راهنمای خرید هاست: نام دامنه، پهنای باند، فضای هاست

اگر قصد خرید هاست را دارید مطالب زیر را از دست ندهید.

به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بیش‌ تر افراد و شرکت‌هایی که در پی خرید هاست یا سرویس های میزبانی وب و راه‌اندازی وب‌سایت یا وبلاگ هستند با اصطلاحاتی که شرکت‌های هاست و متخصصان این حوزه به کار می‌برند و در جست‌جوهای خود با آن‌ها مواجه می‌شوند آشنایی زیادی ندارند.

  خیلی از شرکت‌هایی که دارای وب‌سایت هستند برای اداره‌ی وب‌سایت‌هایشان به خدمات متخصصان رایانه و اینترنت متکی‌ هستند. این گزینه‌ای است که هم انجام کار را آسان‌تر می‌کند و هم از اتلاف وقت، به تأخیر افتادن کارها و افزایش بی‌مورد هزینه‌ها پیش‌گیری می‌کند.

اگرچه استفاده از خدمات متخصصان فناوری اطلاعات برای رتق و فتق امور امور مرتبط از جمله هاست، وب‌سایت، تجهیزات رایانه‌ای و شبکه مناسب‌ترین روش است مدیران و مشتریان خدمات هاست باید آشنایی کلی با معنی عبارت‌ها و اصطلاحات عمومی به کار رفته در این زمینه داشته باشند.

هم‌چنین کاربران اینترنت که علاقه‌مند به راه‌اندازی وب‌سایت‌ها و وبلاگ‌های شخصی‌اند نیز باید درک پایه‌ای با واژگان حوزه‌ی هاست داشته باشند. این مطلب در مدیریت بهتر وب‌سایت، انتخاب درست هاست، حل مشکلات پیش‌‌امده، و راهنمایی گرفتن درست از شرکت‌های هاستینگ و متخصصان هاست ضروری است؛ به‌ویژه که افراد عادی عمدتاً به دلیل هزینه‌ها تمایل زیادی برای استفاده از خدمات حرفه‌ای برای رفع مشکلات وب‌سایت‌شان ندارند و می‌کوشند جواب را از خود اینترنت یا از شرکتی که هاست‌شان را از آن تهیه کرده‌اند پیدا کنند.

در این مجموعه مطالب می‌خواهیم معنی برخی از عمومی‌ترین اصطلاحات را توضیح دهیم که کاربران اینترنت وقتی به دنبال تهیه‌ی هاست هستند یا با هاست‌شان به مشکلی بر می‌خورند با آن‌ها مواجه می‌شوند.

۱-نام دامنه:

نام دامنه آدرس شما در وب است. کاربران اینترنت برای دیدن سایت شما باید نام دامنه‌تان را داشته باشند. مثلاً در دامنه‌ی www.yourdomainname.com قسمت بین «com.» و «.www» نام دامنه‌ی شماست. برای این‌که بتوانید صاحب یک وب‌سایت شوید باید یک دامنه به نام خودتان ثبت کنید. دامنه‌ی شما پلاک خانه‌ی شماست و فضای هاست خود خانه است. پیش از خرید هاست باید یک نام دامنه به نام خودتان ثبت کنید. هر شرکت هاست معمولاً نمایندگی ثبت دامنه نیز دارد و موقع درخواست هاست از شما می‌خواهد که اگر دامنه‌ای به نام خود ندارید یک دامنه ثبت کنید.

 شما حتی می‌توانید بدون خرید هاست نیز هر نام دامنه‌ای را -به شرط این‌که قبلاً کسی آن نام دامنه را تصاحب نکرده باشد و نام دامنه آزاد باشد– برای خودتان ثبت کنید. دامنه‌ی تنها به شما وب‌سایت نمی‌دهد اما مطمئن‌تان می‌کند که نامی را که متعلق به شماست –مثلاً نام شرکت‌تان را- کس دیگری صاحب نمی‌شود و هر وقت بخواهید می‌توانید با تهیه‌ی هاست روی آن نام دامنه یک سایت داشته باشید: شما از قبل آدرس ملک اینترنتی‌تان را مشخص کرده‌اید با تهیه‌ی هاست می‌توانید ساخت و ساز را شروع کنید!

نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که نام دامنه را شما برای همیشه مالک نمی‌شوید. شما دامنه را برای یک یا چند سال به نام خود ثبت می‌کنید. پس اگر قصد دارید آن را همیشه برای خودتان داشته باشید باید به تاریخ انقضای دوره‌ی ثبت‌تان توجه کنید و به موقع آن را تمدید کنید. نام دامنه‌ها پسوندهای مختلفی دارند. معروف‌ترین‌ها همان com. و البته در ایران ir. هستند. شما می‌توانید علاوه بر نام دامنه پسوند دامنه‌تان را نیز انتخاب کنید. همه‌ی این پسوندها عمومی نیستند. برخی پسوندها مخصوص یک کشور یا گروه وب‌سایت‌های خاصند یا باید برای ثبت آ‌ن‌ها حایز شرایط مشخصی باشید. در انتخاب نام دامنه‌تان دقت کنید. نام دامنه‌ی خوب کوتاه است، به یاد می‌ماند و هویت شما را نشان می‌دهد. برای دیدن مجموعه‌ی کامل نکات مفید برای انتخاب نام دامنه به مجموعه مطالب «همه‌ی نکاتی که برای انتخاب درست نام دامنه باید بدانید ۱، ۲، ۳، ۴، ۵، ۶، ۷» مراجعه کنید.

۲-پهنای باند یا ترافیک:

یکی از اصطلاحات مهمی که درباره‌ی هاستینگ باید بدانید «پهنای باند» است. پهنای باند در بین شرکت‌های هاست به معنی میزان انتقال داده‌ای است که هاست شما می‌تواند در یک بازه‌ی مشخص –معمولاً یک ماه- انجام دهد. هر بار که کاربری از سایت شما بازدید می‌کند، یا فایلی را از روی سایت‌تان دانلود می‌کند از سایت شما انتقال داده انجام می‌شود. وقتی تعداد بازدیدکننده‌های شما زیاد می‌شود انتقال داده‌ی سایت‌تان نیز زیاد می‌شود. ترافیک یا پهنای باند را معمولاً بر حسب «گیگابایت» محاسبه می‌کنند. هر پلن هاست وب یک پهنای باند مشخص شده دارد و شرکت هاست شما باید آن را در مشخصات پلن هاستی که خریداری می‌کنید برای شما تعیین کند. اگر استفاده‌ی شما از پهنای باند از این میزان بیش‌تر شود بنا بر روشی که شرکت هاست مشخص می‌کند باید هزینه‌ی ترافیک اضافه را بپردازید.

در ضمن چیزی به نام پهنای باند نامحدود وجود ندارد. تنها معنای خوبی که برای پهنای باند نامحدود می‌توان فرض کرد این است که هاست شما روی سرورهایی قرار دارد که از پهنای باند فوق‌العاده زیادی برخوردارند و ترافیک اختصاصی به شما در عین محدودیت آن قدر زیاد هست که شرکت هاستینگ لازم ندیده شما را از این بابت نگران کند! البته چنین سرورهای باکیفیتی ارزان نیستند؛ پس اگر شرکت خدمات هاست شما با هزینه‌ی که به شکل عجیبی پایین است به شما هاست نامحدود می‌فروشد باید نگران شوید.

۳-فضا یا فضای دیسک:

یکی دیگر از عبارت‌هایی است که در بسته‌های هاست می‌بینید. در واقع این اولین چیزی است که شرکت هاستینگ روی آن تأکید می‌کند و معمولاً وقتی برای خرید هاست اقدام می‌کنید اول از همه باید مشخص کنید چقدر فضا نیاز دارید. منظور از فضای دیسک بخشی از هارد کامپیوتر سرور است که وب‌سایت شما می‌تواند تصاحب کند. سرور هاست در اصل برنامه‌ای روی یک کامپیوتر نسبتاً قوی است که در جایی به نام دیتاسنتر قرار می‌گیرد و با یک اتصال بسیار پرسرعت به اینترنت وصل است. وب‌سایت شما نیز مجموعه‌ای از فایل‌هاست که بخشی از فضای هارد این کامپیوتر را اشغال می‌کند و از طریق اینترنت در معرض دید بازدیدکنندگان سایت ‌تان قرار می‌گیرد. بنابراین برای انتخاب مناسب هاست باید به حجم فایل‌های سایت‌تان توجه کنید. فضای هاست مانند هر فایل دیگری روی یک کامپیوتر با مگابایت و گیگابایت اندازه گرفته می‌شود.

اگر نمی‌دانید سایت‌تان چقدر رشد خواهد کرد و به چه میزان فضا نیاز خواهید داشت می‌توانید با یک بسته‌ی هاست با فضایی که به نظرتان کافی می‌رسد شروع کنید و در آینده در صورت نیاز به فضای بیش‌تر از شرکت خدمات هاست بخواهید فضایتان را افزایش یا ارتقا دهد. از تعریف بالا حتماً برایتان مشخص شده که چیزی به نام فضای نامحدود نیز وجود ندارد. اگر به تعریف هاست اشتراکی در بخش دوم همین مطلب یا به مطلب «هاست اشتراکی» مراجعه کنید می‌بینید که اگر تعداد زیادی مشتری روی یک سرور باشند با توجه به محدودیت فضای هارد سرور غیرممکن است به همه‌ی آن‌ها هاست نامحدود داد.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۳۴ ۱۲ فروردين ۱۳۹۷
خیلی عالی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۰ ۲۲ آذر ۱۳۹۶
وقت بخیر
من یک فیلم 6 گیگابایتی دارم که می خوام بارگذاری کنم روی هاستم و سایر افراد وارد وب سایت من بشوند و آن فیلم را آنلاین ببینند. برای مثلاً 100 بازدید همزمان از فیلم حدوداً حداقل چه مشخصات هاستی لازم است و آیا تعداد بازدیدهای روزانه هم تاثیر گذار است؟
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۲:۵۱ ۳۰ مرداد ۱۳۹۸
می توانید از پلن هاست نامحدود رایگان ایران یا اروپا هاست فاواچ استفاده کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۳ ۲۱ آبان ۱۳۹۶
باتشکر از سایت خوبتون
آخرین اخبار