مصائب کار در معدن/ سختی کاری که حساب نمی شود

کار در معادن از جمله مشاغلی است که حتی در ایمن‌ترین محیط‌های کاری همچنان جز سخت‌ترین مشاغل جهان محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان ،طبق تعریف قانون کار، مشاغل سخت و زیان آور معمولا به کارهایی اطلاق می شود که در آن عوامل فیزیکی، شیمیایی، مکانیکی و بیولوژیکی محیط کار، غیر استاندارد بوده و در اثر اشتغال، تنشی به مراتب بالاتر ازظرفیت های طبیعی (جسمی و روانی) در کارگر ایجاد گردد که نتیجه آن بیماری شغلی و عوارض ناشی از آن است.

گفتنی است هر زمان که صحبت از کار سخت و زیان آور می شود، هرکس به نوبه خود شغلش را سخت تلقی می‌کند؛ مطابق قانون کار، معدنکاری جزو مشاغل سخت و زیان آور تلقی می شود و در این بین یکی از دغدغه های اصلی کارگران معدن کمبود تسهیلات و خدماتی است که طبق قانون باید به آنها تعلق گیرد؛ مطابق ماده 52 قانون کار، کارگران معادن نباید بیشتر از 6 ساعت در روز و 36 ساعت در هفته فعالیت کنند این در حالی است که اکثر کارگران این بخش در سراسر کشور در 2 تا 3 شیفت کاری به صورت مداوم طی 15 روزکار می کنند.



خ/مصائب کار در معدن/ضرورت ارائه خدمات ایمنی و بهداشتی به کارگران


شهرام شریعتی عضو هیئت مدیره خانه اقتصاد در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص سختی کار کارگران معدن گفت : کار معدن یکی از مشاغل سخت و البته خطرناک در دنیا محسوب می شود، به طوریکه کارگران با 8 الی 10 ساعت کار مداوم زیر آفتاب یا در زیرزمین مشغول به کار هستند .

وی افزود : متاسفانه امنیت جانی در معادن روباز بسیار کمتر از معادن زیرزمینی است و با وجود نظارت مسئولان ایمنی، تعدادی از کارگران برای امنیت جانی خود تلاشی نکرده و از ابزار ضروری همانند کلاه ایمنی و ماسک استفاده نمی کنند.

شریعتی با اشاره به اینکه نظارت به اندازه کافی در حوزه کار در معدن صورت می‌گیرد، گفت: برخی از کارگران بدلیل گرما از وسایل ایمنی خود استفاده نمی کنند و این امر می‌تواند خطرات بسیاری را به همراه داشته باشد ، این در حالیست که کشورهای غربی نسبت به این موضوع جدیت بیشتری دارند.

عضو هییت مدیره خانه اقتصاد در خصوص عدم امنیت جانی کارگران معدن رو باز، اظهار کرد: نبود فرهنگ سازی صحیح در استفاده از دستگاه ها و خدمات ایمنی می‌تواند میزان مرگ و میر را در معادن به شدت افزایش دهد ؛ در واقع یکی از معضلات اصلی عدم امنیت جانی در معادن نبود آموزش صحیح در ارتباط با نحوه استفاده از دستگاه های سنگین است .

 وی معتقد است اگر رعایت استانداردها در معادن افزایش یابد، در آینده ای نه چندان دور شاهد کاهش میزان مرگ و میر در این بخش خواهیم بود .


خ/مصائب کار در معدن/ضرورت ارائه خدمات ایمنی و بهداشتی به کارگران


عدم معاینه  پزشکی از معضلات اصلی کارگران معدن!

 احسان پیری دبیر کمیسیون اقتصاد خانه ایران نیز در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص ایمنی کار کارگران معدن گفت : طبق ماده  18 آیین نامه نظام مهندسی در قوانین مربوط به بخش معدن وجود مسئول ایمنی،  فنی و مسئولین ناظر در هنگام کار الزامی است اما برخی از کارگران با سهل انگاری و عدم آموزش و شرح شغلی معین در رابطه با کارکرد دستگاه های سنگین به خود و دیگران آسیب می رسانند .

وی افزود : افزایش گازهای اسیدی مشکلات ریوی را برای کارگران به همراه دارد، متاسفانه عدم معاینه شاغلین و کارگران یکی از معضلات اصلی و البته زجرآور فعالان این حوزه است ؛ در حالیکه وجود یک درمانگاه و پزشک یا کارشناس بهداشت در هر معدنی الزامی است اما در هیچ یک از معادن داخل کشور درمانگاهی ساخته نشده است تا کارگران و مسئولین معدن کمتر دچار بیماری شوند.

پیری اظهار داشت: تامین بهداشت ، خوراک و پوشاک می‌تواند در تسهیل کار کارگران معدن موثر واقع شود .


خ/مصائب کار در معدن/ضرورت ارائه خدمات ایمنی و بهداشتی به کارگران


کار در معدن سخت ترین شغل دنیا

بهرام پارسایی عضو کمیسیون برنامه و بودجه اصل 90 مجلس شورای اسلامی دوره دهم در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان اظهار داشت : متاسفانه تا به امروز قوانین جدیدی در خصوص  مشکلات کار در معدن از جمله بازنشستگی ، بیمه و افزایش حقوق مطرح نشده ، امید است یک قانون جدید و جامع برای مشاغل سخت همچون کار در معدن، مطرح و اجرایی شود .

با این شرایط از وزات کار و وزارت صنعت ، معدن و تجارت انتظار می رود که نگاهی ویژه به کارگران معدن داشته باشد، آن هم کارگرانی که با سختی کار و دستمزد بسیار پایین جان خود را به بازی می گیرند تا ارزشمندترین منابع معدنی را از دل زمین استخراج کرده و لقمه ای حلال را به خانواده خود هدیه دهند.

امکان بازنشستگی پیش از موعد برای کارگران مشاغل سخت

حسین گروسی کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص سختی کار کارگران معدن و اجرای قوانین جدید در خصوص برطرف کردن مشکلات این بخش گفت : در دوره ی نهم مجلس شورای اسلامی قانونی برای کارگرانی که با مشقت بسیار کار کرده و زندگی شان را به خطر انداخته اند تا درآمدی ناچیز کسب کنند تصویب شد ؛ قانون تصویبی برای سختی کار کارگران معدن با عنوان 10 سال بخشش از سوی دولت برای اتمام دوره 30 ساله و بازنشستگی است؛ اجرای این طرح فقط در صورتی امکان دارد که کارگران 20 سال کار خود را به صورت مداوم و پی در پی در معدن و یا هر شغل دیگری انجام داده باشند ، تا از این امکانات بهره ببرند .

وی افزود : امید است با اجرای قانون 10 سال بخشش کار برای افرادی که شغل آنها جز مشاغل سخت در کشور محسوب می شود ، مشکلات و معضلات این قشر زحمت کش در آینده ای نه چندان دور برطرف شود.



خ/مصائب کار در معدن/ضرورت ارائه خدمات ایمنی و بهداشتی به کارگران


کارگران معدن سختی کارشان حساب نمی شود

سبزی زاده کارگر معدنی واقع در کهکیلویه و بویر احمد ، در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان ، گفت : 5 سال است به صورت مداوم دریکی از معادن ایران مشغول به کار هستم و خوشبختانه مشکلی از لحاظ بیمه تامین اجتماعی و تکمیلی ندارم اما کار کردن در معدن یک کار ریسک پذیر و طاقت فرسا محسوب می شود از این رو باید توجه بیشتری به این حوزه شود.

این کارگر معدن درخصوص عمده مشکلات کار در معدن تصریح کرد : کار در معدن یکی از مشاغل سخت در سراسر جهان محسوب می شود که متاسفانه در نظر گرفتن سختی کار برای این شغل کمتر به چشم می خورد .

امیدواریم دولت بتواند برخی از شرایط سخت کاری همانند میزان بازنشستگی ، حقوق و بیمه کارگران را  در این حوزه بررسی و پیگیری کند ، زیرا کار کردن در معدن با شرایط بسیار سختی از جمله دوری از خانواده و حفاری تونل در اعماق زمین همراه است و باید یک انگیزه ای برای کارگران فراهم شود تا بتوانند در سخت ترین اوضاع،  بهترین خدمات را ارائه دهند .

انتظار می‌رود با تسهیل شرایط کار تعداد افراد بیکار در جامعه کاهش و درآمد کارگران معادن نیز افزایش یابد .



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۶ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
من مهندس معدن هستم 22 سال سابقه کار دارم و بر اثر کار ناشنوا شدم و دور از شهر و خانواده هستم وبعد از 22 سال خدمت و کار سخت فقط حقوق من با اضافه کاری 5700 تومان است و هر کاری میکنم که برگردم شهر خودم و پیش خانوادم باشم قبول نمیکنند
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۱۱:۰۳ ۱۹ فروردين ۱۳۹۷
من معدن کار میکنم و امروز اخراج شدم. آیا بیمه بیکاری ب من تعلق میگیرد؟
در این چهارسالی ک کار کردم ساعت کاری ما هشت ساعت در روزم بوده، آیا ساعت کاری ما درست بوده؟
Iran (Islamic Republic of)
ا
۱۹:۵۴ ۱۲ مرداد ۱۳۹۶
حقوق
Germany
ناشناس
۱۶:۲۱ ۱۰ شهريور ۱۳۹۵
بنده هم که مسئول فنی 25 ساله معدن هستم ...میگن طرح سختی کار فقط شامل کارگرها میشود...؟
Japan
ناشناس
۱۶:۰۵ ۱۰ شهريور ۱۳۹۵
بنده با 17 سال کار دولتی هنوز قراردادی ام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۹ ۱۰ شهريور ۱۳۹۵
احتمالا سختی کار مال مدیران معدن و قسمت های اداری معدنه که شاید سالی یک بارم معدنو به چشم نبینن.
معمولا تو کشور ما کسانی میتونن از این مزایا استفاده کنن که پارتی داشته باشن یا قدرت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۱ ۱۰ شهريور ۱۳۹۵
سخت ترین شغلهای دنیا کارگران معدن و شهرداری ی و پلیس و مشاغل ساختمانی است و در همه جای دنیا این قشر حقوق زیادی دارند ولی در ایران بر عکسه و پایینترین حقوق متعلق به این نو شغلها هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۸ ۱۰ شهريور ۱۳۹۵
تمام کارگران ایران با وضع بد معیشتی زندگی میکنن اما کسی به فکر اونا نیست.تمام دولتها هم فقط شعار اصلاح قانون کار دادن ولی هیچ کاری نکردن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۳ ۱۰ شهريور ۱۳۹۵
در تهران هم تونل هاي شهري مثل مترو و ... ساخته ميشود که هیچ سختی کاری محاسبه نمیشود...حتی حقوق ها هم با چند ماه تاخیر پرداخت میشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۷ ۱۰ شهريور ۱۳۹۵
من که خودم تو معدن سنگ اهن کار میکنم همچین چیزی هنوز ندیدم.
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۵:۳۵ ۱۰ شهريور ۱۳۹۵
شما یه سر به پابدانا بزن می بینی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۶ ۱۰ شهريور ۱۳۹۵
بدبخت کارگر
بیچاره کارگر
آخرین اخبار