گاردین: گرمای دهشتناک هوا در سال 2016 باعث بارش باران های موسمی مرگباری شده است

گرمای بی سابقه هوا در سال جاری میلادی، منجر به بارش باران های موسمی و جاری شدن سیل های سهمگینی در قاره آسیا شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وبسایت روزنامه گاردین، گرمای طاقت فرسای شش ماهه نخست سال 2016 باعث جاری شدن سیل هایی غیرطبیعی در آسیا شده است که به دنبال آن صدها نفر از مردم در چین، هند، نپال و پاکستان جان خود را از دست داده اند. میلیونها نفر از مردم هم خانه های خود را ترک کرده اند.

در هند، رود "براهماپوترا" که از برف های ذوب شده رشته کوه هیمالیا و باران های موسمی تغذیه می کند، چندین هفته است که با افزایش سطح آب مواجه شده است. صدها نفر از روستاییان در ایالت های بهار، آسام، اوتار پرادش و دیگر ایالت های شمالی هند بر اثر سیل کشته شده اند. 

به نوشته گاردین، سهمگین ترین باران ها در 20 سال گذشته در ایالت آسام هند، باعث انتقال حدود 1.2 میلیون نفر به اردوگاه های موقت شده است. سیل حدود 70 درصد از "پارک ملی کازیرانگا" در هند را در بر گرفته است؛ پارکی که محل زندگی نوعی کرگدنِ یک شاخ نادر است.

"پرامیلا رانی براهما،" وزیر جنگل هند گفت: شرایط همچنان نامناسب است. ما همه تلاش خود را برای کمک به مردم این کشور به کار می گیریم.

در ایالت بهار هند، تاکنون 26 نفر کشته و حدود 2.75 میلیون نفر تحت تأثیر این باران های موسمی قرار گرفته یا آواره شده اند. 330 هزار هکتار از زمین های این ایالت هم بر اثر بارش باران های موسمی در آب فرو رفته است و آب بسیاری از رودخانه های اصلی همچنان در سطح هشدار قرار دارد.

در چین، باران های موسمی فصل تابستان که از ماه ژوئن (حدود دو ماه پیش) پس از وزش امواج گرما آغاز شد، تاکنون 22 میلیارد دلار خرابی به بار آورده است. مقامات چین اعلام کردند این امواج گرما جان بیش از 500 نفر را گرفته و بیش از 145 هزار خانه را ویران کرده است. بیش از 21 هزار مایل مربع (54 هزار کیلومتر مربع) از زمینهای کشاورزی این بخش هم در آب فرو رفته است.

حدود 500 هزار نفر از مردم استان های "هنان" و "هبئی" در چین هفته گذشته همچنان آواره بودند. بنابر اعلام وزارت امور مدنی چین، 125 هزار نفر از آنها نیازمند کمک فوری بودند. 

این فصل از باران های موسمی با شدیدترین باران ها در طول تاریخ چین همراه بوده است. حدود 150 شهر و روستا با بارش بیش از حد باران مواجه شده اند. رود "یانگ تسه" در چین بر اثر بارش شدید باران به شدت آسیب دیده است.
 
در چند روز گذشته اندکی از شدت امواج گرمای تابستان --که بیشتر بخشهای خاورمیانه، شمال آفریقا و شمال آمریکا را تحت تأثیر قرار داده-- کاسته شده است.

سازمان جهانی هواشناسی اعلام کرد بخاطر تغییرات آب و هوایی، باید انتظار امواج گرمای بیشتر را داشت. طول، شدت و فرکانس امواج گرما مسلما در این قرن افزایش خواهد یافت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار