بجنورد؛

نظارت دامپزشکی بر استحصال گوشت در کشتارگاه ها

بازرسان دامپزشکی خراسان شمالی بر استحصال 5 هزار و 244 تن گوشت قرمز و سفید در کشتارگاه های استان نظارت کردند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد، معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: در 4 ماه امسال با نظارت مستمر بازرسان بهداشتی و ناظران شرعی مستقر در کشتارگاه های دام و طیور این استان، قریب به هزار و 294 تن گوشت قرمز و 3 هزار و 950 تن گوشت مرغ استحصال و روانه بازارهای مصرف داخل و خارج استان شد.

حمید رمضانی افزود: در این مدت 37 هزار و 525 رأس گوسفند و بز و 2 هزار و 376 رأس دام سنگین (شامل گاو و گوساله، شتر و شترمرغ) در کشتارگاه صنعتی دام بجنورد و 7 کشتارگاه سنتی شهرستان های این استان ذبح شدند.

وی گفت: آمار کشتار مرغ در 3 کشتارگاه صنعتی طیور استان هم به یک میلیون و 956 هزار قطعه رسید.

به گفته وی، آمار کشتار دام در کشتارگاه های استان در مدت یادشده در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود 12 درصد افزایش داشته اما آمار کشتار طیور تغییر محسوسی نداشته است.

وی خاطرنشان کرد: نظارت بهداشتی و شرعی دامپزشکی در این کشتارگاه ها به حذف و معدوم سازی 18 رأُس دام سبک، 14 رأس دام سنگین و بیش از 10 هزار قطعه طیور انجامید و گوشت و آلایش آن ها از چرخه مصرف انسانی خارج شد.

وی وزن فرآورده های ضبطی در کشتارگاه های دام را 3279 و طیور را 18644 کیلوگرم برشمرد و تصریح کرد: در این مدت هم چنین برای حصول اطمینان از سلامت فرآورده های استحصالی در کشتارگاه تا رسیدن محصول به دست مصرف کنندگان، بازرسان بهداشتی دامپزشکی استان 6600 نوبت از مراکز عرضه گوشت مرغ و 4800 نوبت هم از قصابی ها و مراکز عرضه آلایش دام بازدید کردند.

وی گفت: در خراسان شمالی 342 واحد قصابی و مرکز عرضه آلایش خوراکی دام، 386 مرغ فروشی و مرکز عرضه آلایش خوراکی طیور و 41 فروشگاه مواد پروتئینی دایر است که تحت نظارت مستمر دامپزشکی قرار دارند.

این مقام مسئول با اشاره به شدت یافتن گرما و افزایش احتمال انتقال بیماری های مشترک از حیوانات به انسان، از عموم شهروندان خواست از خریداری گوشت دام هایی که خارج از کشتارگاه ها ذبح می شوند، خودداری کنند.

رمضانی تصریح کرد: تمام کشتارگاه های استان به سامانه پیش سرد و بازرسی قبل و پس از کشتار مجهز هستند که از انتقال بیماری های خطرناکی مثل تب کریمه-کنگو به مصرف کنندگان جلوگیری می کند.

وی با توصیه به شهروندان برای تهیه فرآورده های خام دامی مصرفی خانوار از مراکز معتبر و مجاز تحت نظر دامپزشکی و توجه به مهر و برچسب دامپزشکی و تاریخ تولید و انقضای فرآورده ها، از عموم مردم خواست، چنانچه با موارد مشکوک و غیربهداشتی در این مراکز مواجه شدند، موضوع را به سامانه تلفنی 1512 اداره کل دامپزشکی اطلاع دهند.

انتهای پیام/آ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.