سالانه ۴۰ درصد مواد غذایی در اروپا هدر می‌رود

قانون اهدای مواد غذایی فروش‌نرفته به نیازمندان در ایتالیا

لایحه تشویق سوپرمارکت‌ها به اهدای موادغذایی فروش‌نرفته به نیازمندان جهت جلوگیری از اتلاف مواد غذایی و کمک به نیازمندان در ایتالیا اجرایی شد.

قانون اهدای مواد غذایی فروش‌نرفته به نیازمندان در ایتالیا
به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دولت ایتالیا لایحه‌ای را به صورت پایلوت اجرا می‌کند که بر اساس آن تمامی سوپرمارکت‌ها موظف می‌شوند موادغذایی را که به فروش نرفته در اختیار نیازمندان قرار دهند.
 
بر اساس گزارش روزنامه ایندیپندنت، اجرایی شدن این قانون تشویقی در ایتالیا در حالی صورت می‌گیرد که بر اساس برآورد سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل(فائو) میزان مواد غذایی که فقط در قاره اروپا تلف می‌شود می‌تواند غذای 200 میلیون نفر را تامین کند.
 
بر اساس این طرح دولت ایتالیا سعی دارد با اجرایی کردن مجموعه‌ قوانین حمایتی با هدف کاهش مقادیر اتلاف مواد غذایی که سالانه در این کشور به هدر می‌رود جلوگیری و از سویی دیگر کمکی به نیازمندان کشور کند.
 
این لایحه که توسط 181 سناتور ایتالیایی به تصویب رسیده است «کیسه‌های کوچک» نام دارد که سعی دارد از میزان پنج میلیون تن مواد غذایی به هدر رفته در سال تا اندازه‌ای بکاهد.
 
مقامات ایتالیایی در این رابطه گفته‌اند که زباله‌های مواد غذایی دور ریخته شده در این کشور هزینه‌ای معادل 12 میلیارد یورو در سال به اقتصاد این کشور ضرر وارد می‌کند که این میزان 1 درصد تولید ناخالص داخلی این کشور است.
 
این میزان دور ریز موادغذایی در این کشور در حالی رخ می‌دهد که نرخ بیکاری ایتالیا 20 درصد تخمین زده می‌شود و میلیون نفر در این کشور بیکار هستند.
 
لایحه جدید در حالی اجرایی می‌شود که سه ماه قبل دادگاهی در این کشور سرقت مواد غذایی را که به دلیل رفع گرسنگی باشد جرم ندانست.
 
بر اساس این لایحه کشاورزان همچنین قادر خواهند بود محصول فروخته نشده خود را بدون تحمیل هزینه‌های اضافی به موسسات خیره اهدا کنند.
 
سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد (FAO) در این رابطه گفته است که سالانه 40 درصد از مواد غذایی در سراسر اروپا به هدر می‌رود.
 
اجرایی شدن این قانون جدید در حالی در ایتالیا رخ می‌دهد که صاحبان سوپر مارکت در فرانسهدر صورتی که با سازمان‌های خیریه قرارداد اهدای عذا امضا نکنند تا 75 هزار یورو جریمه می‌شوند.
 
منبع: تسنیم
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار