سرپرست نویسندگان سریال «آشپزنامه»:

مهم‌ترین مرحله فیلمنامه‌نویسی طراحی قصه است

سرپرست نویسندگان سریال الف «آشپزنامه» از نهایی شدن ۴۰ قسمت از متن این سریال خبر داد و درباره مهم ترین مرحله در حوزه فیلمنامه نویسی گفت: طراحی قصه در نوشتن هر فیلمنامه ای مهم ترین بخش کار است.

به گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مجید آسودگان سرپرست نویسندگان سریال «آشپزنامه» که در مرکز گسترش فیلمنامه‌نویسی نوشته می شود، از پایان مرحله دیالوگ‌نویسی این سریال تا کمتر از یک ماه آینده خبر داد و گفت: در حال حاضر مرحله بازنویسی دیالوگ های سریال «آشپزنامه» پیش می‌رود و نگارش فیلمنامه رو به پایان است و تا یک ماه آینده نهایی می شود.

وی افزود: همچنین منتظر انتخاب تهیه کننده و کارگردان برای کلید خوردن کار هستیم تا با پایان یافتن مرحله نگارش وارد پیش تولید شود.

این نویسنده در پاسخ به اینکه آیا در مرحله نگارش متن با توجه به قهرمان محور بودن قصه «آشپزنامه» به بازیگران خاصی برای ایفای نقش های اصلی فکر کرده است یا نه، ادامه داد: به هر حال هر نویسنده ای ممکن است تصویر ذهنی از آنچه روی کاغذ می آورد، داشته باشد و می توان این طور هم در نگارش قصه فکر کرد و کار را پیش برد. اما به طور کلی «آشپزنامه» سریالی متکی به بازیگر است و دست کم ۷ بازیگر مهم و اصلی دارد که بار قصه را در طول ۵۰ قسمت به دوش می کشند و نقش تاثیرگذاری در پیشبرد آن دارند. با این حال این کارگردان است که بازیگران را انتخاب می کند و بعد از مشخص شدن سازنده سریال این بازیگران مشخص می شوند.
 
وی همچنین خاطرنشان کرد: «آشپزنامه» سریال الف در رده بندی سریال ها محسوب می شود و حتما از گروه سازنده و کست خوبی برخوردار خواهد شد.

آسودگان با بیان اینکه در مرحله دیالوگ نویسی تغییر عمده‌ای در داستان ایجاد نشده است، عنوان کرد: روند نگارش با توجه به طراحی داستان در دیالوگ نویسی طی شد و اکنون ۴۰ قسمت از این مرحله کامل شده است.

وی در پاسخ به اینکه کدام مرحله از نگارش فیلمنامه سخت ترین مرحله برای یک نویسنده است، توضیح داد: به نظرم طراحی قصه در نوشتن هر فیلمنامه‌ای مهم ترین بخش کار است. چراکه مربوط به بسط و گسترش داستان که سخت ترین بخش است، می شود. اما دیالوگ نویسی نسبت به آن کار ساده‌تر و روتینی است. هرچند که حجم زیاد «آشپزنامه» و تعداد ۵۰ قسمت آن کار را سنگین می‌کند. با این حال از عید امسال که به نوعی دیالوگ نویسی آغاز شده تاکنون، خوشبختانه آنچه را مد نظر داشتیم پیش بردیم و شرایط راضی کننده بوده است.

گفتنی است؛ سریال «آشپزنامه» به سفارش مرکز گسترش فیلمنامه نویسی صداوسیما دارای 50 قسمت 45 دقیقه ای و داستان آن مربوط به گلنار دختر نازپرورده و مغرور یکی از حکام گیلان است که شاهزاده ای قجری به بهانه ای به قلعه آن ها حمله کرده و همه ساکنان قلعه را کشته و دستگیر می کند. گلنار که موفق به فرار شده با اطلاع از خطری که خانواده اش را تهدید می‌کند در لباس یک ندیمه به قلعه باز می گردد و... .
 
در این اثر که مجید آسودگان به عنوان سرپرست نویسندگان در آن حضور دارد، در قالب آشپزی به بیان ابعاد فرهنگی دوره قاجار در ایران پرداخته می شود. همچنین محمد بکایی، معصومه گنجه‌ای، ستاره پیرخدری، داود رضایی و بهاره نوری زاده از ابتدای سال جاری تاکنون به صورت گروهی و کارگاهی به نگارش متن این سریال پرداخته اند.



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.