اهداف داعش از نخستین حضورتروریستی در کابل

انفجارهای اخیر تروریستی کابل با تلاش برای دامن زدن به اختلاف میان شیعه و سنی صورت می‌گیرد.

اهداف داعش از نخستین حضورتروریستی در کابلبه‎گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، وب‌سایت شبکه روسیاالیوم به‌نقل از روزنامه روسی«ماسکوفسکی کامسامولتس» در گزارشی نوشت: انفجارهای اخیر تروریستی کابل، در تلاش برای دامن زدن به اختلاف میان شیعه و سنی در راستای بهره‎برداری تروریست‎های مسلح داعش صورت می‌گیرد.

درپی انفجاری که در کابل، پایتخت افغانستان به‌وقوع پیوست حداقل 80نفر کشته و بیش از 200 نفر دیگر زخمی شدند.

داعش درحالی مسئولیت این انفجار را برعهده گرفت که این حادثه، نخستین تجربه برجسته تروریستی این گروه به‌شمار می رود و این گروه 2 سال قبل بر بخش‌های وسیعی از عراق و سوریه تسلط داشت.

لذا هم‌اکنون افغانستان در ردیف کشورهایی قرار گرفته که احتمالا پناهگاهی برای داعش پس از شکست این گروه تروریستی در عراق و سوریه خواهد بود.

دلیل اصلی حضور داعش در افغانستان تجارت موادمخدر است، تجارتی که برای این گروه تروریستی سود سرشاری خواهد داشت؛ حال آن‌که درآمد فعلی تروریست‌ها از فروش نفت تامین می‌شود.

به‌علاوه افغانستان منطقه‌ای است که طالبان در آن نفوذ و حضور دارند و با وجود داعش، رقابت شدیدی میان این دو گروه تروریستی در این عرصه وجود دارد.

بنابر موارد ذکر شده نمی‌توان داعش را نسبت به طالبان وفادار تلقی کرد. چرا که داعش دیدی منفی نسبت به حضور طالبان در جاه‌طلبی‌های سرزمینی خود که برپایی خلافت در دنیا می‌باشد، دارد؛ لذا این دیدگاه و تحقق آن با حضور طالبان درتضاد است.

بلافاصله پس از وقوع انفجار در کابل، طالبان از این اقدام تبری جستند، ضمن آن‌که تلاش‌هایی برای برافروختن جنگ داخلی در افغانستان نیز مشاهده شد.

باید توجه داشت تجمع مردمی ساماندهی شده جهت انجام تظاهرات در یکی از میادین شهر کابل، از جانب مردم استان‌هایی بود که ساکنان آن‌ها غالبا از شیعیان بودند؛ بنابراین داعش تنها طرف بهره‌بردار از ایجاد تنش میان تشیع و تسنن در افغانستان می‌‌باشد.

زیرا اگر شیعه پس از این انفجار به مقابله با اهل‌سنت برمی‌خاست، ساکنان اهل سنت به داعشی پناه می‌بردند که برای کمک به آنان در رویارویی با شیعیان پیش‌قدم شده است.

آن‌چه که در عراق و سوریه مشاهده می‌شود دلیل ساده‌ای دارد و آن، تحریک دیدگاه عموم علیه حاکمیت (که داعش آن را اشغال می‌خواند) بر مناطق سنی‌نشین است، لذا از این جهت داعش با ترغیب بخشی از ساکنان محلی که درظاهر برای منافع آنان علیه شیعه می‌جنگد؛ می‎کوشد تا از حمایت آنان برخوردار شود.

لازم به توضیح است که داعش تاخت‌و‌تاز خود را در افغانستان از سال گذشته آغاز کرده به‌گونه‌ای که در راستای این حضور، درگیری‌هایی میان این گروه تروریستی و گروه‌های مسلح طالبان صورت گرفته است.
 
انتهای پیام/      

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.