سایه رکود ساخت و ساز بر سر کارخانه های مصالح ساختمانی/تسهیلات بانکی یخ بازار را آب می کند؟

به دنبال رکود بازار مسکن،برخی کارخانه های تولید مصالح ساختمانی در تعطیلی و نیمه تعطیلی به سر می برند چرا که این صنایع وابسته به صنعت ساختمان هستند.

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بازار مسکن طی چند سال گذشته با رکود شدید مواجه شده است و با وجود ارائه راهکارهایی همچون تسهیلات بانکی و اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی در راستای تحریک عرضه و تقاضا اما هنوز تحرک مثبتی در این بازار دیده نمی شود.

علی نعمت چهار دولی کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به رکود حاکم بر صنعت ساختمان سازی اظهار داشت:  یکی از راهکارهای اساسی برون رفت اقتصاد از رکود و افزایش اشتغال، رونق صنعت ساختمان سازی است که متاسفانه طی سال های اخیر این صنعت آن چنان که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفته است.

وی با اشاره به تاثیر پرداخت تسهیلات بانکی در رونق مسکن گفت: با توجه به بدهکاری دولت به نظام بانکی و منابع محدود، بانک ها توان چندانی برای ارائه تسهیلات به متقاضیان واجد شرایط ندارند و از آنجا که قشر ضعیف جامعه توان خرید مسکن را ندارند از این رو لازم است که اقداماتی در این خصوص انجام شود.

چهار دولی در خصوص ساخت بافت های فرسوده افزود: با توسعه ساخت و ساز بافت های فرسوده، هزینه های جاری به دلیل زیر ساخت های موجود کاهش می یابد ضمن آنکه ساختمان های قدیمی به واحدهای مقاوم و زیبا تبدیل می شوند.

این کارشناس ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی باید به کمک شهرداری بافت های فرسوده را مجددا احیا نماید چرا که این امر تاثیر بسزایی در خانه دار شدن اقشار آسیب پذیر و زوج های جوان دارد.

وی با بیان اینکه صنعت ساختمان سازی مغفول مانده ، تصریح کرد: به دنبال رکود بازار مسکن، 70 کارخانه در حوزه های سیمان، سرامیک و کاشی ... در تعطیلی و نیمه تعطیلی به سر می برند چرا که تمامی این کارخانه ها به صنعت ساختمان وابسته هستند.

چهار دولی با اشاره به تاثیر قانون مالیات بر خانه های خالی در رونق بازار ،تصریح کرد: در حال حاضر برخی از سرمایه گذاران و انبوه سازان خانه های خود را به امید گرانتر شدن خالی گذاشته اند و شاید بتوان گفت با اخذ مالیات بر خانه های خالی  صنعت ساختمان جانی دوباره می‌گیرد.


 اخذ مالیات از خانه های خالی باری بر دوش مستاجران

همچنین محمد فیروزی کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار راه وشهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: در حال حاضر برخی افراد سرمایه گذاری های عظیمی در حوزه مسکن انجام می دهند و در مقابل عده کثیری هستند که توان خرید یک واحد مسکونی را  هم ندارند، از این رو لازم است که دولت سیاست های منطقی را برای خانه دار شدن  اقشار ضعیف جامعه بکار گیرد.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به عملکرد ضعیف وزارت راه و شهرسازی در رونق بازار مسکن بیان کرد: آنچنان که باید و شاید افزایش وام مسکن نتوانسته در خروج صنعت ساختمان از رکود موثر باشد از این رو باید وزارت راه و شهرسازی اقدامات دیگری در جهت رونق بازار انجام دهد.

فیروزی با اشاره به تاثیر اخذ مالیات از خانه های خالی در رونق بازار اظهار داشت: این موضوع به افزایش اجاره بها و درنهایت فشار بر دوش مستاجران منجر می شود از این رو لازم است که طرح جامع و شناسنامه داری در خصوص اخذ مالیات به کار گرفته شود.

وی تصریح کرد: این طرح به صورت مقطعی موجب رونق بازار شده اما لازم است که مسئولان امر برنامه های بلند مدتی در این خصوص به کار گیرند و بر آن نظارت داشته باشند. 


انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۶ ۱۶ مرداد ۱۳۹۵
یارانه سوخت رابه اتوبوس وتریلی ومصالح ساختمانی بدهیداونی که پولداره درحال حاضربیشتریارانه سوخت میگیره باخودروشخصی لوکس پرمصرف وسواری تک سرنشین درخیابان اینطوری برخوردکنیدبه نفع مسکن ملت وکاهش الودگی هواهست
United States of America
ناشناس
۱۱:۴۱ ۱۳ مرداد ۱۳۹۵
کو گوش شنوا هرکی دنبال جیب خودشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۲ ۱۳ مرداد ۱۳۹۵
نه داداش اینقدر هم من یکی دیوانه نیستم که خودم را تا خرخره زیر وامهای بانکی دفن کنم به خاطر رونق بازار .
آخرین اخبار