کفشی که مرگ ندارد!

«سُواس» یکی از پاپوش‌های قدیمی مردم بلوچستان است که از نوعی برگ درخت خرما درست می‌شود و به اصطلاح، مرگ ندارد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛«سُواس» یکی از پاپوش‌های قدیمی مردم بلوچستان است که از نوعی برگ درخت خرما درست می‌شود و به اصطلاح، مرگ ندارد.

درباره این پاپوش قدیمی مردم بلوچستان به نام «سُواس» توضیح داد: این پاپوش با برگ نوعی درخت خرما به نام «داز» ساخته می‌شود و به‌عنوان کفش و دمپایی از آن استفاده می‌شود.

او ادامه داد: «سُواس» از بدو حیات بلوچ‌ها کاربرد داشته و مورد استفاده قرار می‌گرفته است. هنوز هم بیشتر مردم در روستاها از آن استفاده می‌کنند و جالب است که  امروزه به‌عنوان نوعی مُد مطرح شده است. جوانان بلوچستان این پاپوش را تولید می‌کنند و در برخی موارد هم از آن  به‌عنوان تزیین، در خانه یا هر جای دیگری استفاده می‌کنند.

کفشی که مرگ ندارد!

محمدی درباره مواد مورد استفاده‌ برای ساخت «سُواس» گفت: «داز» نوعی درخت خرمای خودرو است که در منطقه بلوچستان به وفور دیده می‌شود. چون از این گیاه استفاده‌های بی‌جا می‌کردند، سازمان منابع طبیعی از آن محافظت می‌کند و اگر کسی بدون مجوز از آن استفاده کند، با او برخورد قانونی می‌شود.

این کارآفرین صنایع دستی درباره قیمت این پاپوش، اظهار کرد: قیمت سواس از ۱۵ هزار تومان شروع می‌شود و با توجه به بافت و سایز آن، قیمتش تغییر می‌کند. معمولا سواس زنانه، باریک و سواس مردانه پهن‌تر است.

وی افزود: این پاپوش‌ها مرگ ندارند و هرقدر که از آن‌ها کار بکشید، فقط کُرک‌هایشان نازک‌تر می‌شود و در نهایت، خراب یا پاره نمی‌شوند. همچنین برای آن‌که نرم‌تر شوند، هنگامی که آن‌ها را از پا درمی‌آورند، به آن‌ها آب می‌زنند.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/


برچسب ها: کفش ، سواس ، پاپوش قدیمی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۶ ۱۱ مرداد ۱۳۹۵
سلام. بسیار عالی و جالب ممنون از مطلب خوبتان .خواهشا از لباس زنان و مردان بلوچ و سوزندوزی بلوجستان هم مطلب بزارید.
آخرین اخبار