تولید آبلیمو های تقلبی راه ورود به بازارهای جهانی را می بندد

در سال های گذشته یکی از برندهای برتر صنعت آبلیمو مختص ایران بود ولی متاسفانه اکنون به دلیل فعالیت سود جویان در این حوزه، اعتماد بازار جهانی تا حدودی از دست رفته است .

علی اکبری عضو کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی مجلس دهم شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان  با اشاره به  لزوم نظارت همیشگی برای پیشگیری از سو استفاده برخی تولید کنندگان صنعت آبلیمو، اظهار کرد :  با توجه به این که ایران از نظر تولید محصولات کشاورزی مانند مرکبات دارای جایگاه خوبی در بازار جهانی است ولی متاسفانه عده ای برای کسب سود بیشتر اقدام به تهیه آبلیمو های نامرغوب و غیراستاندارد می کنند که شایسته بازار ایران نیست.

وی افزود:در گذشته بسیاری از برندهای آبلیمو با کسب رتبه های برتر با قدرت رقابت زیاد حرف اول را در میان برندهای کشورهای دیگر می زدند اما این اعتماد جهانی به سبب برخی محصولات تقلبی کاهش یافته است .

اکبری درخصوص لزوم توجه به استانداردهای لازم در امنیت غذایی تصریح کرد :‌ با تشکیل کار گروه‌ها و کمیته های نظارتی، باید بحث برند سازی و ارتقای کیفیت به منظور افزایش قدرت رقابت جهانی و صادرات آبلیمو  به طور جدی دنبال شود . 

عضو کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی مجلس دهم شورای اسلامی با اشاره به تولید مرکبات مرغوب در ایران، افزود :‌ اکنون با وجود خشکسالی های حاکم در نقاط مختلف ایران، در مناطق جنوب و جنوب شرقی مانند استان های فارس ، کرمان و بندر عباس با کشت قابل توجه لیمو مواجه هستیم که نیاز های داخلی را رفع می نماید و حتی صادرات نیز انجام می شود . 

وی تاکید کرد :‌  دستگاه های نظارتی دولتی باید در بحث کیفیت و استاندارد ها با برخورد و نظارت دقیق، ورود پیدا کنند و این امر به عنوان یک اصل مهم قانونی به طور جدی دنبال شود .

اکبری افزود : بخش خصوصی باید به طور جدی به حوزه تولید و صادرات آبلیمو ورود پیدا کند و با ارتقای کیفیت محصول، بازار جهانی را در اختیار خود بگیرد .

عضوکمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی مجلس دهم شورای اسلامی با اشاره به لزوم بازنگری در استاندارد، گفت : هنگامی که به بازنگری استانداردهای آبلیمو توجه ویژه شود افراد سودجو نمی توانند به صورت اختیاری افزودنی های غیر مجاز اضافه یا محصول غیر استاندارد تولید کنند در حقیقت باید شاخص هایی با هدف برند سازی  در این باره تعیین شود؛ متاسفانه در بخش صنایع غذایی به طور جدی قانون خاصی تدوین و تعیین نشده است . 

 تاثیر مستقیم تعیین نام محصول در برند سازی های جهانی 

محمد رضا منصوری عضو کمیسیون صنایع ومعادن مجلس دهم شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان  با اشاره به اینکه تعیین نام و اسامی مجاز در برند سازی های جهانی موثر است اظهار کرد :‌ علاوه براین که اگر کالا های غیراستاندارد و نامرغوب وارد بازار جهانی شود هویت اصلی خود را از دست می دهد، تعیین نام محصول نیز در آینده برند سازی آن نیز موثر است و باید با توجه به ماندگاری آن در بازار جهانی تمام گزینه های برندسازی درنظر گرفته شود. 

 وی ادامه داد :‌ ما باید برای انتخاب نام و اسامی کالاهای صادراتی به محتوا و مفهوم آن با توجه به ترجمه اسامی انتخاب شده در کشورهای دیگر دقت کنیم تا با فرهنگ آنها تضاد نداشته  و بحث اعتماد سازی نیز مورد توجه قرار گیرد . 

عضو کمیسیون صنایع ومعادن مجلس دهم شورای اسلامی با اشاره به صادرات محدود آبلیمو ، افزود :‌ ما در حوزه تولید فرآورده های مرکبات که بخش عمده آن را لیمو به خود اختصاص داده شرایط خوبی داریم و می توانیم به راحتی در صادرات نیز موفق شویم ولی متاسفانه در این صنعت دارای نقاط ضعف بسیار هستیم. 

وی در پایان گفت :‌ باید بازنگری دقیق و استاندارد سازی مناسب در صنعت تولید آبلیمو از سو استفاده های احتمالی و افزودنی ها در این محصول جلوگیری شده و بخش بازاریابی با ارتقای قدرت رقابت هم‌سو با استاندارد های جهانی تقویت شود. 




انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار