارز در دولت قبل، زمزمه های تک نرخی شدن آن از ابتدای دولت یازدهم شروع شد که تاکنون اجرای آن  به دلایل مختلف وارد فاز عملیاتی نشده است.

اما به تازگی ولی الله سیف رئیس بانک مرکزی اعلام کرد که امسال قرار است سیاست ها و برنامه ریزی های مربوط به یکسان سازی نرخ ارز عملیاتی شود و در این مسیر اقداماتی تدریجی در دست انجام است تا بانک ها مجاب شوند که با ارز آزاد بتوانند عملیات ارزی انجام دهند.

سیف افزود:اکنون ممنوعیت های گذشته برای انجام عملیات ارزی برداشته شده و صادرکنندگان می توانند با اطمینان خاطر، ارزهایشان را به نظام بانکی عرضه کنند و در مقابل بانک ها هم می توانند از این ارزها برای گشایش اعتبار به منظور واردات محصولاتی که ارز آزاد دارند، استفاده کنند.

رئیس کل بانک مرکزی بیان کرد: این اقدام باعث می شود خطری که صادرکنندگان و وارد کنندگان در انجام فعالیت ها با ارز چند نرخی داشتند، کاهش یابد و فعالیت ها در بستر امن نظام بانکی انجام گیرد.

**تسریع در تک نرخی شدن ارز یکی از الزامات کشور است

در همین راستا محمد رضا پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار بورس،بانک و بیمه گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان اظهار داشت: در حال حاضر یکی از فاکتور های مهم در حوزه اقتصادی، نرخ ارز است که بر روی دیگر متغیر ها تاثیر می‌گذارد و آثار آن در دیگر بخش های مختلف کاملا مشخص است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه اذعان کرد: در هر کشوری که پدیده چند نرخی شدن ارز وجود دارد زمینه برای فساد و نابسامانی اقتصادی و رانت خواری ایجاد می شود که تمام تلاش این کشور ها در جهت هدایت آن به سمت تک نرخی شدن است.

به گفته وی از سال 91 تاکنون وجود نرخ های چند گانه اثرات نامطلوبی را در زندگی مردم ، فعالان اقتصادی و کل مجموعه نظام اقتصادی کشور گذاشته است.

ابراهیمی با بیان اینکه تک نرخی شدن ارز یکی از اصلی ترین چالش های نظام اقتصادی است گفت: دولت و بانک مرکزی باید هر چه سریعتر به سمت تک نرخی شدن ارز حرکت کنند و از آن در جهت اتخاذ تصمیمات بهینه  در اقتصاد کشور کمک بگیرند.

وی با بیان اینکه مجلس از این امر استقبال می کند عنوان کرد : ارز چند نرخی حضور دلالان را در بازار افزایش می‌دهد و باعث می‌شود مردم با هزینه بالاتری کالای مورد نظر را خریداری کنند که این امر باعث حذف دلالان می‌شود.


***آزادسازی نرخ دلار باید با احتیاط بیشتری صورت گیرد

موسی الرضا ثروتی نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی در این خصوص به خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران گفت:با آزاد شدن نرخ ارز انگیزه صادر کنندگان برای صادرات افزایش می یابد و به دنبال آن بر میزان صادرات کالای کشور نیز افزوده می شود.

وی با اشاره به اینکه اگر فروش ارز به طور کامل آزاد شود امکان سوء استفاده نیز بیشتر است تصریح کرد :آزاد شدن خرید و فروش ارز حضور دلالان را در این بازار افزایش می دهد که این امر سبب کمبود ارز در بازار می شود؛ اشخاصی در این میان با خریدن ارز و نگهداری آن تعادل بازار را بر هم می زنند که بهتر است در این خصوص بانک مرکزی با احتیاط بیشتری عمل کند.

وی با اشاره به اینکه آزادسازی در بازار ارزهایی به غیر از دلار مشکل چندانی به وجود نمی آورد افزود: در حوزه دلار محدودیت هایی وجود دارد زیرا از تغییر قیمت های ناگهانی در امان است؛به عنوان مثال قیمت یورو بعد از نظر سنجی انگلستان افزایش یافت یا لیر ترکیه بعد از جریان کودتا سقوط کرد اما دلار در محدوده ثابتی باقی مانده است با توجه به این شرایط  بانک ها نیز علاقه ای ندارند ارزهایی را نگهداری کنند که اطمینانی به ثبات ارزش آن نیست.

ثروتی تصریح کرد: به تبع آزادسازی نرخ دلار ،عرضه آن در بازار محدود می شود که  این امر افزایش قیمت را به همراه دارد از این رو بانک مرکزی باید با احتیاط عمل کند البته دولت وعده داده که تا پایان سال تمام ارزها آزاد شود اما به طور کلی در رابطه با نرخ دلار باید مراقبت بیشتری شود تا در صورت تقاضا با کمبود مواجه نشود و به تبع آن قیمت ها افزایش پیدا نکند.

* جلوگیری از رانت خواری با تک نرخی شدن ارز

کرمانشاهی عضو هیات مدیره اتحادیه ملی محصولات کشاورزی اتاق ایران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت : دولت و بانک مرکزی به عنوان ناظر و سیاست گذار در حوزه ی پولی و مالی باید فعالیتی هایی در زمینه ی تک نرخی شدن ارز انجام دهند تا اقتصاد کشور با یک شفاف سازی رو به رو شود و این امر باید به دور از رانت خواری باشد .

وی ادامه داد: چندگانه بودن  نرخ ارز می تواند معضلاتی در حوزه تجارت کشور بوجود آورد ، و آزاد شدن نرخ آن یکی از قدم های مثبت در این زمینه است .

کرمانشاهی ادامه داد:محدودیت در اقتصاد موجبات فعالیت های زیرزمینی از جمله قاچاق را در کشور فراهم می کند ، به طوریکه این معضل ضربات جبران ناپذیری به تولید می زند این در حالیست که با اجرای این امر می توان از رانت خواری و فعالیت های اقتصادی غیر مجاز جلوگیری نمود .

 وی افزود : نرخ ارز را عرضه و تقاضای بازار باید تعیین کند و آن را باید در جهتی حرکت داد تا کشور بتواند  در حوزه ی  کسب و کار ، تولید و صادرات از رکود خارج شود .

وی اظهار داشت : بخش خصوصی و تعاونی نیز باید نقش تصدی گری در بازار را ایفا نماید ؛در واقع تولید ، تجارت ، صادرات و واردات باید در جهت رقابتی شکل بگیرد تا نرخ ارز نیز همانند سایر مکانیزم ها در حوزه ی اقتصاد ، در بازار تعیین شود.

کرمانشاهی بیان کرد : آزاد سازی ارز یک قدم مثبت در راستای کاهش مشکلات تولید و رکود به شمار می آید.

وی اذعان داشت :  امید است تا 5 الی 10 سال آینده به سازمان تجارت جهانی بپیوندیم و کشور را به سوی رقابتی شدن پیش ببریم .

عضو هیت مدیره اتحادیه ملی محصولات کشاورزی اتاق ایران تصریح کرد:نرخ ارز یکی از مکانیزم های اصلی در موارد پولی و بانکی اقتصاد کشور است و امیدواریم با تک نرخی شدن آن کیفیت محصولات تولیدی روز به روز افزایش یابد و صنایع داخلی بتوانند وارد عرصه ی رقابت  بین المللی شوند .

افزایش قیمت اجناس پس از آزادسازی نرخ ارز مقطعی خواهد بود

عباسعلی ابونوری کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان تصریح کرد :اگرچه دولت در کوتاه مدت  می تواند بر روی نرخ ارز تاثیر بگذارد اما در بلند مدت به ناچار باید نرخ ارز آزاد شود چراکه در غیر اینصورت نمی توانیم عضو سازمان تجارت جهانی شویم .

وی گفت : با آزاد سازی نرخ ارز امکان افزایش قیمت برخی مواد خوراکی  و غیر خوراکی وجود دارد البته این امر مقطعی بوده و با گذشت زمان آرامش به بازار باز می گردد.

ابو نوری درخصوص اثرات آزادسازی نرخ ارز بر تولید گفت :نمی توانیم انتظار داشته باشیم که پس از آزاد سازی نرخ ارز تولید و اقتصاد کشور به سرعت رونق پیدا کند؛ تا زمانی که تکنوژی تولید بهبود پیدا نکند و هزینه تولید کاهش نیابد نمی توان شاهد اثرات مثبت آزادسازی در تولید باشیم.

وی اظهار داشت : نرخ ارز پس از آزاد سازی افزایش خواهد داشت اما شدت آن دو یا سه برابری نیست اما دولت می تواند با بالا بردن سطح تولید ملی و رونق بخشیدن به اقتصاد کشور، ارزش پول ملی را بالا ببرد ودر نتیجه قیمت نرخ ارز کاهش می یابد .

وی در پاسخ به این سوال که آیا این اقدام دولت کارشناسی شده است یا نه گفت : معمولا  این گونه تصمیمات دولت در مورد اقتصاد برای کوتاه مدت مطلوب است ولی در بلند مدت می تواند آثار مخربی داشته باشد و این تصمیم نیز کارشناسی شده نمی باشد .

**تک نرخی شدن ارز از عوامل ایجاد شفافیت اقتصادی

مجید رضا حریری عضو اتاق بازرگانی ایران در خصوص تک نرخی شدن ارز در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان عنوان کرد: هر زمانی که ارز تک نرخی شود به نفع اقتصاد کشور است چرا که دست سواستفاده کنندگانی که از اختلاف نرخ ارز بهره می بردند از این بازار کوتاه می شود و به شفافیت اقتصادی کمک می کند.

وی در ادامه افزود: به تعویق افتادن تک نرخی شدن ارز خارج از اراده دولت بوده زیرا دولت منابع ارزی لازم برای کنترل نوسانات بازار را دراختیار نداشته است؛ این احتمال وجود دارد به محض آزاد شدن نرخ ارز، سودجویان در بازار تقاضای کاذب ایجاد کنند و تعادل آن را بر هم زنند.

حریری همچنین اظهار داشت: زمانی باید اقدام به تک نرخی کردن ارز کنیم که قدرت کنترل و مدیریت بازار را نیز داشته باشیم؛  به نظر می رسد در حال حاضر با توجه به اینکه حجم زیادی از پول های بلوکه شده کشور در بانک جهانی آزاد شده و همچنین بادرنظر گرفتن درآمد حاصل از فروش نفت و صادرات غیرنفتی ، بیش از 80 میلیارد دلار هزینه مورد نیاز کشور فراهم شده و با این وجود زمان تک نرخی شدن ارز فرارسیده است.

این عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: تک نرخی شدن ارز یکی از عوامل شفافیت اقتصادی است و باید به این نکته توجه داشته باشیم در صورتی که بسته کامل شفافیت اقتصادی وجود نداشته باشد این اقدام پایدار نخواهد بود و باید منتظر فرار منابع ملی از کشور باشیم.

حریری اظهار داشت: تک نرخی شدن ارز نوسان شدید قیمت تمام شده تولید را به همراه ندارد زیرا بخشی از تولید کنندگان که برای واردات مواد اولیه از ارز دولتی استفاده می کردند تغییراتی را شاهد نخواهند بود و حتی ممکن است با کاهش جزئی قیمت ارز مواجه شوند و همچنین سایر تولید کنندگان نیز برای قیمت گذاری در بازار از شاخص ارز آزاد استفاده می کردند که در نتیجه نباید تغییر محسوسی در بازار ایجاد شود.

**ورود سرمایه خارجی به کشور نیازمند شفافیت اقتصادی و نرخ ثابت ارز

علی شریعتی مقدم رئیس صندوق توسعه صادرات زعفران ایران، در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان عنوان کرد: تک نرخی شدن ارز با توجه به رانت های بوجود آمده بر اثر چند نرخی بودن آن و همچنین رقابت ناعادلانه در تولید کالاهایی که ارز در هزینه تمام شده آنها تاثیر گذار است ، بسیار ضروری و لازم به نظر می رسد.

وی در ادامه افزود: چند نرخی بودن ارز در شرایطی که نیاز به سرمایه گذاری خارجی برای توسعه اقتصاد کشور به شدت احساس می شود یک ضرورت است چراکه سرمایه گذار خارجی برای وارد کردن منابع مالی خود به چرخه اقتصاد کشور نیاز به شفافیت و نرخ ثابت ارز دارد.

شریعتی مقدم اظهار داشت: پیش از این دولت وعده داده بود تا 6 ماه بعد از توافقات برجام زمینه تک نرخی شدن ارز را فراهم کند اما اکنون با گذشت بیش از یک سال از این توافق هنوز اقدام عملی صورت نگرفته و این امر باید هر چه زودتر به نتیجه برسد.

وی همچنین تصریح کرد: مهم تر از تک نرخی شدن ارز واقعی شدن آن است و باید اجازه دهیم عرضه و تقاضا نرخ ارز را تعیین کند.

شریعتی مقدم با اشاره به راهبرد اساسی اقتصاد مقاومتی در خصوص توسعه صادرات غیر نفتی اذعان داشت: در چند سال اخیر به توسعه صادرات غیر نفتی کم توجهی شده است لذا باید هزینه تولید و در نتیجه قیمت تمام شده کالاها با کمک تک نرخی شدن ارز در کنار سایر عوامل تأثیر گذار، کاهش پیدا کند تا اقتصاد کشور بتواند به جایگاه مطلوب خود را در دنیا دست یابد.

وی با اشاره به موافقت تشکل های تولیدی با واقعی شدن نرخ ارز بیان کرد: برنامه ریزی فعالیت های سیاسی دولت هم جهت با توسعه اقتصادی کشور سبب می شود  تک نرخی شدن ارز به نفع تولید داخلی تمام شود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۱ ۰۹ مرداد ۱۳۹۵
یاخدا.شروع شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۷ ۰۹ مرداد ۱۳۹۵
باز دوباره گرونی
مسلما اقلام ضروری و خوراکی که تا بحال با ارز مبادله ای صورت میگرفته با جهش بسیار زیاد قیمتی همراه میشه ، و تولیدات داخلی هم که مواد اولیه رو با نرخ مبادله ای می آوردند افزایش قیمت خواهند خورد
کی گفته که باید تو این شرایط خاص قیمت دلار رو عرضه و تقاضا مشخص کنه ؟؟؟
چرا همیشه از نرخ بالاتر برا یکسان سازی استفاده میکنید؟؟؟
مسلما کسی که سرمایه دار هست از این طرح استقبال میکنه چون نیروی کارش ارزون تر میشه و قیمت جنسش هم بالاتر میره ، و از طرف دیگه آیا از قشر ضعیف هم در مورد پیامدهای این عمل پرسیده میشه؟؟؟ از یه کارگر پرسیده میشه که آیا راضی هستی ارز رو بالا ببریم و همون اقلام ضروری و خوراکی که شما بزور می خریدی گرونتر بشه و حقوق شما هم ثابت بمونه تا سرمایه دار و دولت سود بیشتری بکنه؟؟؟
United States of America
ناشناس
۰۱:۱۴ ۰۹ مرداد ۱۳۹۵
شماها دلتون خوشه که میگید تورم و بعده بیست سال تک رقمی کردیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۲ ۰۹ مرداد ۱۳۹۵
از همون اول باید تک نرخی میشد تا افرادی چون بابک زنجانی دستشون از مال بیت المال کوتاه میشد ارز دولتی رو تو بازار سیاه بفروشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۶ ۰۸ مرداد ۱۳۹۵
بازم بیچاره فقرا
آخرین اخبار