اردبیل؛

نقش آفرینی معادن استان اردبیل در تحول اقتصاد مقاومتی

سالانه هزاران تن انواع سنگ های قیمتی و زینتی از معادن استان اردبیل استخراج و به بازارهای داخلی و جهانی عرضه می شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ سالانه هزاران تن انواع سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی تزئینی، صنعتی و دکوری از معادن استان اردبیل استخراج و به بازارهای جهانی و داخلی عرضه می گردد که از این میان می توان سنگ عقیق استخراج شده از معادن اردبیل را یکی از عمده کالاهای ارزآور و صادر شده به بازارهای جهانی دانست.

استان اردبیل به دلیل موقعیت جغرافیایی بالقوه معادن پر تعدادی دارد كه در صورت استخراج کانی و سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی از آنها می‌ تواند باری از رشد اقتصادی استان را به دوش بگیرد.

شهرستان های خلخال، مشگین شهر و نمین از جمله مهمترین مناطق تمرکز معادن سنگ ها و کانی های قیمتی و تزئینی استان به ویژه سنگ عقیق سبلان محسوب می شوند که سالانه هزاران تن انواع عقیق ها از این معادن استخراج و به بازارهای داخلی و خارجی عرضه می گردد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل گفت: یکی از مهمترین و پرکاربردترین معادن فعال در منطقه ما معادن عقیق و درخت های سیلیسی موجود هستند که با استخراج انواع کانی های با ارزش در حوزه صنعت و معدن ایجاد اشتغال پایدار و فراهم نمودن فضای کسب و کار در منطقه را نیز سبب شدند.

سید حامد عاملی با اشاره به اینکه بهره مندی از کانی های استخراج شده در منطقه سبب شده تا بازارهای داخلی و خارجی نیز سازماندهی شوند، افزود: انواع کانی ها و سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی استخراج شده از معادن استان علاوه بر کارکرد در ساخت زیورآلات، سنگ ها و اشیای دکوری، تزئینی در حوزه صنعت نیز پویایی خاصی را رقم زده اند.

وی اهتمام جدی در زمینه مطرح شدن سنگ های قیمتی معادن استان در بازارهای جهانی را امری مهم برای هموار ساختن مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی دانست و تصریح کرد: امید می رود با اهتمام فعالان و تولیدکنندگان سطح استان در مدت زمان معین بتوانیم سطح بهره وری این معادن در منطقه را ارتقا بخشیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل بیان داشت: فعالیت ‌های معدنی در استان می‌ تواند سالانه بیش از 300 میلیارد تومان گردش مالی داشته باشد که این مقدار گردش مالی در منطقه به تنهایی می‌ تواند از نظر اقتصادی تحول آفرین باشد.

استخراج سالانه بیش از 10 تن عقیق از معادن استان اردبیل

کارشناس و پژوهشگر سنگ های قیمتی استان اردبیل اظهار کرد: معدن عقيق یکی از عمده معادن استان اردبیل به حساب می آید که تنوع کانی در آن بسیار شفاف بوده و سالانه نقش مهمی در ارزآوری به منطقه و صادر به بازارهای خریدار جهانی را ایفا می کند که سهم استخراج و صدور سنگ عقیق این معدن به کشورهای همجوار و بازار داخلی بیش از 10 تن می باشد.

سیدمجرد تصریح کرد: در این میان عقیق سبلان یکی از سنگ های قیمتی و ارزنده منطقه محسوب می شود که تمامی ارقام این کانی در منطقه به صورت توده ای متراکم با رگه های متعدد رنگی و با قابلیت تورق در ابعاد بزرگ را دارا هستند که یکی از عمده خصوصیات آن ها نیز درجه خلوص بالای آنهاست.

وی گفت: با توجه به اینکه معادن عقیق اغلب به صورت رگه های باریک عقیق نسبت به استخراج این سنگ اقدام می کنند در این میان وجود توده های بزرگ در معدن عقیق سبلان ویژگی نادری به آن بخشیده است و سبب تمیز آن از کانی ها و سنگ عقیق استخراج شده از سایر معادن کشور است.

معادن استان اردبیل به ویژه معادن مستقر در دامنه های سبلان و شهرستان مشگین شهر یکی از عمده مناطقی محسوب می شوند که با رویش درختانی با موادمعدنی و املاح موجود به یکی از نوادر طبیعت استان اردبیل تبدیل شده اند که در این میان پیدایش درخت عقیق در استان اردبیل سر و صدای زیادی را به راه انداخت.

از نکات مهم و قابل توجه در این منطقه رویش درختی است در بخش ارشق شهرستان مشگین شهر که با گذشت زمان مواد معدنی خود را حفظ و تبدیل به سنگ قیمتی عقیق می کند و به عقیده کارشناسان وجود این درخت در این نقطه از استان یکی از عجایب طبیعت به حساب آمده و نقش بسزایی در تولید سنگ عقیق در استان را بر دوش دارد.

سنگ تراشی حرفه ای شغلی پردرآمد اما پنهان از دیده ها

سنگ تراشی یکی از عمده مشاغل مطرحی در کشور محسوب می شود که به تبع آن استان اردبیل نیز قابلیت توسعه و بسط این شغل پردرآمد در منطقه را داراست اما در حال حاضر به دلیل عدم توجه برخی از مسئولان حوزه صنعت و معدن گستره فعالیت این حرفه در استان کوتاه بوده و این امر عرصه را برای صادرات مداوم سنگ های معدنی و قیمتی تنگ کرده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل نیز شغل سنگ تراشی را یکی از مشاغل با قابلیت بالای استان اردبیل دانسته و گفت: باتوجه به توسعه آموزش رشته های سنگ تراشی و صنایع دستی در منطقه آنطور که باید این آموزش ها کارایی نداشته و به عنوان شغل مورد استفاده قرار نمی گیرند که این امر نیازمند اهتمام جدی و بکارگیری آموزش های نوین در این راستا است.

جمال الدین ساجدی یکی از تولیدکنندگان سنگ های قیمتی در استان اردبیل می گوید: باتوجه به علاقه و استعدادی که در زمینه تولید و تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی در منطقه داشتم به سمت این حرفه رو آوردم و خوشبختانه توانستم در این زمینه برای 15 نفر در استان هم به صورت مستقیم و هم غیرمستقیم اشتغال ایجاد کنم.

این جواهرشناس پیشکسوت منطقه حرفه سنگ تراشی و تولید جواهرات زینتی را سهل و آسان دانسته و اظهار کرد: ما برای نخستین بار در استان توانستیم با سرمایه بسیار اندک این شغل را آغاز کنیم که امروز به فضل الهی با 5 تن از اعضای خانواده خود در کارگاهی کوچک مشغول سنگ تراشی و تولید انواع جواهرات سنگین و نیمه سنگین هستیم.

وی سنگ تراشی را یکی از حرفه و مشاغل پردرآمد منطقه عنوان کرد و افزود: سنگ تراشی یکی از مشاغل پردرآمد و با ارزش افزوده بالا در استان محسوب می شود که متاسفانه هم اکنون معدود افرادی به سمت این شغل سوق داده می شوند که این امر به منظور رونق صادرات سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی به بازارهای خارجی نیازمند حمایت جدی و همت مضاعف مسئولان و نیز جذب سرمایه گذارانی از کشورهای جهانی است.

معاون صنایع دستی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل تصریح کرد: در راستای تسهیل روند ترویج شغل و حرفه سنگ تراشی در استان 700 نفر دوره های تخصصی آموزش این حرفه را گذرانده اند که به طور معمول در صدد هستیم تا با بکارگیری استعدادهای نوین پروانه کسب برای متقاضیان این شغل در استان صادر کنیم.

علیرضا دباغ عبداللهی بیان داشت: در حال حاضر در استان اردبیل با توجه به فعالیت تعداد کثیری از معادن و افراد خواستار راه اندازی کسب و کار صنعتی و معدنی 200 فقره پروانه کسب تولید انفرادی به این متقاضیان ارائه شده است که امیدواریم با فعالیت مستمر و کارکردی این کارگاه ها بتوانیم در مدت زمان کوتاهی معدن سنگ اردبیل را به جایگاه اصلی خود برسانیم.

وی با اشاره به اینکه مرکز آموزش صنایع دستی میراث فرهنگی استان اردبیل از سال 1385 کار خود را آغاز کرده است، گفت: خوشبختانه از زمان آغاز به کار این مرکز توانستیم تعداد کثیر علاقه مندان به فعالیت در رشته های صنایع دستی را آموزش دهیم که هم اکنون در حوزه معدن و سنگ قیمتی 60 نفر به صورت فعال مشغول به این حرفه پردرآمد هستند.

سرمایه گذاری در حوزه معدن در اردبیل اقتصاد مقاومتی را به دنبال دارد

استاندار اردبیل گفت: سرمایه گذاری کشورهای چینی در پهنه های معدنی استان اردبیل تحقق اقتصاد مقاومتی در این استان را به دنبال دارد که امیدواریم تمایل همکاری این کشورها با معادن استان اردبیل بیشتر از قبل بوده که در این خصوص قابلیت های بالقوه گردشگری، حوزه توریسم سلامت و طبیعت بکر منطقه بی تاثیر نخواهد بود.

مجید خدابخش یادآور شد: در استان اردبیل سه پهنه معدنی در حال انجام مطالعه جامع و بررسی های اولیه اکتشافی وجود دارد که یکی از محورهای اصلی پیشرفت و توسعه اقتصادی این استان نیز محسوب می شوند و محور فعالیت ما نیز بر این خواهد بود که با فراهم کردن زیرساخت های مناسب کشورهای خارجی را به سرمایه گذاری در این نقاط ترغیب و متمایل سازیم.

وی سه پهنه معدنی استان را شامل قزل اوزن در خلخال، سبلان در مشگین شهر و باغروداغ در جنوب استان دانست و گفت: در سال های اخیر کشورهای چینی از پهنه معدنی مشگین شهر دیدار کردند که مانیز کمک خواهیم کرد تا شرکت های سرمایه گذار خارجی کار خود را در این زمینه آغاز و به خوبی ادامه دهند.

استاندارد اردبیل شرکت های متقاضی سرمایه گذاری در منطقه را کنسرسیوم دار و معتبر معرفی کرد و افزود: امیدواریم با رسیدن به نتایج مثبت در بررسی های اولیه از این پهنه معدنی کارهای مربوط به استخراج از این معدن هرچه زودتر آغاز شود که تبعا در سال اقتصاد مقاومتی و اقدام عمل همچین اقدامی در حوزه معدن استان در راستای توسعه و پویایی منطقه خالی از لطف نخواهد بود.

خدابخش ضرورت نگاهی اقتصادی به حوزه معدن و صنعت را موثر در تحقق اهداف و برنامه های این حوزه در استان برشمرد و اظهار داشت: باتوجه به شعار سال مبنی بر اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل ضرورت دارد تا با بکارگیری مولفه های شاخص مدیریتی در منطقه بتوانیم نقش آفرینی مثبت و گیرای معادن استان در تحقق اقتصاد مقاومتی را شاهد باشیم.

حوزه معدن به دلیل برخورداری از مزیت ها و شاخص های اصلی توسعه در داخل کشور در صورت توجه بیشتر دولت و مجلس برای سرمایه گذاری در این حوزه و درنتیجه احداث واحدهای فرآوری و ایجاد ارزش افزوده می تواند نقش مهمی در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی از قبیل رفع مشکلات گرانی، رکود، بیکاری، مسائل اجتماعی و نیز بی تاثیری تهدیدها و تحریم ها ایفا کند که تلاش همه ما در این زمینه بی تاثیر نخواهد بود.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۰ ۱۷ مرداد ۱۳۹۵
بسيار دردناک است مردم شهرى که در دو قدمى گنج زندگى مى کنند چرا انقدر فقر و بيکارى در آن موج مى زند منظورم خلخال است. پول گنج پيدا ولى پنهان از ديد اين مردم به کجا مى رود...
آخرین اخبار