نیجریه برای پیشرفت اقتصادی پا جای پای ایران می گذارد

نیجریه درصدد است با استفاده از تجارب ایران در زمینه پیشرفت اقتصادی، صادرات غیرنفتی خود را افزایش دهد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وبسایت «ای اف کی اینسایدر»، محمدو بوهاری رئیس جمهور نیجریه، اعلام کرد دولت این کشور برای پیشرفت اقتصادی باید تجربه‌های ایران را مورد بررسی و مطالعه قرار دهد.

ایران، اقتصادی متنوع و در حال گذار دارد که بخش عظیمی از آن وابسته به دولت است. نفت و گاز بخش عمده اقتصاد ایران را تشکیل می دهد. با این حال، سهام 40 صنعت مختلف در بورس اوراق بهادار تهران به طور مستقیم داد و ستد می شود. ایران با در اختیار داشتن 10 درصد از منابع شناخته شده نفت و 15 درصد از ذخایر گاز طبیعی، یکی از قدرت های برتر حوزه نفت و گاز در جهان است.

در حال حاضر ایران در تلاش است میزان صادرات غیرنفتی خود را افزایش دهد. مقامات ایرانی سالها کوشیده‌اند تا میزان وابستگی اقتصاد به نفت را کاهش دهند؛ اما تحریم های بین المللی مانعی برای تحقق این امر بوده است.

با این وجود، میزان صادرات کالاهای غیرنفتی ایران در سال 2012، 60 درصد میزان واردات بود که در مقایسه با سال 2002 افزایش قابل توجهی داشت. این امر نشان از رشد قابل توجه میزان صادرات غیرنفتی ایران دارد.

در حال حاضر، کالاهای دیگر از جمله فرش، پسته و همچنین مواد معدنی، سنگ و سیمان در زمره کالاهای صادراتی قرار دارند.

ایران در مسیر پیشرفت اقتصادی خود سعی کرده است میزان اتکا به تولیدات ملی را بالا ببرد و صادرات کالاهای غیرنفتی را افزایش دهد.

آیا نیجریه برای رسیدن به شکوفایی اقتصادی از تجربه های ایران در مقابله با چالش ها استفاده خواهد کرد؟

اگر دولت نیجریه می خواهد پا جای پای ایران بگذارد، باید میزان صادرات غیرنفتی خود را افزایش دهد. نیجریه باید بر رونق بخشیدن به بخش‌های تولید کاکائو، تولید روغن نخل، شیلات، توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات و توسعه سرمایه انسانی متمرکز شود.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار