پیشگیری و درمان با طب ورزشی

به بهانه روز جهانی هپاتیت / تقلیدی تهدید آمیز برای سلامت مردم و ورزشکاران

طبق توصیه پزشکان باید از کارهایی که احتمال خطر ابتلا به بیماری هپاتیت را بالا می برد، اجتناب کرد ، خالکوبی عامل مهم ابتلا به هپاتیت محسوب می شود.

به گزارش خبرنگار  گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان،  28جولای برابر با هفتم مرداد ماه توسط سازمان جهانی بهداشت به عنوان روز جهانی هپاتیت اعلام شده تا فرصتی جهانی جهت آگاهی، ارتقای دانش و حفاظت از یکی از حیاتی ترین اعضای بدن یعنی کبد باشدبه همین بهانه خطرات ابتلا به هپاتیت را در بین ورزشکاران مورد بررسی قرار دادیم.

برای داشتن و رسیدن به زیبایی راه های بسیاری وجود دارد که برخی بدون عوارض و برخی دیگر همراه با عوارض هستند ، در این میان خالکوبی یکی از راه هایی است که عوارض و خطرات جدی دارد و شناخت این تهدیدها ضروری است.

*دکتر تمدن: تاتو و خالکوبی سد دفاعی پوست را در هم می شکنند

نایب رئیس بانوان هیات پزشکی ورزشی فارس ، ضمن بیان مطلب فوق اظهار داشت:، امروزه رواج تاتو و خالکوبی در میان ورزشکاران و هنرمندان باعث گسترش بیشتر در میان مردم عادی شده تا جایی که برخی از جوانان برای داشتن مدل خالکوبی افراد مشهور حاضر به پرداخت هزینه های گزاف هستند.این تقلید سبب شد تا این مد دردناک میان جوانان همه گیر شود ، به هر ترتیب واقعیت این است که رواج خالکوبی به یک مد جهانی تبدیل شده است و حتی نمادهای آن در بین ورزشکاران و هنرمندان مشهور جهان دیده می شود با وجود این توجه به یک سری نکات در این رابطه ضروری است.

وی افزود:جوانان باید از کارهایی که ریسک بالا درابتلا به بیماری هپاتیت دارد، اجتناب کنند ،خالکوبی عامل مهم ابتلا به هپاتیت محسوب می شود.

وی با تأکید بر اینکه جوانان ما باید بیش از پیش با هویت دینی و ملی کشورشان آشنا شوند، گفت: خالکوبی از دیدگاه دین اسلام عمل مقبوحی است که باعث آسیب به بدن می شود،ضمناینکه در خالکوبی سوزن مستقیم به پوست و عمق بافت فرو می رود که به راحتی می تواند ویروس یا میکروب را وارد بدن کند.

دکتر تمدن تأکید کرد: در واقع جوانانی که به خالکوبی به ویژه به شیوه سنتی مبادرت می ورزند٬ بستری برای ابتلای خود به انواع بیماری ها را فراهم می کنند چرا که در صورت آلوده بودن سوزن ها و غیر بهداشتی بودن محیطی که خالکوبی درآن انجام می شود ، به راحتی امکان انتقال ویروس ایدز و هپاتیت به بدن فرد وجود دارد.

نائب رئیس هیأت پزشکی ورزشی فارس در خصوص عوارض و خطرات رنگ تاتو افزود: اولین و رایج ترین مشکلاتی که بعد از انجام تاتو بروز می کند وابسته به رنگ آن است چرا که جوهری که برای تاتو استفاده می شود حاوی موادی است که می تواند مشکلات مختلف برای سلامتی از قبیل سرطان ، تاثیرات منفی بر روی جنین زنان باردار و.. ایجاد کند. بنابراین خالکوبی و تاتو به دلیل شکستن سد دفاعی پوست، می‌تواند سلامتی فرد را تهدید کند.پوسته پوسته شدن ، سفت شدن پوست ، خارش و تورم از عوارض خالکوبی است و معمولابه راحتی نمی توان جای خالکوبی را در موقعی که فرد پشیمان شود ، پاک کرد و از آنجایی که ماده رنگ بری برای خالکوبی در کشور موجود نیست. متخصصان پوست یا جراحان پلاستیک با استفاده از لیزر بسته به نوع خالکوبی و عمق آن سعی می کنند تا جای خالکوبی را محو کنند.

*هپاتیت و ورزش

اﺣﺘﻤﺎل اﺑﺘﻼ به هپاتیت ورزﺷﮑﺎران، بخصوص در رشته هایی که آنها ﻧﺎﮔﺰﯾﺮ ﺑﻪ ھﺮ ﻧﻮع ﺗﻤﺎس ، ﺑﻪ ﺧﺼﻮص ﺗﻤﺎس ھﺎی ﭘﻮﺳﺘﯽ ھﺴﺘﻨﺪ در ﺻﻮرت داﺷﺘﻦ ﺧﺮاش ، زﺧﻢ و ﯾﺎ ھﺮ ﻣﻨﻔﺬ ﺑﺎز ﺑﺮ روی ﭘﻮﺳﺖ بسیار بالاست . البته ورزش های آبی همچون شنا و واترپولو نیز از این قائده مستثنی نیستند.

ھﻤﭽﻨﯿﻦ اﺳﺘﻔﺎده از وﺳﺎﯾﻞ بهداﺷﺘﯽ ﻣﺸﺘﺮک ( ﺣﺘﯽ ﺻﺎﺑﻮن ﻣﺸﺘﺮک ) ﻧﯿﺰ ازﻋﻮاﻣﻞ ﺧﻄﺮ ﻣﺤﺴﻮب ﻣﯽ شود .

اﮔﺮ ﭼﻪ ﻧﻮﺷﯿﺪن ﻣﺎﯾﻌﺎت از وﺳﺎﯾﻞ ﻣﺸﺘﺮک ﻣﺜﻞ ﺑﻄﺮی ھﺎی آب ﺑﻪ ﻣﻌﻨﯽ ﺑﻪ دردﺳﺮ اﻓﺘﺎدن ﻧﯿﺴﺖ اﻣﺎ ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﯽ رسد، اﺳﺘﻔﺎده از ﺑﻄﺮی ھﺎی آب ﻣﺸﺘﺮک ،ﮐﻠﯿﺪ ﭘﺨﺶ ﺑﯿﻤﺎری اﺳﺖ . اﺣﺘﻤﺎل اﻧﺘﻘﺎل ﺑﯿﻤﺎری در ورزشکارانی کهﻣﺤﻞ ﻣﺴﺎﺑﻘﺎت، ﺗﻤﺮﯾﻦ و ﺣﺘﯽ ﺧﻮاﺑﮕﺎه آنانﻣﺮطﻮب ﺑﺎﺷﺪ ،بیشتر است، ﭼﺮا ﮐﻪ رطﻮﺑﺖ ﻣﻮﻗﻌﯿﺖ ﻣﻨﺎﺳﺒﯽ ﺑﺮای اﻧﺘﻘﺎل وﯾﺮوس از ﻓﺮدی ﺑﻪ ﻓﺮد دﯾﮕﺮ است.

ﺟﺎی ﺗﻌﺠﺐ ﻧﯿﺴﺖ ﮐﻪ ﻣﺘﺨﺼﺼﯿﻦ ﺳﻼﻣﺘﯽ ﭘﯿﺸنهاد ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ اﮐﺜﺮورزﺷکاران واﮐﺴﯿﻨﻪ ﺷﻮﻧﺪ . اﻟﺒﺘﻪ اﺣﺘﻤﺎل اﻧﺘﻘﺎل در ورزش ھﺎی ﻏﯿﺮ ﺗﻤﺎسی همچون ﺷﻄﺮﻧﺞ ﮐﻤﺘﺮاست.به همین منظور ﮐﻮدﮐﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﻣﺒﺘﻼ ﺑﻪ ھﭙﺎﺗﯿﺖ ھﺴﺘﻨﺪ و ﯾﺎ بهبود ﯾﺎﻓﺘﮕﺎن اﯾﻦ بیماری ، از حضور در ورزش های ﺗﻤﺎﺳﯽ ﺑﻪ ﺷﺪت نهی ﺷﺪه و اﺟﺎزه ﺷﺮﮐﺖ در ورزش های ﻏﯿﺮ ﺗﻤﺎﺳﯽ را دارﻧﺪ.

ﮔﺰارﺷﯽ از ﮐﺸﻮر ژاﭘﻦ ﻧﺸﺎن ﻣﯽ دھﺪ ﭘﺲ از ﺻﺪﻣﻪ و ﺧﻮﻧﺮﯾﺰی ﯾﮏ ﮐﺸﺘﯽ ﮔﯿﺮ ، 5 ﮐﺸﺘﯽ ﮔﯿﺮ ھﻢ ﺗﯿﻤﯽ ﺑﺎ او مبتلا به ھﭙﺎﺗﯿﺖ ب ﺷﺪﻧﺪ و اﯾﻦ ﯾﮑﯽاز ﮔﺰارش هایی اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻪ طﻮر ﻣﺸﺨﺺ ﺧﺒﺮ در ﮔﯿﺮ ﺷﺪن ﺑﺎ وﯾﺮوس ھﭙﺎﺗﯿﺖ را در طﯽ ﻓﻌﺎﻟیت های ورزﺷﯽ ﻧﺸﺎن ﻣﯽ دھﺪ.

اﮔﺮ ﺷﻤﺎ آﮔﺎه ﺑﺎﺷﯿﺪ ﮐﻪ ﺑﺎﯾﺪ از ﺗﻤﺎس دھﺎﻧﯽ ﺑﺎ وﺳﺎﯾﻞ ﻧﻮﺷﯿﺪﻧﯽ و ﻋﻤﻮﻣﯽ و ھﻤﭽﻨﯿﻦ اﺳﺘﻔﺎده از وﺳﺎﯾﻞ ﻣﺸﺘﺮک اﺟﺘﻨﺎب ﮐﻨﯿﺪ و ﻋﻼوه ﺑﺮ اﯾﻦ از ھﺮﻧﻮع ﺗﻤﺎس ﭘﻮﺳﺘﯽ ﺑﺎ ﺑﯿﻤﺎران ﻋﻤﻮﻣﯽ ﻧﯿﺰ ﭘﺮھﯿﺰ ﮐﻨﯿﺪ ، اﺣﺘﻤﺎل ﺧﻄﺮ در طﯽ ﻓﻌﺎﻟیت های ورزﺷﯽ ﺑﻪ ﺷﺪت ﭘﺎﯾﯿﻦ ﻣﯽ آﯾﺪ.


(طیبه خزاعلی)

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.