داستان های ناتمام قصور پزشکی؛

خطاهای پزشکی، موهایی که از ماست بیرون کشیده نمی‌شود!

انتشار برخی تصاویر مربوط به قصور پزشکی، حتی برای لحظه‌ای، کاربران را به خنده می اندازد و شاید همین پتانسیل خنداندن این تصاویر موجب ترغیب افراد به دست به دست کردن آنها می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بعد از قضایای پیش آمده در جریان رسیدگی به پرونده پزشکی مرحوم کیارستمی، ذره بین خبرسازان، چهاردیواری اتاق هایی را نشانه گرفته که پزشکان در آن برای نجات جان انسان ها تلاش می کنند. بله! پزشکان در تلاشند اما برخی مواقع اولویت هایشان منجر به بی توجهی به جزئیات می شود.

جاماندن پانسمان در گلوی بیمار، کار نگذاشتن پروتز در بدن بیمار، پیوند زدن پای چپ به پای راست و بالعکس، سوختن بيمار حين عمل قلب باز و جاماندن تیغ بیستوری در بازوی بیمار، زایده همین بی توجهی هاست. 

سید سجاد اقبالی در ارتباط با عمل جراحی لوزه یک پسر بچه 9 ساله بوشهری که جراح یک عدد پانسمان را حین عمل در گلوی کودک جا گذاشته بود، اظهار داشت: جا ماندن پانسمان در عمل اتفاق شایعی نیست اما نادر هم نیست، روش معمول این است که گاز پانسمان را حین عمل در گلو می گذارند تا خون وارد ریه بیمار نشود و بعد از پایان عمل هم پانسمان را برمی دارند اما در این پرونده، پانسمان از گلو برداشته نشده و این یک قصور پزشکی است. 

دولتیاری کارشناس بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: ايمنی بيمار به عنوان يکی ازمؤلفه های اصلی کيفيت خدمات سلامت، به معنای پرهيز از واردشدن هرگونه صدمه وجراحت به بيمار درحين ارايه مراقبت های سلامت است. 

دولتیاری ادامه داد: يکي ازعواملی که نقش مؤثری در ارتقای سطح ايمنی بيمار در مراکز بهداشتی درمانی دارد، وجود فرهنگ ايمنی در اين مراکز است. عوارض ناخواسته تشخیصی و درمانی در زمره مهم ترین ابعادی است که باید در مقوله ایمنی بیمارمورد توجه قرار گیرد. 

ايرج حريرچی نيز اهميت ايمنى بيمار را اينگونه عنوان كرد: در اعتباربخشی جديد، از ٩٠٠ شاخص، ١٠٥ الی ١١٠ شاخص مربوط به ايمنی بيمار است. 

وی ادامه داد: خطاى درمانى در اكثر كشورها ميزان قابل توجهى است و اقدامات سيستماتيک پيشگيرانه بايد صورت گيرد. از طرفى عمده خطاهاى درمانى در بيمارستان رخ مى دهد. 

قائم مقام وزير بهداشت از اعلام آمار خطاى پزشكی سرباز زد و گفت: ترجيح مى دهم اين آمار را در فضاى آرام تر اعلام كنم. آمارهاى كه در دنيا ارائه مي شود حاكى از آن است كه خطاهاى درمانى طيف وسيعى دارد. 

البته به نظر می رسد این فراموشی ها مسری است و فقط به چهاردیواری اتاق های عمل ختم نمی شود. شاید به نحوی سهل انگاری های کادر درمانی و خدماتی، مثل سایه، بیمار را تا روز ترخیص همراهی می کند. شکار دستکش در غذای بیمارستان، تصویری بود که حدود یک هفته گذشته بر بی توجهی کادر خدماتی بیمارستان مهر تایید زد.

اما به فاصله دو روز، عکس جعلی خوانده شد.

خطاهای پزشکی، موهایی که از ماست بیرون کشیده نمی شود!

براى پيشگيرى از بروز خطاهاى درمانى، شايد بتوان با افزايش سنجه هاى اعتباربخشي مربوط به ايمنى بيمار، گامى موثر برداشت اما همچنان به گفته وزير بهداشت قصور پزشكى در همه جاى دنيا وجود دارد و امرى طبيعی است. اما زمانی كه اين جايزالخطا بودن انسان، كار دست بيمار مي دهد، چه می شود؟ آيا سيستم شكايت به حدی قوی هست كه مو را از ماست بكشد؟ آيا وقتی مو از ماست بيرون كشيده شد، سلامتی بيمار نیز باز می گردد؟ 

میردهقان مدير كل دفتر نظارت بر اعتباربخشی معاونت درمان نيز در خصوص بيماری كه حين عمل قلب باز دچار سوختگی شد، بیان کرد: به دلیل مشخص نبودن علت حادثه و اقدام برای علت یابی، اتاق عمل را تعطیل کردیم و از پزشک معالج بیمار که جراح توانمندی است، خواستیم تا بهبودی کامل فرد مذکور، هیچ بیمار دیگری را پذیرش نکند. 

وی ادامه داد: همچنین درجه اعتباربخشی Icu بیمارستان را با توجه به اینکه حادثه در بخش ادامه پیدا کرده و درمان کامل انجام نشده بود، کاهش دادیم. 

مدير كل دفتر نظارت بر اعتباربخشی معاونت درمان در خصوص دکتر ارتوپدى كه پول عمل نكرده را می گرفت، ادامه داد: پس از بررسی دقیق کارشناسان ستاد تعرفه استان تهران و اداره نظارت بر درمان وزارت بهداشت، پرونده این تخلف تکمیل و برای دادسرای نظام پزشکی، دادسرای جرایم پزشکی و تعزیرات حکومتی ارسال شده است. 

میردهقان ادامه داد: همچنین از فعالیت درمانی جراح تا صدور رای قطعی مراجع ذیصلاح، در بیمارستان های محل خدمت ممانعت به عمل آمده است. 

تا اينجاى كار كه اقدامات موثر به نظر مى رسد، اما تمام اين ممانعت از خدمت ها موقتی است، اميدواريم در همين فرصت ها و ضرب العجل های كوتاه، حداقل وجدان پزشكان بيدار و عزمشان جزم شود تا آمار اين خطاهای درمانی كاهش يابد.  

این روزها تصاویر ثبت شده توسط قاب دوربین عکاسان حرفه ای و غیرحرفه ای که حوزه کاری پزشکان را هدف می گیرد، به اندازه ای در ترافیک مسیر پیام های شبکه های اجتماعی جا خوش کرده اند که وزارت بهداشت فرصت کافی برای تایید و تکذیب آن ها را ندارد. روزانه تعدادی را به تصادف یا به دقت رد یا قبول می کند که همین امر موجب سردرگمی عوام می شود.

گزارش از ياسمن قاسمی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۲ ۱۰ مرداد ۱۳۹۵
بیچاره بیمارانی که مثل مرحوم کیا رستمی معروف نیستند
آخرین اخبار